וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מכחישה דיווחים על סגירת המתקן בפורדו

משה חי הגיגת

18.9.2013 / 14:51

יו"ר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית דחה את הפרסום לפיו ייסגר המתקן האטומי תמורת הסרת הסנקציות. "לא מאמין שזה נאמר", טען והוסיף שהוא צופה פריצת דרך במו"מ מול המערב

ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, עלי אכבר סלאחי, הטיל היום (רביעי) ספק בדיווח של "דר שפיגל" לפיו נשיא איראן חסן רוחאני מתכוון לסגור את המתקן הגרעיני בפורדו תמורת הסרת הסנקציות נגד ארצו. "אני חושב שזה לא סביר שדבר כזה נאמר", כך צוטט סלאחי בסוכנות הידיעות האיראנית "מהר".

עם זאת, ולצד ההכחשה, רוב דבריו של הבכיר האיראני דווקא המשיכו את הקו החיובי שנוקטת טהראן בנוגע למשא ומתן מול המערב בנושא הגרעין. בתום ישיבת שרים הכריז סלאחי כי הוא צופה "התפתחות" בשיחות מול המעצמות בסוגיית הגרעין של ארצו. לדבריו, אפשר יהיה להשיג פריצת עד סוף השנה האיראנית, שתחול במרץ 2014.

"כבר בחודשים הקרובים אנחנו נהיה עדים להתקדמות בנושא הזה", אמר סלאחי, "אנחנו צופים שבפרק הזמן הזה נצליח להניע את התהליך הזה שקשור בנושא הגרעיני ולזכות גם לראות תוצאות". סלאחי, ששימש בעבר שר החוץ בממשלתו של מחמוד אחמדינג'אד, הוסיף כי היסודות שיאפשרו את ההתקדמות כבר הונחו בתקופתו של האחרון. "מהמידע שקיבלנו בשבעה-שמונה חודשים האחרונים, ולפי האינדיקציות שראינו, אפשר להיות בטוחים שהשנה תהיה שנה טובה מאד, במיוחד בנושא הגרעיני", אמר.

הבכיר הוסיף כי צוות המש ומתן האיראני שאמור לנהל את השיחות מול המערב כבר מונה, והוא מוכן. לדבריו, הוא קיים באחרונה "פגישה טובה" עם יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמנו.

יצוין כי לפי הדיווח המקורי ב"דר שפיגל" עתיד הנשיא האיראני רוחאני להתייחס להתפתחות בנוגע למתקן בפורדו בנאום שיישא בפני העצרת הכללית של האו"ם בשבוע הבא. באותו זמן צפוי גם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, להיוועד בניו יורק עם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון. לפי הפרסום, זריף ימסור לידי אשטון את עיקרי התכנית.

איום כוחני ומאמץ דיפלומטי

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס הלילה למשא ומתן עם איראן בנוגע לתכנית הגרעין שלה. "יש כאן הזדמנות לדיפלומטיה", אמר אובמה בראיון לערוץ האמריקני בשפה הספרדית "טלמונדו" והביע תקווה "שהאיראנים ינצלו את זה". לדבריו, "יש אינדיקציה לכך שרוחאני, הנשיא החדש, מעוניין לפתוח בדיאלוג עם המערב ועם ארצות הברית בצורה שלא ראינו בעבר. יהיה עלינו לבחון את זה".

בראיון שהעניק בתחילת השבוע לרשת ABC אישר הנשיא האמריקני כי ניהל חלופת מכתבים עם רוחאני בנושא המשבר סוריה. אובמה אמר כי איראן מודעת לחשש במערב מפני פיתוח תכניתה הגרעינית. הוא הטיל ספק באשר לאפשרות שרוחאני יגלה עמדות מתונות במשא ומתן סביב סוגיית הגרעין, והדגיש את הצורך להמשיך ללחוץ על טהראן בנושא. עם זאת, הדגיש: "השקפתי היא שאם יש לך איום כוחני מהימן, בשילוב מאמצים דיפלומטיים קשוחים, ניתן להגיע להסכם".

אתמול הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי בכוונתו להיפגש עם אובמה בוושינגטון בעוד כשבוע וחצי ולדון עמו בנושא הגרעין האיראני. "אסע לעצרת האו"ם. קודם לכן אפגש עם הנשיא אובמה. אני מתכוון להתמקד בעצירת הגרעין של איראן", ציין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. נתניהו צפוי להגיע לוושינגטון ולהיפגש עם אובמה ב-30 בספטמבר, ועוד באותו היום ימריא לניו יורק, ושם יישא למחרת נאום בעצרת הכללית של האו"ם.

לקריאה נוספת:
ביקורת בירושלים: ”טהראן מנסה לקנות זמן”
נתניהו ייפגש עם אובמה: ”להעצים את הלחץ על איראן”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully