וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בירושלים על "הריכוך" האיראני: "טהראן מנסה לקנות זמן"

16.9.2013 / 0:11

סגן שר החוץ אלקין הביע דאגה מאווירת הפיוס בין ארה"ב לאיראן. "רוחאני הוא אבי השיטה של לדבר ולהעשיר", אמר לוואלה! חדשות. השר שלום: "האיומים נגדם התגלו כאיומי סרק"

איראן הודיעה אמש (ראשון) כי ברצונה לחדש את המגעים הדיפלומטיים מול המערב בנוגע לתוכנית הגרעין. בעולם מיהרו לברך על ההודעה, אבל בירושלים חוששים מפני ניסיון איראני "לקנות זמן" באמצעות שיחות דיפלומטיות, ובמקביל להמשיך להעשיר אורניום לכדי פצצה אטומית.

בתגובה להתפתחויות הללו שעשויות להוביל לחידוש המגעים בין המערב ואיראן, ולקראת כינוס עצרת האו"ם בהשתתפות האחרונה, אמר אתמול סגן שר החוץ זאב אלקין לוואלה! חדשות כי נשיא איראן רוחאני הוא "אבי השיטה של לדבר ולהעשיר אורניום באותו זמן". לדבריו, "הוא עשה זאת בעבר והבטיח לעשות זאת גם במהלך קמפיין הבחירות שלו".

גורמים במשרד החוץ אמרו לוואלה! חדשות כי הנחת העבודה בישראל היא שהסימנים שנראו בימים האחרונים להתחממות בין איראן למערב, הם "רק תחילת התהליך" של הפשרת היחסים בין הצדדים וחידוש הערוץ הדיפלומטי ביניהם. הסימנים הללו כוללים, בין השאר, את דבריו של נשיא ארה"ב ברק אובמה בנוגע להתכתבות ממושכת שקיים עם נשיא איראן, ואת הודעות משרדי החוץ של איראן ובריטניה על עריכת פגישה בין שרי החוץ של שתי המדינות במהלך עצרת האו"ם. להצהרות אלה מצטרפת ההודעה שפרסם הערב משרד החוץ האיראני בדבר הרצון לחדש את המגעים עם ארה"ב.

נשיא ארה"ב ברק אובמה בבית הלבן. 13 בספטמבר 2013. AP
האיראנים רוצים לדבר עם וושינגטון. אובמה/AP

גורם ישראלי בכיר הבהיר כי "ישראל לא מתנגדת בהכרח למאמץ דיפלומטי מול איראן, אבל אנחנו בהחלט חוששים מדיבורי סרק שבמהלכם תמשיך הפעילות במתקני הגרעין. זה קרה בעבר וזה עלול לקרות גם הפעם".

"סוריה מחויבת לתוכנית"

הגורם הוסיף כי "כרגע נראה שהפשרה בסוריה מוכיחה שדיפלומטיה מובילה להישגים, אבל חשוב לזכור שאף אחד עוד לא יודע אם ההסכם בסוריה באמת יצליח. עלול להיווצר מצב שגם בסוריה וגם באיראן, הדיפלומטיה מאפשרת למשטרים להחזיק ולפתח נשק בלתי קונבנציונאלי".

שר האנרגיה והמים סילבן שלום אמר הערב בכנס של תנועת הליכוד כי הפשרה הרוסית-אמריקנית בנושא סוריה "נראית טוב על הנייר", אך הוסיף: "שבענו מהסכמים שלא מתקיימים". שלום הזהיר כי איראן עשויה להבין מהסכם הפשרה שהיא חסינה מפני תקיפה: "האיראנים רואים את הקושי האדיר שהיה לעולם לפעול כנגד סוריה, מדינה יחסית קטנה וחלשה. הם ודאי אומרים לעצמם - במצב כזה, מי יחליט לפעול נגדנו, מעצמה אזורית שמפתחת נשק גרעיני?". שלום הזהיר כי "האיומים נגד איראן מתגלים כאיומי סרק", אך מיהר לסייג את עצמו ואמר כי "ארה"ב תמיד תעמוד לצד ישראל". השאלה היא האם במקרה שהמהלך הדיפלומטי יארך זמן ויצריך סבלנות, גם ישראל תעמוד לצד ארה"ב.

במקביל, אמר אתמול שר ההסברה הסורי, עומראן א-זועבי, כי הממשלה הסורית תתחייב לתוכנית האמריקאית-רוסית להתפרק מהנשק הכימי שברשותה, אם תאושר על ידי האו"ם. "אנו מקבלים את התוכנית הרוסית להיפטר מהנשק הכימי שלנו", אמר השר לערוץ הטלוויזיה הבריטי ITN. "סוריה מתחייבת למה שמגיע מהאו"ם". הוא הבטיח כי סוריה תשתף פעולה באופן מלא עם פקחי הנשק והוסיף כי ממשלתו כבר החלה בהכנת המסמכים הדרושים. "אנחנו לא מבזבזים זמן", אמר. לדבריו, סוריה לוקחת את ההסכם ברצינות ותיישם את התוכנית לאחר ש"תהפוך למשהו יותר קונקרטי", בעקבות הצבעה במועצת הביטחון.

(עדכון ראשון 23:30)

לקריאה נוספת:
איראן: ”מוכנים לבנות אמון עם ארה”ב בנושא הגרעין”
סוריה: ”ההסכם – ניצחון שימנע מלחמה נגדנו”
ליברמן על פירוק סוריה מנשק כימי: ”המבחן בביצוע”

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully