וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: "מוכנים לבנות אמון עם ארה"ב בנושא הגרעין"

שר החוץ האיראני זריף קרא לאמריקנים לנהוג בכנות ו"להפסיק לדבר בשפה של איומים ואלימות". מוקדם יותר התייחס אובמה בחיוב להסדר עם איראן שיושג "בשילוב של כוח ודיפלומטיה"

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

(קרי ולברוב מודיעים על הפשרה בעניין סוריה, אמש בז'נבה)

התקרבות נוספת ביחסים לקראת עצרת האו"ם שתתקיים החודש? שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר היום (ראשון) כי ארצו מוכנה "לבנות אמון עם ארצות הברית בעניין תכנית הגרעין האיראנית למטרות שלום". בראיון לערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" המזוהה עם ארגון הטרור חיזבאללה קרא זריף לאמריקנים לפעול בכנות ו"להפסיק לדבר בשפה של איומים ואלימות". לטענתו, שר החוץ הבריטי וויליאם הייג ביקש להיפגש עמו והוא נענה בחיוב. בריטניה בירכה היום על אפשרות לפגישה שכזו, אולם הכחישה כי איראן הציעה אותה.

זריף טען כי בידי הרפובליקה האיסלאמית מידע וראיות שלפיהם "קבוצות חמושות" בסוריה הן שעשו שימוש בנשק כימי – טענות שהושמעו גם מצד רוסיה ונדחו לחלוטין על ידי ארצות הברית. השר האיראני הבהיר כי ארצו מקדמת בברכה כל מאמץ להפסקת האלימות באזור. "אנחנו רוצים לראות את האזור ללא נשק להשמדה המונית". לדבריו, הנשק הכימי שנמצא בסוריה "מהווה איום לא רק על סוריה". זריף בירך על הצעת הפשרה ועל הסכמתה של סוריה לחתום על האמנה הבינלאומית למניעת הפצה של נשק כימי.

מוקדם יותר היום נועד שר החוץ האיראני עם נציבת האו"ם לעניינים הומניטריים, ולרי אמוס, שהגיעה לביקור ראשון בטהראן. לאחר הפגישה אמרה אמוס לכתבים כי הפצירה בהנהגה האיראנית לסייע לארגוני הסיוע להשיג גישה קלה יותר לקורבנות מלחמת האזרחים בסוריה. "המצב הנוכחי בסוריה נורא", אמרה אמוס. "אנו יודעי כי יש 6.8 מיליוני בני אדם בסוריה הזקוקים לעזרה מיידית. זה כמעט שליש מהאוכלוסייה".

לפי הדיווח בטלוויזיה האיראנית, זריף שטח בפני נציגת האו"ם את מאמציה של ארצו עד כה בנוגע לנעשה בסוריה. בסוכנות הידיעות האיראנית איסנא צוטט סגנו של זריף, עבאס אראצ'י, כאומר: "יש משברים פוליטיים רבים במזרח התיכון, ואחד מהם הוא זה שאנו עדים לו בסוריה".

נשיא ארה"ב ברק אובמה בבית הלבן. 13 בספטמבר 2013. AP
"ניתן להגיע להסכם". נשיא ארצות הברית אובמה/AP

נשיא ארצות הברית ברק אובמה השמיע היום גם הוא הצהרות משמעותיות באשר לרפובליקה האיסלאמית. בראיון שהעניק לרשת ABC אישר הנשיא האמריקני כי ניהל חלופת מכתבים עם עמיתו האיראני חסן רוחאני בסוגיה הסורית. אובמה אמר כי איראן מודעת לחשש במערב מפני פיתוח תכניתה הגרעינית. הוא הטיל ספק באפשרות שרוחאני, שיגיע החודש לעצרת האו"ם בניו יורק, יגלה עמדות נוחות במשא ומתן סביב סוגיית הגרעין, והדגיש את הצורך להמשיך ללחוץ על טהראן בנושא. עם זאת, אמר אובמה: "השקפתי היא שאם יש לך איום כוחני מהימן, בשילוב מאמצים דיפלומטיים קשוחים, ניתן להגיע להסכם".

הערב התייחס גם נשיא צרפת פרנסואה הולנד לנושא, ואמר כי החלטת האו"ם באשר להשמדת הנשק הכימי בסוריה חייבת לכלול סנקציות למקרה שסוריה תפר את ההסכם. הולנד אמר כי ההחלטה עשויה לעלות להצבעה עד סוף השבוע הנוכחי, אולם הוסיף כי החלופה הצבאית נותרה בעינה.

לקריאה נוספת:
קרי: רוסיה הסכימה - אסד ישלם על הפרת הפשרה
ההסכם הסורי: בישראל לא יודעים אם לברך או לקלל
ארה"ב ורוסיה הסכימו: סוריה תפורק מנשק כימי עד אמצע 2014

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully