וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מברכים על רצון איראן לדון בגרעין, אך מעשים יכריעו"

סגן דובר הבית הלבן התייחס לטון המרוכך שמשמיעה טהראן על רצונה לשוב לשיחות עם המערב. "אובמה הוא שגרם לחזית אחידה נגד איראן בקהילה הבינלאומית, ולסנקציות שלחצו אותה"

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

(נתניהו בישיבת הממשלה השבוע: לא להרפות את הלחץ על איראן)

"ארצות הברית מקדמת בברכה את רצונה של איראן לפעול בהידברות עם הקהילה הבינלאומית", כך אמר אמש (שישי) סגן דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, שהתייחס לאמירות מהמשטר בטהראן בשבועות האחרונים. אלא שארנסט מודע לכוחן הדל של מילים, והדגיש: "המעשים הם שיכריעו כאן".

ארנסט שיבח את מדיניות הסנקציות של הנשיא ברק אובמה, שלטענתו הביאה את האיראנים לטון מרוכך מול המערב בסוגיית הגרעין. "הסנקציות בודדו את המשטר האיראני מהקהילה הבינלאומית וגבו מחיר כבד מהכלכלה שלהם, מה שהוביל ללחץ שהופעל עליהם לשוב לשולחן המשא ומתן", הסביר.

ברק אובמה, חסן רוחאני. רויטרס
"הסנקציות בודדו את איראן, והביאו ללחץ לשוב לשולחן המשא ומתן". אובמה ורוחאני/רויטרס

"כאשר הנשיא אובמה נכנס לתפקידו, הקהילה הבינלאומית הייתה חלוקה בדעתה באשר לאופן שבו ראוי להתמודד עם האיום האיראני, אולם הודות למנהיגותו, כיום ישנה חזית מאוחדת שיודעת להתמודד עם האיראנים", המשיך ארנסט בדברי ההלל לנשיאו. לדבריו, בשיחות העתידות להתקיים בין הצדדים, תהיה לטהראן הזדמנות להוכיח כי היא מוכנה לקיים את הבטחותיה כי פניה לשלום ולא לתכנית גרעין.

לא כולם בוושינגטון הבירה הביעו התלהבות מהרצון להתקרב למנהיג הרפובליקה האיסלאמית. כך לדוגמה, יו"ר התת-ועדה לענייני המזרח התיכון וצפון אפריקה בבית הנבחרים האמריקני, אילאנה רוס-לטינן, אמרה הלילה כי קיומה של פגישה בין נשיא ארצות הברית לבין עמיתו האיראני תהיה "שטות", כהגדרתה. "רוחאני הוא מומחה בהונאה ומנסה להלך קסם מאז שנכנס לתפקיד", אמרה. "מבחינות רבות, הוא מסוכן הרבה יותר מקודמו אחמדינג'אד. לפחות עם אחמדינג'אד אתה רואה מה עומד מולך – שנאתו לישראל ולארה"ב איננה מוסווית על ידי דיבורים או מחוות מזויפות של רצון טוב. רוחאני, לעומת זאת, הצליח לשטות ולתמרן רבים במילותיו", הוסיפה.

"ישראל והרשות נשארות ליד שולחן המשא ומתן"

גם סגנית דוברת מחלקת המדינה, מארי הארף, התייחסה לנושא. "אנו רואים כרגע הזדמנות לדיפלומטיה, הזמן לפתרון הדיפלומטי לא אזל, ואנו רוצים לתת לזה סיכוי. חייב להיות דיאלוג משמעותי. עמדתנו לגבי הסנקציות לא השתנתה - הסנקציות החמורות שהוטלו על איראן הן חלק מהסיבה למצב היום (שבו איראן מנצלת את ההזדמנות ליישב את המשבר בעזרת דיפלומטיה - נ"מ)".

בדבריה התייחסה הארף גם לשיחות השלום בין ישראל לרשות הפלסטינית, ולדברים המיוחסים לראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, שלכאורה מאיים להפסיק את התהליך. "הצדדים נשארים ליד שולחן המשא ומתן", פסקה הארף, שהוסיפה כי סוריה והשלום במזרח התיכון יתפסו חלק גדול מלוח הזמנים של שר החוץ ג'ון קרי בעצרת האו"ם בשבוע הבא. לגבי מסמך הנשק הכימי שמשטר אסד הגיש, אמרה: "נבחן אותו, אני לא רוצה לשפוט לפני ההערכה של המסמך. התהליך לוקח זמן, מדובר במאגר גדול, אך נעשה את זה כמה שיותר מהר".

לקריאה נוספת:
רוחאני: "מוכנים לתווך בין ממשלת סוריה לאופוזיציה"
נתניהו: "איראן מסובבת התקשורת וממשיכה בסיבוב הסרכזות"
נשיא איראן ל-NBC: "ישראל כובשת ומחרחרת מלחמה"

(עדכון ראשון: 21:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully