וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורה של פצצת הגרעין שכמעט החריבה מדינה בארה"ב

הסופר אריק שלוסר, מחבר "אומת המזון המהיר", כתב בספרו החדש על אחת התקלות המחרידות בתולדות צבא ארה"ב: מפציץ B-52 שננטש באוויר שחרר 2 פצצות מימן בקרולינה הצפונית

"האם ארצות הברית כמעט הפעילה פצצות מימן בקרולינה הצפונית, ארבעה ימים אחרי השבעתו של הנשיא ג'ון קנדי? כן. האם צבא ארה"ב שיקר לגבי התאונה, וטען שאף אחת מהפצצות שנפלו לקרקע לא היו קרובות לפיצוץ? כן".

הציטוט הנ"ל מובא מפיו של ד"ר ג'ק רוול, קצין החימוש שניטרל את שתי הפצצות שאותרו על הקרקע בעיר גולדזבורו אחרי שנפלו ממפציץ כבד.

בספרו החדש, מתאר הסופר האמריקני אריק שלוסר את התאונה החמורה בצבא ארצות הברית בשנת 1961, כתאונה שכמעט גרמה לפיצוץ נשק גרעיני בחוף המזרחי של ארה"ב, אחרי שטייסי מפציץ כבד מדגם B-52 איבדו שליטה על המטוס ונאלצו לנטוש אותו באוויר.

הטייסים ביצעו תידלוק באוויר ולאחר מכן גילו דליפת דלק חמורה מהכנף הימנית. מגדל הפיקוח הורה להם לנחות נחיתת חירום, אך בשל הפצצות הכבדות שנשאו, הם נאלצו להיפטר ממרבית הדלק באוויר כדי להקל על משקל המטוס. בשל תקלה אחרת, שוחררה מהמטוס כמות דלק גדולה בהרבה משתוכנן, והמטוס נטה על צדו ונכנס לסחרור בלתי נשלט.

מפציץ B-52 בשנת 1965. AP
מפציץ B-52 מטיל פצצות בשמי ויטאנם בשנת 1965/AP

כשמפקד המטוס הבין שלא יעלה בידו להשתלט על המפציץ הכבד, הוא הורה לחמשת אנשי הצוות לנטוש את המטוס בגובה 9,000 רגל - כשלושה קילומטרים מעל פני הקרקע. טייס נוסף לא הצליח לנטוש. עוד שני אנשי צוות הגיעו לקרקע בשלום אך מתו כעבור זמן קצר.

איתות אזהרה לסכנות הנשק הגרעיני

הסחרור שאליו נכנס המטוס גרם להטלה בשוגג של שתי פצצות מימן מדגם M39 . כל אחת, בעוצמה של ארבעה מגה-טון, הייתה חזקה פי 250 מזו שהחריבה את הירושימה. אחת הפצצות נפלה לקרקע כשהיא אינה חמושה, אך בפצצה השנייה, נצרת הבטיחות - שנועדה למנוע פיצוץ בשעת חירום - לא הופעלה.

שלוסר, עיתונאי ותחקירן אמריקני שבין ספריו המפורסמים ניתן למנות את "אומת המזון המהיר", מתאר בספרו החדש את התקרית החמורה, שאירעה כמה ימים אחרי השבעתו של הנשיא ג'ון פ.קנדי בלילה שבין 23 ל-24 בינואר 1961:

"חוטי החימוש נמשכו החוצה מהפצצה, והיא הגיבה כמו נשק ששוחרר במכוון בידי הצוות מעל המטרה. גנרטור הפעיל את הסוללות, והמצנח הקטן של הפצצה נפתח - ולאחר מכן נפתח גם המצנח הגדול. המתגים הברומטריים נסגרו, ושעון העצר הפעיל את הסוללות. הפצצה פגעה בקרקע, והגבישים הפיזיואלקטריים שהיו ב'אף' של הפצצה התרסקו. הכל שידר סימן של פיצוץ". אם הפצצה אכן הייתה מופעלת לבסוף, הרי שהפיצוץ הגרעיני היה עשוי "לשטח" את קרולינה הצפונית ולגרום חורבן שהיה מגיע מוושינגטון הבירה ועד ניו יורק.

שלוסר כותב כי התאונה צריכה לשמש איתות אזהרה חמור לסכנה הנשקפת מנשק גרעיני: "עשרות שנים חלפו, ומאז מלחמת העולם השנייה איבדנו את היכולת להרגיש עד כמה נשק כזה יכול להיות הרסני... ואיבדנו את התחושה כיצד זה לחיות בחברה שנחרבה לגמרי בגלל מלחמות".

ספרו של שלוסר, שייצא לאור מחר (שלישי) בהוצאת פינגווין, מבוסס על תחקיר של שש שנים, ומתאר כמה תאונות חמורות בצבא ארצות הברית. בין היתר שלוסר מתאר בפירוט פיצוץ קטלני במכל אחסנה בעיר דמשק שבארקנסו, בו הוצבה פצצת מימן על טיל בליסטי.

לקריאה נוספת
כמה פצצות גרעין יש לישראל ומתי היא ייצרה אותן?
אובמה בנאום היסטורי: לצמצם את ארנסל הגרעין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully