וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בברלין: "לצמצם בשליש את הנשק הגרעיני"

19.6.2013 / 17:57

בנאום במקום שבו ניצבה חומת ברלין אמר אובמה: "ניתן להבטיח את ביטחוננו ולשמר הרתעה חזקה, גם עם הפחתת הנשק". הוא התחייב לסגור את המתקן בגואנטנמו – וגם הסיר את הז'קט

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נשא אחר הצהריים (רביעי) נאום בברלין, שבו קרא לצמצם בשליש את ארסנל הנשק הגרעיני ברחבי העולם ולקדם את המגעים בנושא עם רוסיה. את הנאום נשא הנשיא האמריקני בשער ברנדנבורג, הנמצא סמוך למקום שבו ניצבה החומה שהפרידה בין מזרח גרמניה למערבה. "אחרי בחינה מעמיקה של הנושא החלטתי שניתן להבטיח את ביטחונה של אמריקה ובעלות בריתה ולשמר הרתעה חזקה, גם עם הפחתת כמות הנשק הגרעיני בשליש", אמר אובמה. הוא הסביר כי בכוונתו לדון בנושא עם רוסיה.

ברק אובמה נואם בשער ברנדרנבורג ברלין, 19 יוני 2013. AP
אובמה על רקע שער ברנדנבורג בברלין, אחר הצהריים/AP

"שלום והגינות פירושם לשאוף לעולם ללא נשק גרעיני", אמר אובמה, "לא חשוב כמה החלום הזה נראה רחוק". לדבריו, "כנשיא חיזקתי את מאמצינו לעצור את הפצת הנשק הגרעיני, ולצמצם את כמות הנשק הגרעיני שברשות אמריקה. אנו בדרך לקצץ בכמות ראשי הגרעין של ארצות הברית ורוסיה עד לרמה הנמוכה ביותר מאז שנות החמישים".

"אנחנו אולי כבר לא חיים בפחד מפני הכחדה גלובלית, אבל כל עוד נשק גרעיני קיים, אנחנו לא בטוחים לגמרי", המשיך אובמה. "אנחנו יכולים להכות ברשתות טרור, אבל אם נתעלם מחוסר היציבות וחוסר הסובלנות שמזינים את הקיצונים, החופש שלנו בסופו של דבר יהיה בסכנה. אנחנו יכולים ליהנות מאיכות חיים שהעולם מקנא בה, אבל כל עוד מאות מיליונים נושאים את הסבל שבבטן ריקה, או את צער האבטלה, אנחנו לא באמת משגשגים. אני אומר את כל זה כאן, בלב אירופה, מפני שהעבר המשותף שלנו מראה שאף אחד מהאתגרים הללו לא יוגשמו אלא אם כן נראה עצמנו כמשהו גדול יותר ממה שחווינו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
נשיא ארה"ב ברק אובמה ומשפחתו מבקרים בגרמניה. ברלין, יוני 2013. AP
"אם נתעלם מחוסר היציבות וחוסר הסובלנות שמזינות את הקיצוניים, החופש שלנו בסופו של דבר יהיה בסכנה". אובמה בברלין/AP

בנאומו התחייב אובמה להאיץ את סגירתו של מתקן הכליאה בגואנטנמו. "למרות איומי הטרור, אנו חייבים להתקדם מעבר למחשבה של מלחמה תמידית, מה שאומר להכפיל את המאמצים לסגור את גואנטנמו". על רקע תכנית הציתותים "פריזם" שנחשפה לאחרונה, התייחס אובמה גם לטכנולוגיות חדשות המאפשרות לארצו לבצע סיכולים ממוקדים של טרוריסטים ולעקוב אחרי אזרחים. "צריך לאזן בין הצורך בביטחון לבין שמירה על הפרטיות", הסביר. יחד עם זאת, הוא ציין כי תכנית הציתותים מצומצמת ונועדה להציל חיים. "חשוב לקיים דיון בנושא ולקבל גם דעות שהממשל מתנגד אליהן", אמר, "הממשלה קיימת עבור האזרח ולא להיפך".

באשר למצב במזרח התיכון, אובמה ציין כי וושינגטון "עובדת על הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים". על ה"אביב הערבי" אמר אובמה כי ארצו לא תכתיב את קצב התמורות בעולם הערבי, אבל שחייבים "לדחות את התירוץ לפיו לא ניתן לתמוך בהן".

ברק אובמה נואם בשער ברנדנבורג בברלין, 19 יוני 2013. AP
קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל לצד אובמה, לאחר שהוריד את הז'קט/AP

מיקומו של הנאום שיווה לו ממד היסטורי, שכן בשיאה של המלחמה הקרה, נאם נשיא ארצות הברית דאז, ג'ון פ.קנדי, נאום דומה. בנאומו, ב-26 ביוני 1963, שנתיים אחרי בניית החומה שקרעה את העיר לשניים, הוא שבה את לב התושבים כשהכריז: "אני ברלינאי". הוא הכריז על תמיכתו בתושבי ברלין המערבית וגינה את העריצות של ברית המועצות. בחודש נובמבר של אותה שנה הוא נורה למוות בדאלאס. "כמו הרבה שמתו, הוא לא חי לראות את ברלין מאוחדת וחופשיה", אמר אובמה על קנדי, "אבל מילותיו יחיו לעד כי הן קוראות לנו להביע אכפתיות יותר לדברים שהם מעבר".

1,550 טילים עד 2018

בכירים בבית הלבן אמרו כי ארה"ב נחושה לרתום שוב את רוסיה לאמנת "סטארט" לפיקוח על הנשק הגרעיני. מוסקבה פרשה בעבר מהאמנה, אך חתמה על נוסח מחודש שלה ב-2010. האמנה קוראת לצמצום של כ-30% ממלאי התחמושת הגרעינית לטווח ארוך של כל אחת מהמדינות עד 2017, אך עדיין לא קבעה במפורש מה ייעשה במלאי הטילים הטקטיים. האמנה החדשה, שאובמה שואף להחתים עליה את רוסיה, נועדה לצמצם את מלאי הנשק של שתי המדינות ל-1,550 טילים בסך הכל עד 2018.

ארה"ב מתכוונת לארח ב-2016 ועידה שתעסוק בצמצום מאגר הנשק הגרעיני, בדומה לכינוס שאירח אובמה ב-2010, וכמו זו שנערכה בסיאול בשנה שעברה. בשנה הבאה תתקיים ועידה כזו בהולנד. שלשום, בפגישתו של אובמה עם ולדימיר פוטין בוועידת שמונה המדינות המתועשות באירלנד הצפונית (G8), חתמו שני הנשיאים על הסכם חדש לאבטחת פסולת גרעינית שנותרה מימי המלחמה הקרה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה ומשפחתו מבקרים בגרמניה. ברלין, יוני 2013. AP
רעייתו ובתו של אובמה שהצטרפו אליו לביקור באנדרטת השואה בברלין/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully