וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב פותחת במו"מ לשלום עם טליבאן באפגניסטן

השיחות ייפתחו בקטאר בהשתתפות נציגים מהממשלה בקאבול. דובר הטליבאן: שואפים לסיים את המלחמה ולהגיע לפתרון פוליטי. האפגנים קיבלו היום מנאט"ו את השליטה הביטחונית בארצם

פריצת דרך דרמטית ביחסים בין טליבאן לממשלת אפגניסטן, שעשויה לסלול את הדרך להסכם שלום במדינה. הבית הלבן הודיע הערב (שלישי) על תחילת שיחות ישירות עם הארגון ועם הממשלה בקאבול. ההודעה על פתיחת משא-ומתן ישיר מתלווה להכרזת כוחות הביטחון האפגנים על קבלת השליטה הביטחונית בארצם מידי חיילי נאט"ו.

ההודעה נמסרה בשולי הפגישות בין הנשיא ברק אובמה למנהיגי המדינות המתועשות הנערכת באירלנד הצפונית. פגישת המו"מ הראשונה בין ארה"ב לטליבאן תיערך בקטאר כבר בימים הקרובים. נשיא אפגניסטן, חמיד כרזאי, אמר כי גם ממשלתו תשלח נציגים לשיחות הללו.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בביקור באפגניסטן. מאי, 2012. רויטרס
נשיא אפגניסטן כרזאי עם נשיא ארה"ב, אובמה, בשנה שעברה בקאבול/רויטרס

בעבר סירבו מפקדי הטליבאן להיפגש עם נשיא אפגניסטן כרזאי או עם בכירי ממשלתו, ואמרו כי הם "בובות של הממשל האמריקני". בצהריים הודיעה טליבאן על פתיחת "לשכה" בדוחה בירת קטאר, ודובר הארגון הכריז על רצונו לסיים את המלחמה בת 12 השנים באפגניסטן. לדבריו, טליבאן שואף לפתרון פוליטי שיסייע להקמת ממשלה שוויונית ולסיים קץ לכיבוש הזר. ארה"ב אמורה לסגת מאפגניסטן בתום השנה הבאה.

מקורות בוושינגטון אמרו כי בשיחות ידונו בתחילה חילופי אסירים, אך הודו כי מדובר בצעד ראשון בלבד ב"דרך ארוכה מאוד", וכי אין כל ערובה להצלחת השיחות. לדברי הממשל, בשלב הראשון ינסו הצדדים "לבדוק ולגשש את האינטרסים אלה של אלה". התנאי שמציבה ארה"ב להשגת הסכם הוא שטליבאן יזנח את נשקו, ינתק את קשריו עם אל-קאעדה ויכבד את החוקה האפגנית - הכוללת מתן זכויות לנשים ולמיעוטים.

טליבאן באפגניסטן פועל בנפרד מארגון הטרור בעל השם הזהה הפועל בפקיסטן, ששמו המלא הוא "תחריכ טליבאן פקיסטן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully