וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם יפרסם היום את דוח המתקפה הכימית בסוריה

ממצאי החקירה הועברו למזכיר באן ויפורסמו לציבור אחרי שיעלו לדיון במועצת הביטחון. הדוח צפוי לקבוע באופן מובהק שהיה שימוש בנשק כימי בדמשק, אך לא לקבוע מי השתמש בו

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

(בסרטון: ההודעה על ההסכם לפירוק סוריה מנשק כימי)

ברקע גיבוש ההסכם לפירוקה של סוריה מנשק כימי, מזכ"ל האו"ם באן קי-מון קיבל לידיו אמש (ראשון) את דו"ח החקירה של צוות הבדיקה שביקר בסוריה, שאנשיו חקרו את הטענות לשימוש בנשק הקטלני בחודש שעבר בפאתי דמשק. האו"ם יפרסם את הדוח בשעות הערב, אחרי שהמזכיר באן יתדרך את מועצת הביטחון ואת העצרת הכללית.

צוות הפקחים, בראשות המומחה השבדי אקה סלסטורם, לא התבקש לציין מי אחראי לשימוש בנשק הכימי במתקפה הקטלנית ב-21 באוגוסט, אלא רק לקבוע באיזה נשק היה שימוש, אם בכלל. הפקחים נפגשו עם ניצולי המתקפה ונטלו מהם דגימות דם, שתן ושיער, ואספו מהקרקע פיסות אדמה.

גורם בכיר במערב אמר למגזין "פוריין פוליסי" כי הדוח יכיל "ראיות עשירות מאוד, ביו-רפואיות וסביבתיות". באן עצמו אמר בסוף השבוע כי הדוח צפוי לקבוע בוודאות שנעשה שימוש מובהק בנשק כימי, כפי שכבר פירטו דוחות עצמאיים שחיברו ארה"ב וצרפת.

ראש צוות הפקחים של האו"ם לענייני נשק כימי, אקה סלסטורם, מגיש את הדו"ח על הטבח בכפר גוטה למזכיר הארגון באן קי מון. ניו יורק, 15 בספטמבר 2013. רויטרס
מזכיר האו"ם באן מקבל את דוח החקירה מראש צוות הפקחים, סלסטורם, אמש בניו יורק/רויטרס

צוות הפקחים בא לדמשק עוד קודם למתקפה, כדי לחקור שלושה אירועים קודמים שבהם היה לכאורה שימוש בנשק כימי. אחרי משא ומתן ממושך עם הרשויות בדמשק, הותר לפקחים לבקר גם באתרי התקיפה של ה-21 באוגוסט, כשהמרכזי שבהם היה הכפר גוטה. ארה"ב מעריכה כי בתקיפה נהרגו כ-1,400 איש, מאות מהם ילדים.

ארה"ב הטילה את האשמה במתקפה על משטר אסד, ואומרת כי חרף ההסכם שגובש לפירוק סוריה מנשק כימי, היא עדיין מוכנה להשתמש נגדה בכוח צבאי. שר החוץ ג'ון קרי אמר אתמול בירושלים כי המשטר הסורי חייב להבין שארה"ב "מחויבת למטרתה".

בראיון לתכנית 60 דקות ששודר לפנות בוקר, אמר הנשיא ברק אובמה כי יש להעמיד ערובות לכך שהנשק הכימי של סוריה יימצא "תחת שליטה, לא בשימוש, מחוץ לסוריה ומושמד". לדבריו, גם אם יושג הסכם שיהיה מקובל על ארה"ב, על רוסיה ועל מועצת הביטחון, הדאגה הרצינית תהיה מבחן התוצאה. "עלינו לראות שהם (סוריה ורוסיה) רציניים", הוסיף אובמה, "וצריך לוודא שאפשר לאכוף את זה".


לקריאה נוספת
איך בכלל מפרקים נשק כימי - וכמה זמן זה לוקח?
אובמה על העסקה הסורית: "צריך לראות אם הם רציניים"
פרשנות: "הדיל הרוסי": עסקה טובה עם השלכות חמורות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully