וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי סנודן: ממשל אובמה מעביר ל-8200 מידע חשאי על אמריקנים

ה"גרדיאן" פרסם כי ישראל חתמה על הסכם לקבלת מודיעין מארה"ב, שאינו מטיל כמעט מגבלות על השימוש בו. במסמך אחר צוטט גורם בכיר: "ישראל – השלישית בתוקפנות בריגול כלפינו"

עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

ממשל אובמה מעביר לישראל מודיעין בעל ערך רב, באופן קבוע ובכפוף להסכם חשאי - כך מפרסם הערב (רביעי) העיתון הבריטי "גרדיאן". הפרסום, מאת העיתונאי גלן גרינוולד, נשען על מסמך שהדליף אדוארד סנודן, אנליסט לשעבר בסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA).

לפי הדיווח, ההסכם בין המדינות, שבמסגרתו ישראל מקבלת מידע גולמי ולא מסונן הנוגע לאזרחי ארה"ב, נחתם בחודש מרץ 2009, בין קהילת המודיעין בישראל ל-NSA. ה"גרדיאן" הציג מסמך לא-מתוארך, בן חמישה עמודים, המציג את עיקרי ההסכם. המסמך חתום על-ידי "מפקד יחידת האותות של ישראל" - יחידה 8200 בצה"ל, שעליה הוטלה האחריות לקבלת המידע מהאמריקנים.

שגרירות ארצות הברית בתל אביב. אוגוסט 2013. רויטרס
המידע מועבר בצורה גולמית לישראל. שגרירות ארצות הברית בתל אביב/רויטרס

עוד לפי הדיווח, ארה"ב העבירה לישראל מידע רב ערך, הכולל - ככל הנראה - מידע על שיחות טלפון שעשו אזרחים אמריקנים, ואף מידע על תכתובות דואר אלקטרוני שהעבירו. בהסכם לא מוטלות על ישראל מגבלות על שימוש בחומר המודיעיני. המגבלה היחידה מוטלת על העברת מידע של גורמי ממשל אמריקניים, וישראל נדרשת להשמיד חומר שכזה, אם יגיע לידיה.

בין היתר, נכתב במסמך כי ישראל תקבל מארה"ב סיגינט (מודיעין אותות) שיועבר לה בצורה לא-מסוננת, אך גם תמלולים, תסקירים, פקסים, הודעות טלקס ותוכן נוסף. יועץ ה-NSA לענייני ישראל, כך לפי המסמך, צריך להיות מעודכן בכל מידע הכולל פרטים על אזרחים אמריקניים ונמצא בידי ישראל.

לצד הקשר המודיעיני הקרוב שאותו חושף המסמך, עולה תמונת מצב מורכבת יותר המאתגרת לעתים קרובות את גופי המודיעין האמריקניים. במסמך אחר שהגיע לידי העיתון הבריטי, המתוארך ל-2008, מצוטט גורם בכיר ב-NSA הטוען כי ישראל מרגלת באגרסיביות אחר בעלת הברית ארצות הברית: "מצד אחד, הישראלים הם שותפים יוצאי דופן עבורנו בכל הנוגע לשיתוף מידע אותות, אולם מצד שני הם מרגלים אחרינו על מנת ללמוד את עמדותינו בסוגיות הקשורות למזרח התיכון". עוד צוטט הגורם כאומר שישראל דורגה כמדינה השלישית בתוקפנותה מבחינת ריגול מודיעיני נגד ארצות הברית. "אחד האיומים הגדולים ביותר של ה-NSA הוא למעשה מצד שירותי ביון ידידותיים, כמו אלה של ישראל", אמר. לדבריו, "יש פרמטרים שלפיהם ה-NSA חולקת עמם מידע, אבל השיתוף רב כל כך, שלעתים אנו מוסרים יותר מידע מכפי שהתכוונו".

ה-NSA סירב למסור תגובה לדיווח של ה"גרדיאן".

בחודש שעבר חשף ה"וושינגטון פוסט" מסמך אחר שהדליף סנודן, שגם כן עוסק ביחסים המורכבים בין שתי המדינות - "התקציב השחור" של קהילת המודיעין האמריקנית. מהתקציב ניתן ללמוד כי ישראל, לצד ידידות אחרות של ארצות הברית, הייתה לכאורה יעד לריגול נגדי. לפי המסמכים, גורמים ביטחוניים רשמיים בארה"ב הביעו עניין גם בפקיסטן, לדוגמה, שתוארה כ"יעד בלתי פתיר". ישראל, קובה, איראן, רוסיה וסין נכללו ברשימה של מדינות שבהן מתבצעות "פעולות ריגול ממוקדות בעלות עדיפות עליונה" שמטרתן למנוע איסוף מודיעין מצד אותן מדינות על ארצות הברית.

עוד על פעילות ה-NSA:
סוכנות הביון NSA ריגלה אחרי נשיאי מקסיקו וברזיל
"האקרים של הממשל האמריקני פרצו לרשת אל-ג'זירה"
ה-NSA פרץ למחשבי האו"ם - ונתקל במרגלים סינים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

המסמך שנחשף ב"גרדיאן". לחצו להגדלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully