וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח אמריקני סודי חושף: מפעילים ריגול נגד ישראל

ספר "התקציב השחור" של המודיעין האמריקני שהודלף על ידי אדוארד סנודן מגלה כי שליש מההוצאות מופנה לסיכול פעולות טרור. המדינות הקשות לפיצוח: איראן וקוריאה הצפונית

תקציב המודיעין הסודי של ארצות הברית יוצא לאור: ה"וושינגטון פוסט" חשף אתמול (חמישי) את "התקציב השחור" של קהילת המודיעין האמריקנית כפי שעולה מהמסמכים שהדליף העובד לשעבר בסוכנות לביטחון לאומי אדוארד סנודן.

מהתקציב המתפרש על פני 178 עמודים עולה כי התקצוב השנתי של 16 הסוכנויות השונות שנכללות בקהילת המודיעין על 107 אלף עובדיה עומד על 52.6 מיליארד דולרים. בין היתר ניתן ללמוד כי דווקא ישראל, ידידתה הקרובה של ארצות הברית הייתה יעד למאמץ ריגול נגדי בעל עדיפות עליונה. עוד עולה מהמסמך כי גורמי המודיעין אמנם הצליחו לבנות מסד-על של מידע אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר, אולם הם עדיין אינם יכולים לספק לנשיא האמריקני מידע "קריטי" לגבי שורת איומים ביטחוניים.

התקציב ממפה את הרקע הבירוקרטי לחלוקת הכספים לזרועות השונות, כמו גם את היעדים שהציבו הנשיא והקונגרס לצד הביצועים החשאיים, כפי שמעולם לא פורסם בפני הציבור האמריקני – זאת על אף שמאז 2007 מתפרסם הנתון הגולמי אודות ההוצאה השנתית למודיעין. הסיכום, שרק חלקיו נחשפים על ידי הפוסט מטעמים של חשש לביטחון המדינה, מתאר בין היתר גם את הטכנולוגיות החדישות, את אופן העסקת הסוכנים ואת המבצעים שמתקיימים.

4,000 איומים פנימיים

מהדוח הסודי מתברר כי ההוצאות של ה-CIA (סוכנות הביון המרכזית) ב-2013 נאמדו בכ-14.7 מיליארד דולר, יותר מכל סוכנות מודיעין או ריגול אחרת. הסכום הזה מהווה חריגה משמעותית מההערכות החיצוניות לגבי ההוצאות של ה-CIA. לשם השוואה, מדובר בסכום הגדול בחצי מזה שהוציאה ה-NSA, הסוכנות לביטחון לאומי, אשר מוציאה לפועל פעולות מעקב וציתות נרחבות ואשר נחשבת לאחת המשמעותיות שבמערך.

בתוך מה שמוגדר בספר התקציב המודלף כ"פעולות סייבר התקפיות" נכתב כי גם ה-CIA וגם ה-NSA עשו מאמצים רבים כדי לפרוץ לרשתות מחשבים זרות על מנת לגנוב מידע של האויב או כדי לחבל במתקניו. ה-NSA תכננה לחקור לפחות 4,000 איומים פנימיים ב-2013 לבדה, זאת בשל חשדות שאחד הסוכנים או הסוכנות המועסקים בה שמו ידם על מידע שעלול להזיק לארצות הברית. מסמכי התקציב מראים כי קהילת המודיעין האמריקנית ביקשה לחזק את יכולותיה בזיהוי "התנהגות חריגה" של ידי אנשים בעלי גישה לחומר מסווג ביותר.

11 בספטמבר 2001, אסון התאומים, ניו יורק. AP
מאז אסון התאומים הוקדש מאמץ רב ליצירת מסד-על שיכלול איומים ביטחוניים/AP

עוד מתברר כי התקציב הוקדש לא רק למאמצים לאגור מידע על תוקפים פוטנציאליים אלא גם על כאלה שנחשבים בעלי ברית של ארצות הברית. גורמים ביטחוניים רשמיים, כך נכתב במסמכים, הביעו עניין גם באויבים וגם בידידים. פקיסטן, לדוגמה, תוארה כ"יעד בלתי פתיר", וישראל, קובה, איראן, רוסיה וסין נכללו ברשימה של מדינות שבהן מתבצעות "פעולות ריגול ממוקדות בעלות עדיפות עליונה" שמטרתן למנוע איסוף מודיעין מצד אותן מדינות על ארצות הברית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מדינות "קשות לפיצוח"

הדוח מציין כי למרות פעולות הריגול, קשה מיוחד "לחדור" למידע בנוגע לממשלות של איראן, סין ורוסיה. בראש הרשימה של אותן מדינות "קשות לפיצוח" עומדת קוריאה הצפונית. לפי המסמכים קיימים חמישה "חורי מודיעין" לגבי תוכנית הגרעין ותוכנית הטילים של פיוניאנג עד כדי שהמומחים כמעט לא יודעים דבר לגבי הכוונות של המנהיג קים ג'ונג און.

מהתקציב, כמו גם מהפעולות בשטח ניתן ללמוד שנושא הביטחון הלאומי והמאבק בטרור הוא בראש רשימת העדיפויות של סוכנויות המודיעין. המאמץ לסכל פעולות טרור מעסיק אחד מכל ארבעה סוכנים בכוח האדם הכללי של קהילת המודיעין, והעניין מהווה שליש מסך כל ההוצאות השנתיות.

"ארצות הברית השקיעה סכומים ניכרים במערך המודיעין מאז מתקפות הטרור של ה-11 בספטמבר 2001, תקופה שכללה את המלחמות בעיראק ובאפגניסטן, את האביב הערבי, את הפצתה של טכנולוגיה להרכבת נשק להשמדה המונית ואת התגברות האיומים במרחב הקיברנטי", אמר ראש מנהל המודיעין הלאומי בארצות הברית ג'יימס קלאפר בעקבות החשיפה. "התקציבים שלנו הם מסווגים, שכן הם יכולים לחשוף מידע אודות פעילות המודיעין שלנו בעולם כמו גם לפגוע במקורות, במתודות וביכולות הפעולה".

(עדכון ראשון: 22:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully