וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכנות הביון NSA ריגלה אחרי נשיאי מקסיקו וברזיל

2.9.2013 / 16:01

עוד מבוכה לוושינגטון, הפעם מול שתי המעצמות באמריקה הלטינית. תחקיר בברזיל חשף מסמכים נוספים של המדליף אדוארד סנודן, שהדגימו פריצה לתכתובות רגישות של שני המנהיגים

הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב (NSA) ריגלה אחרי נשיאי מקסיקו וברזיל. החשיפה, האחרונה בשורה של גילויים שנבעו ממסכים שהעביר המדליף אדוארד סנודן, עלולה לפגוע באופן משמעותי ביחסיה של וושינגטון עם שתי המדינות הגדולות ביותר באמריקה הלטינית.

הדיווח פורסם אתמול (ראשון) בתכנית "פנטסטיקו" של רשת הטלוויזיה גלובו בברזיל, והתבסס על תחקיר שהכין העיתונאי גלן גרינוולד - שנפגש בהונג קונג עם סנודן לפני שקיבל מקלט מדיני ברוסיה. הוא חי בריו דה ז'ניירו עם בן זוגו וזכה לקרדיט כמשתתף בהכנת הכתבה.

נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו. GettyImages
נשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו/GettyImages

בתכנית הוצג מסמך של הסוכנות בחודש יוני 2012, ובו ציטוטים נרחבים של דברים שאמר נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו, מהתקופה שבה עדיין היה מועמד לתפקיד. בפסקאות שהוצגו, מצוטט פנה נייטו כשהוא שוקל את המועמדים השונים לממשלה שימנה, אם ייבחר. משרד החוץ של ברזיל סירב להגיב לדיווח.

במסמך נפרד שהוצג בתכנית, צוטטו תכתובות בין נשיאת ברזיל דילמה רוסף ליועציה הבכירים. במסמך הזה לא הוצגו פסקאות טקסט. לפי הנאמר בתכנית, שני המסמכים לוקטו ממצגת של ה-NSA, שנועדה להדגים כיצד ניתן לסנן מידע באופן מדויק.

נשיאת ברזיל דילמה רוסף. AP
נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, בפגישה עם ברק אובמה בבית הלבן/AP

שר המשפטים של ברזיל, חוזה אדוארדו קרדוזה, אמר כי אם יתברר שמדובר במסמכים מקוריים, מדובר בהפרה חמורה של הריבונות של ארצו. בשבוע שעבר קרדוזה בא לוושינגטון ונפגש עם סגן הנשיא ג'ו ביידן. השניים שוחחו על הדלפה קודמת של סנודן, שעניינה פריצה אמריקנית, בהיקף קטן יותר, למערכות התקשורת של ברזיל.

מפיקי התכנית יצרו קשר עם סנודן במוסקבה, אך הוא אמר להם שתנאי המקלט שלו אוסרים עליו להגיב על תכני הפרסום.

בתוך כך, דיווח המגזין הגרמני "דר שפיגל" כי ה-NSA ריגלה גם אחר משרד החוץ של צרפת. לפי הפרסום, מסמך מחודש יוני 2010 המסווג "סודי ביותר", חושף כי הסוכנות לביטחון לאומי גילתה עניין רב במערכות התקשורת הדיפלומטיות של צרפת, המקושרות יחד בכל רחבי העולם באמצעות חיבור VPN מאובטח.

בסוכנות האמריקנית הגדירו את הפריצה למערכה כ"סיפור הצלחה", ובין היתר חדרו לנציגויות הצרפתיות בוושינגטון ובמטה האו"ם בניו יורק. ה-NSA התעניינה במיוחד במדיניות החוץ של צרפת, בחוזי הנשק שלה וביציבותה הכלכלית של המדינה.

מסמכי סנודן - כותרות אחרונות
אנליסטים של הממשל האמריקני פרצו לרשת אל-ג'זירה
כיצד להדליף סודות ולהישאר בחיים // פרשנות
ה-NSA פרץ למחשבי האו"ם - ונתקל במרגלים סינים

לצפייה בתחקיר (התכנית בפורטוגזית)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully