וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבוע הגורלי של אובמה: הקונגרס יתמוך בתקיפה?

סקרים בקרב המחוקקים מראים התנגדות גורפת למבצע צבאי בסוריה. במסגרת מסע השכנועים, יתראיין אובמה לשישה כלי תקשורת שונים. במקביל, פורסמו סרטונים שהציג הממשל לסנאטורים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שבוע עבר מאז הצהיר נשיא ארצות הברית ברק אובמה על החלטתו לצאת למבצע צבאי בסוריה – רק לאחר קבלת אישור מהקונגרס האמריקני. בשבעת הימים החולפים הספיקו ארה"ב וצרפת לפרסום דוחות מודיעין המאשרים כי סוריה אכן עשתה שימוש בנשק כימי נגד אזרחיה, ועדת החוץ של הסנאט האמריקני אישרה את הצעת ההחלטה בעד פעולה צבאית ואובמה עצמו השתתף בכינוס 20 המדינות המתועשות (ה-G20) בסנט פטרסבורג שברוסיה והמשיך במסע השכנועים העולמי.

בעוד הפרלמנט הבריטי הביע – בניגוד לעמדת ראש הממשלה דיוויד קמרון – התנגדות לתקיפה, נשיא צרפת פרנסואה הולנד הבהיר כי לא יבקש את אישור בית המחוקקים הצרפתי על מנת לחבור לארה"ב ולתקוף בסוריה. אובמה, שהסביר כי אין ברצונו לפעול בניגוד לרצונם של האמריקנים, החליט לקחת את הסיכון שלקח קמרון – ונתן ל-535 נציגי העם בסנאט ובבית הנבחרים להכריע בסוגיה. עם זאת, הוא סירב להשיב לשאלה מה יקרה אם המחוקקים יצביעו נגד תקיפה. בינתיים, אובמה ממשיך במסע השכנועים כדי לצבור קולות בעד תקיפה וביום שני הוא יעניק ראיונות לשש רשתות טלוויזיה שונות בארצות הברית - ABC, CBS, NBC, CNN, FOX ו-PBS.

ומה יעשה אובמה אם הקונגרס יפיל בהצבעה את התקיפה בסוריה? פרשנות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הניתוח שערך הבלוג "Think Progress"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי שעה, נראה כי לאובמה יהיה קשה מאוד להשיג רוב בעד תקיפה – גם בקרב הדמוקרטים. על פי ניתוח שערך הבלוג הפוליטי האמריקני "Think Progress" עבור ה"האפינגטון פוסט", מרבית המחוקקים נוטים להצביע נגד תקיפה אמריקנית בסוריה. על פי הניתוח, 223 מחוקקים החליטו להתנגד לתקיפה או השיבו כי הם נוטים להתנגד לה. רק 39 מחוקקים טענו כי יצביעו בכל מקרה בעד תקיפה או נוטים לתמוך בה. 171 מחוקקים, למעלה משליש, השיבו כי טרם גיבשו עמדה בנושא. ההצבעה צפויה להתקיים לכל המוקדם בשבוע הבא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

גם דמוקרטים מתנגדים; "כבר היינו בסרט הזה"

כתב ה"וושינגטון פוסט", ארון בלייק, דיווח כי ככל שנוקפים הימים, הסיכויים של אובמה להשיג רוב לתקיפה הולכים וקטנים. לדבריו, רק 80-70 מחוקקים הביעו את עמדתם בגלוי, כשלושה רבעים מהם מתנגדים לתקיפה וכרבע בלבד תומכים בה. "נכון לעכשיו, ישנם יותר אנשים סקפטים או כאלה הנוטים להתנגד מאשר אנשים שנוטים לתמוך או שטרם החליטו", טען. זאת, לאחר שמנהיגת הדמוקרטים בבית הנבחרים, ננסי פלוסי, ומנהיג הרוב בסנאט, הארי ריד, התייצבו מאחורי אובמה.

אם אובמה חשב שיצליח להשיג את תמיכתם של המחוקקים הדמוקרטים בלי בעיה, נראה ששגה. מחוקקים דמוקרטים מתונים וליברלים, שבראשם עדיין התמונות מעיראק ואפגניסטן שם איבדה המעצמה מספר רב של חיילים, הצטרפו בימים האחרונים לרפובליקנים שמרנים שנוטים ברובם להתנגד לתקיפה. "כבר היינו בסרט הזה וראינו מה קרה בעיראק", הסביר המחוקק הרפובליקני ברוס בראלי מאיווה, שמתנגד להתערבות צבאית בסוריה. "יש לי אחריות כבדה להבין מהם הסיכונים לפני שאני מצביע בעד שימוש בכוח. מהם הסיכונים לארה"ב ולמעמדו של הנשיא בעולם אם הקונגרס יצביע נגד ההחלטה?", תהה בשיחה עם סוכנות הידיעות AP.

גבעת הקפיטול, וושינגטון. AP
ההצבעה צפויה להיערך בשבוע הקרוב לכל המוקדם. גבעת הקפיטול בוושינגטון/AP

הרפובליקנית טולסי גבארד מהוואי, ותיקת מלחמת עיראק, אמרה כי ברצונה לקבל הסברים באשר למה שיקרה לאחר תקיפה אמריקנית בסוריה. עם זאת, היא הוסיפה כי ניסיונה הצבאי מעניק לה "הפסקה גדולה" לפני קבלת החלטה. הרפובליקן אלן גרייסון מפלורידה נחוש בהתנגדותו: "זו לחלוטין לא אחריותנו". הסנאטורים הדמוקרטים כריס מרפי מקונטיקט וטום אודל מניו מקסיקו התנגדו לתקיפה כשהעניין עלה להצבעה בוועדת הסנאט, בעוד הדמוקרט אד מרקי ממסצ'וסטס הצביע בעד. ג'ו מנצ'ין מווסט ורג'יניה, מחברי המפלגה הדמוקרטית המתונים יותר, כבר הודיע כי יתנגד לתקיפה.

גם הסקרים שנערכו בימים האחרונים בקרב אזרחי ארה"ב מראים רוב נגד התקיפה. אמש נערכה מול הבית הלבן הפגנה תחת הכותרת "לא למלחמה בסוריה". "ראשית, עלינו לתת לאו"ם לסיים את הבדיקה שלהם ולהשתלט על זה בגלל שזו בעיה עולמית, זו לא בעיה של ארה"ב", אמרה דבי, אחת המפגינות. קארי, מפגין אחר, הוסיף: "הדרך לשלום היא שלום ולא מלחמה. באשר לשימוש בנשק כימי, זה עדיין לא הוכח. פקחי האו"ם עדיין עושים את עבודתם".

גופות של ילדים שמתו לכאורה משימוש בנשק כימי על ידי צבא סוריה ליד דמשק, 21 באוגוסט 2013. רויטרס
נפגעים מנשק כימי בסוריה לאחר התקיפה ב-21 באוגוסט/רויטרס

במקביל, רשת סי-אן-אן פרסמה אמש סרטונים שהם לדבריה חלק מהתיעוד שהציג הממשל האמריקני בפני קבוצה של סנאטורים בדלתיים סגורות, על מנת להצדיק יציאה לפעולה צבאית בסוריה. על פי הדיווח, הסרטונים נחשבים אמינים ביותר בשל העובדה שנבחרו מתוך רבים אחרים. באחד הסרטונים נראה אדם מפרפר על הרצפה כשהוא ללא חולצה. כמו כן, נראים ילדים רועדים באופן בלתי רצוני, כשברקע נשמעות זעקות ותפילות של חלק מהנוכחים. בתיעוד נראים גם אנשים המנסים להגיש סיוע לקורבנות התקיפה הכימית ולהשקותם במים.

יו"ר ועדת המודיעין בסנאט, דיאן פיינסטיין, צפתה בתיעוד הקשה ובעקבות כך החליטה להצביע בעד התערבות צבאית בסוריה. באשר להתנגדות הנרחבת לתקיפה בקרב רבים מחברי הקונגרס, אמרה פיינסטיין כי מדובר בדבר "שלילי ביותר". לדבריה, "הם אינם יודעים את מה שאני יודעת", ולכן מתנגדים לנקיטת הצעד.

הקרב על סוריה - כותרות נוספות
קרי: "ההתנגדות לתקיפה אוטומטית, נמשיך לשכנע"
"אובמה ידע כבר לפני שנה על שימוש אסד בנשק כימי"
ארה"ב: מיצינו את כל החלופות בסוריה – מלבד תקיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully