וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אובמה ידע כבר לפני שנה על שימוש אסד בנשק כימי"

ה"לוס אנג'לס טיימס" דיווח מפי גורמים רשמיים בארה"ב שמודיעין על תקיפות כימיות בסוריה החל לזרום לוושינגטון כבר ביולי 2012. "הנשיא לא סבר שהמידע היה משכנע דיו"

בעוד שהעולם ממתין להכרעת הקונגרס האמריקני בנוגע ליציאת ארצות הברית לפעולה צבאית בסוריה, בתגובה לטבח הכימי נגד אזרחים, מתברר כי חציית "הקו האדום" שהציב הנשיא ברק אובמה נעשתה כבר מזמן, והוא ידע על כך. על פי הדיווח ב"לוס אנג'לס טיימס" מפי גורמים אמריקניים רשמיים, מידע מודיעיני בנוגע לשימוש בנשק כימי בידי המשטר הלך להגיע לידי האמריקנים כבר לפני יותר משנה – חודש לפני הצהרת ה"קו האדום" של הנשיא.

על פי הדיווח, ביולי 2012, הגיעו גורמי מודיעין בכירים לוושינגטון להעביר תדרוך מסווג למחוקקים בנוגע למידע על אודות האינדיקציה הראשונה לכך שהמשטר הסורי השתמש בנשק כימי נגד עמו. הדוחות בנושא דיברו על תקיפה בסדר גודל קטן, אך על פי גורמים שנחשפו אליהם, הם היו מצומצמים ולא חד-משמעיים.

הדוחות הללו היו רק ההתחלה, ולאורך השנה הגיע שטף של דיווחים מודיעיניים המתעדים על פי גורמים רשמיים בארצות הברית הסלמה בשימוש בנשק הבלתי קונבנציונלי בידי משטרו של בשאר אסד. לדבריהם, מדובר בתיעוד נרחב בהרבה של המעשים הללו ממה שדווח עד כה. עם זאת, במשך חודשים לא הכיר הממשל בוושינגטון במתקפות הללו בפומבי, ודיווח לראשונה כי קיימת סברה שנעשה שימוש בנשק כימי רק בחודש אפריל השנה.

גופות של אזרחים שנהרגו לכאורה ממתקפת נשק כימי בכפר גוטה בפרברי דמשק. סוריה, 20 באוגוסט 2013. רויטרס
נפגעי התקיפה הכימי בפרברי דמשק, בחודש שעבר/רויטרס

גורמים בממשל טוענים כי הראיות לשימוש בנשק כימי בעבר לא היו משכנעות כפי שהן כעת, וסביר כי היה לממשל קשה עוד יותר להשיג על בסיסן תמיכה נרחבת לפעולה צבאית בסוריה. אולם הגורמים בכל זאת מבקרים את התגובה האיטית של הבית הלבן ומעלים תהיות בנוגע לאפשרות שתגובה מוקדמת יותר של אובמה יכולה הייתה למנוע את המתקפה בפרברי דמשק ב-21 באוגוסט, שבה נהרגו 1,429 בני אדם בגז.

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, אמר השבוע למחוקקים בארצו כי משטר אסד השתמש בנשק כימי ב-11 תקיפות שונות נוסף על התקיפה באוגוסט האחרון – כפול ממספר התקיפות שנחשף קודם לכן על ידי הממשל. על פי גורמים רשמיים, כ-150 בני אדם מתו בתקיפות הללו. "הנשיא לא סבר כי מדובר היה במידע משכנע מספיק על מנת לזכות בתמיכה העם האמריקני והעולם", אמר קרי.

גם כעת, לאחר שהודיע כי אין בכוונתו לפעול ללא תמיכת הקונגרס, מתקשה הנשיא אובמה לגבש תמיכה סביב פעולת הענישה שהוא מבקש לבצע מול המשטר הסורי. חברי הקונגרס, הנמצאים בימים אלה בפגרת הקיץ, צפויים להצביע בנושא החל מהשבוע הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully