וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: מיצינו את כל החלופות בסוריה – מלבד תקיפה

השגרירה באו"ם פאוור אמרה כי יהיה זה נאיבי לחשוב שרוסיה תשנה את עמדתה לגבי בעלת בריתה, וכי לאסד כמויות עצמות של נשק כימי. "מעשיו של אסד ירדפו את המצפון שלנו"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(פוטין בוועידת G20: "התקיפה הכימית - פרובוקציה של המורדים")

ועידת G20 שנערכה בסנט פטרסבורג הסתיימה – ובארצות הברית ממשיכים להתכונן לתקיפה בסוריה. שגרירת ארצות הברית לאו"ם, סמנתה פאוור, אמרה אמש (שישי) כי ארצה "מיצתה את החלופות" לתקיפה צבאית בסוריה. בדברים שנשאה במרכז לחשיבה אמריקנית מתקדמת בוושינגטון הבירה אמרה פאוור כי נשיא סוריה בשאר אסד השתמש בכמות קטנה ביותר של נשק כימי בפרברי דמשק, ביחס לכמות הרבה שמשטרו מחזיק ברשותו. "להערכתנו, למרות שאסד השתמש ב-21 באוגוסט בכמות רבה יותר של נשק כימי מאשר בעבר, הוא בקושי נגע בכמויות העצומות שבהן הוא מחזיק", אמרה פאוור.

באשר לאפשרות שתקיפה אמריקנית לא תצא אל הפועל לבסוף, הוסיפה כי אם "אין ביכולתנו לגייס את האומץ לפעול כאשר הראיות ברורות וכאשר הפעולה שנשקלת היא מוגבלת, המשמעות היא שהיכולת שלנו להוביל את העולם נמצאת בסכנה. האלטרנטיבה היא להמשיך ולתת 'אור ירוק' למעשי ההתעללות של אסד שיאיימו על ביטחוננו וירדפו את המצפון שלנו". לדבריה, הפעולות הללו יובילו לכך שבסופו של דבר ארצות הברית תידרש להגיב באופן צבאי בכל מקרה בהמשך, כאשר הסיכונים והמחיר יהיו גבוהים יותר. באשר לרוסיה, שאירחה את ועידת G20 שבה השתתפו גם הנשיא ולדימיר פוטין ועמיתו ברק אובמה, אמרה השגרירה האמריקנית כי יהיה זה "נאיבי" לחשוב שרוסיה תשנה את עמדתה המעניקה גיבוי לבעלת הברית סוריה.

תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות:
פוטין נועד עם אובמה: "אמשיך לחמש את אסד"
לקראת תקיפה: ארצות הברית מפנה אנשיה מלבנון
פוטין דבק בעמדתו: "רוסיה שלחה נחתת לחופי סוריה"
"איראן הורתה לתקוף מטרות אמריקניות אם אסד יותקף"

נשיא ארה"ב ברק אובמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בוועידת G20. 6 בספטמבר 2013. AP
אובמה ופוטין בסנט פטרסבורג, אתמול/AP

פוטין מצדו האשים היום את המורדים בסוריה בשימוש בנשק הכימי, ואמר כי מדובר ב"פרובוקציה" שנועדה לגייס תמיכה עולמית: "השימוש לכאורה בנשק כימי הוא פרובוקציה של המורדים, המחפשים סיוע חיצוני של המדינות שתמכו בהם עד כה. זו התמצית של הפרובוקציה הזאת". הנשיא הרוסי, שנועד היום עם אובמה בשולי הוועידה למשך כ-20 דקות, אף הזהיר מפני פעולה שנוגדת את החוק הבינלאומי. "הרשו לי להזכיר לכם שהשימוש בכוח נגד מדינה ריבונית אפשרי רק אם הוא נעשה כהגנה עצמית", אמר, "וכמו שכולנו יודעים, סוריה איננה תוקפת את ארצות הברית. בנוסף לכך, בהתאם להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם, מי שפועל אחרת שם עצמו מעל לחוק".

ובעוד הנשיא אובמה ניסה לגייס את תמיכתם של מנהיגי המדינות בוועידה שננעלה אתמול, שר החוץ שלו, ג'ון קרי, המשיך לגבות את עמדת נשיאו. בראיון לעיתון "האפינגטון פוסט" שהתפרסם אתמול, אמר קרי כי אובמה יכול להחליט על תקיפה בסוריה גם ללא אישור הקונגרס. "מבחינה חוקתית, לכל נשיא – דמוקרטי או רפובליקני – שמורה הזכות הנשיאותית בתור המפקד העליון של הצבא, לקבל החלטה אישית בנוגע לביטחון המדינה".

כדוגמה לכך, הזכיר את ההפצצה האמריקנית בקוסובו ב-1999: "ביל קלינטון הלך למלחמה בקוסובו, על אף ההתנגדויות – דבר בסופו של דבר הציל חיים של רבים. הסיבה לכך הייתה שהוא האמין אז שהוא עושה משהו קריטי. נשיאים רבים עשו זאת. רייגן פעל כך, גם בוש. נשיאים רבים לקחו את ההחלטה להגן על האומה". לדבריו, הוא אינו יכול לנבא כיצד אובמה יפעל אם הקונגרס לא יאשר את התקיפה, אולם "לנשיא שמורה הזכות להגיב באופן הראוי על מנת להגן על האומה האמריקנית".

בתוך כך, סוכנות הידיעות הצרפתית דיווח אמש כי סוכנויות האו"ם השונות גיבשו תכניות חירום לפעולה במקרה של תקיפה בסוריה. "אנחנו ממשיכים להתעדכן ופועלים בהתאם, אם מספר הפליטים מסוריה יעלה בצורה חריגה", אמרה סגנית מזכיר האו"ם לעניינים הומניטריים, ואלרי אמוס, אחרי ביקור בדמשק. היא הוסיפה כי יש לארגון "מחויבות והיא להמשיך את המפעל ההומניטרי. אנחנו רוצים לפעול למען העם הסורי, אבל במקביל מבינים את המשמעות של פעולה צבאית במדינה ומה זה אומר עבור אנשינו ומשפחותיהם".

(עדכון ראשון: 23:45)

גופות של אזרחים שנהרגו לכאורה ממתקפת נשק כימי בכפר גוטה בפרברי דמשק. סוריה, 20 באוגוסט 2013. רויטרס
"לאסד כמות עצומה של נשק כימי". גופות של ילדים שנפגעו למתקפה הכימית ב-21 באוגוסט/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully