וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "החלטתי לפעול צבאית בסוריה, לאחר אישור הקונגרס"

הנשיא האמריקני נשא דברים בבית הלבן והבהיר כי אינו מחויב לקבל את תמיכת חברי הקונגרס, אך "הם רוצים שקולם יישמע ואני מסכים עם זה". הצבעה בנושא צפויה "בהקדם"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הודיע אמש (שבת) כי החליט שעל ארצו לפעול צבאית בסוריה. "זו לא תהיה תקיפה בלתי מוגבלת בזמן או עם 'מגפיים על הקרקע'", הוא הבהיר בהצהרה שמסר בגן הוורדים בבית הלבן. "יו"ר המטות המשולבים מסר לי שאנחנו מוכנים לתקיפה מתי שנרצה. זה יכול לקרות מחר או שבוע הבא או בתוך חודש, ואני מוכן לתת את הפקודה". אובמה הסביר כי בכוונתו לפעול לקבלת תמיכה לפעולה צבאית מהקונגרס. "החלטתי החלטה שנייה – אני אבקש את הסכמת חברי הקונגרס", הסביר. לדבריו, הוא אינו מחויב לקבל את תמיכתו, אולם ציין: "חברי הקונגרס רוצים שקולם יישמע ואני מסכים עם זה".

נשיא ארה"ב ברק אובמה קורא לקונגרס לתמוך בפעולה בסוריה. וושינגטון, 31 באוגוסט 2013. AP
אובמה נואם בגן הוורדים שבבית הלבן, הערב, ולצדו סגנו ג'ו ביידן/AP

"לפני עשרה ימים, ילדים ונשים נטבחו בסוריה בטבח הנורא ביותר במאה ה-21", אמר אובמה בפתח דבריו. "אתמול ארצות הברית הציגה ראיות לכך שהמשטר הסורי אחראי לזה. הוא השתמש בנשק כימי, שיגר טילים לפרברים שבהם מתגוררים אזרחים, ומודע לזה. זה מוכיח את מה שהעולם כבר יכול לראות בבירור – קורבנות, תמונות נוראות של מתים, יותר מאלף נרצחו, בהם כמה מאות ילדים. ילדים נטבחו בגז על ידי ממשלתם. זו מתקפה על הכבוד האנושי, וסכנה לביטחון הלאומי שלנו".

הנשיא האמריקני ציין כי בימים הקרובים חברי הקונגרס צפויים לקבל את כל המידע שהגיע מסוכנויות המודיעין על מנת לקבל החלטה. לדבריו, הוא שוחח עם חברי הקונגרס היום, והם צפויים להצביע על תקיפה בסוריה בהקדם. "אפשר לעשות את זה רק עם הצבעה", אמר. הוא התייחס גם להחלטת הפרלמנט הבריטי לא להשתתף בפעולה צבאית, וכן להתנהלות האו"ם בסוגיה: "אני סבור שיש לי רשות לפעול גם ללא הסכמת האחרים".

עוד אמר הנשיא אובמה כי הוא מכבד את אלה שקוראים לנקוט זהירות, "במיוחד על רקע המלחמה שהחלטתי לסיים עם כניסתי לתפקיד. אבל אנחנו חייבים לקחת בחשבון את המחיר של לא לעשות דבר. איזה מן מסר נשדר אם הדיקטטור לא ישלם את המחיר?", תהה.

"לא נפתור את הנעשה בסוריה עם חיילים שלנו בשטחה", המשיך אובמה. "נמשיך לתמוך בלחץ של העם הסורי על משטר אסד ולחפש פתרון פוליטי. אבל אנחנו, כארצות הברית, אסור לנו להעלים עין ממה שקורה בדמשק. כל חברי הקונגרס, אני קורא לכם להצביע. אני מצפה לדיון. צריך לשלוח מסר לעולם שאנחנו מאוחדים לנוע קדימה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"הרעיון שהפקחים יצאו כדי לאפשר תקיפה מגוחך"

בתוך כך, מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, שוחח אמש עם נציבת הארגון לענייני פירוק מנשק, אנג'לה קיין, ששבה ממשימת איסוף הראיות על שימוש בנשק כימי בדמשק. דובר האו"ם, מרטין נסירקי, כינס מסיבת עיתונאים שבה התייחס להתפתחויות. "המזכ"ל נפגש עם קיין שחזרה מדמשק והיא תדרכה אותו בנוגע לנסיעה שלה ולסטטוס הנוכחי של החקירה", אמר דובר האו"ם. "היא הודתה למשטר הסורי ולאופוזיציה על שיתוף הפעולה. הם יעבירו את המסקנות ברגע שיקבלו את תוצאות בדיקות המעבדה".

"המזכ"ל מצפה לקבל את הממצאים מוקדם ככל הניתן כדי שיוכל להעביר אותם למועצת הביטחון", המשיך דובר האו"ם. "באן שיבח את הפקחים ושוחח בקצרה עם ראש הצוות לאחר שהגיע הצוות להולנד כדי להודות להם. הוא יקבל הסברים מפורטים יותר מחר בטלפון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אובמה, סגנו ג'ון ביידן, שר החוץ קרי ובכירים נוספים בהתייעתויות בנושא סוריה, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

במענה לשאלה אם המזכ"ל ניסה לשכנע את ארה"ב שלא לתקוף עד להשלמת החקירה, השיב נסירקי: "אמרנו שהצוות צריך זמן לעשות את עבודתו ולנתח את הממצאים שנאספו. המזכ"ל חזר ואמר שאין אלטרנטיבה לפתרון פוליטי למשבר בסוריה. פתרון צבאי אינו אופציה".

דובר האו"ם דחה את התפיסה שעזיבת הפקחים פותחת פתח לפעולה צבאית בסוריה. "הרעיון שיצאו כדי לפנות דרך לתקיפה ארה”ב מגוחך”, אמר. לדבריו, עדיין ישנם צוותים של האו"ם במדינה. "הפעילות ההומניטרית שהתקיימה עד כה בסוריה, בשיתוף עם הסהר האדום וארגונים נוספים, תימשך. הצוותים החיוניים המספקים סיוע חיוני ימשיכו לעשות זאת".

אתמול עזבו הפקחים את בית המלון שבו השתכנו בדמשק וחצו בכלי רכב את הגבול ללבנון השכנה, בתום ארבעה ימי עבודה. דגימות השתן והשיער שאספו מהאזורים שנפגעו בשבוע שעבר יועברו כעת לבדיקה קפדנית שצפויה להימשך כשבועיים, אולם דובר האו"ם סירב לספק לו"ז מדויק לפרסום הדוח.

אנג'לה קיין האחראית מטעם האו"ם על פירוק מנשק מגיעה לדמשק לבחינת השימוש בנשק כימי. 24 באוגוסט 2013. רויטרס
נציבת האו"ם לפירוק מנשק אנג'לה קיין בדמשק/רויטרס

במסיבת עיתונאים שכינס שלשום, אמר שר החוץ האמריקני ג'ון קרי: "המודיעין שלנו בחן בקפידה ועוד יבחן מידע שנוגע למתקפה הכימית הזאת. לא נחזור על עיראק. עשינו צעדים חסרי תקדים. חלק ממה שאנחנו יודעים לא ניתן לפרסום. כן ניתן לומר כי למשטר אסד תכנית הנשק הכימי הגדולה ביותר במזרח התיכון והוא השתמש בה כמה פעמים. אנחנו יודעים ששלושה ימים לפני המתקפה המשטר הסורי היה באזור של המתקפה ועשה הכנות, ואנחנו יודעים שהם הנחו להתכונן למתקפה".

לקראת תקיפה בסוריה - סיקור מיוחד:
מחר: תדרוך מסווג על סוריה לחברי הקונגרס בארה"ב
עשרות טילים בלילה אחד: התקיפה בסוריה - תכנית פעולה
פוטין: הטענות שאסד השתמש בנשק כימי - שטויות

(עדכון ראשון: 19:20)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully