וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: ראיות חדשות לשימוש בנוזל סארין בסוריה

ראש ממשלת בריטניה אמר כי בדיקות מעבדה שנערכו בארצו בשבוע החולף מאשרות את השימוש שעשה משטר אסד בנוזל המסוכן המשמש כנשק כימי. דיווח: שלוש משחתות רוסיות בדרך לסוריה

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

הפרלמנט הבריטי החליט ברוב קולות שלא לתקוף בסוריה, אך נראה כי גם לבריטים אין ספקות כי משטר אסד עשה שימוש בנשק כימי נגד עמו. ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון אמר אמש (חמישי) כי בדיקות מעבדה שנערכו בארצו אישרו כי בתקיפה הכימית שאירעה ב-21 באוגוסט בפרברי דמשק נעשה שימוש בנוזל סארין, השווה בעוצמתו לגז עצבים ומשמש נשק כימי. בפתח כינוס 20 המדינות המתועשות (G-20) בסנקט פטרבורג שברוסיה אמר קמרון כי הבדיקות הושלמו השבוע ונערכו על בגדים ואדמה שנלקחו מג'וטא שבמזרח הבירה בסורית.

הקרב על סוריה - כותרות נוספות
חיזבאללה על תקיפה אמריקנית בסוריה: "טרור מתוכנן"
המשבר מעמיק: "ספינת טילים רוסית בדרך לחופי סוריה"
אובמה: "לכישלון התקיפה בסוריה יהיו השלכות"

מנהיגי 20 המדינות המתועשות בכינוס בסנקט פטרבורג, רוסיה, 5 בספטמבר 2013. רויטרס
אישור נוסף לשימוש בנשק כימי בסוריה. אובמה וקמרון ברוסיה, היום/רויטרס

קמרון סיפר כי הבדיקות נערכו בשבוע החולף בידי מדענים בריטים במתקן "פורטון דאון". ה"גרדיאן" הבריטי דיווח כי קמרון צפוי להציג את התוצאות בוועידה בניסיון להפעיל לחץ על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כדי שהאחרון יגרום לנשיא סוריה בשאר אסד לפתוח במשא ומתן לעזיבת השלטון. יצוין כי הדגימות שהובאו לבריטניה מסוריה שונות מדגימות השיער והדם שנבחנו בארצות הברית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מנהיגי 20 המדינות המתועשות בכינוס בסנקט פטרבורג, רוסיה, 5 בספטמבר 2013. רויטרס
מנהיגי המדינות המתועשות בסנקט פטרסבורג/רויטרס

קמרון, שתמך בתקיפה בסוריה, התייחס גם לדחיית אפשרות זו על ידי הפרלמנט שלו. הוא אמר כי הוא לוקח "אחריות מלאה ואישית על החלטת הפרלמנט, על ההחלטה להחזיק בעמדה חזקה ועקרונית נגד השימוש בגז נגד ילדים בסוריה, ואני לוקח אחריות מלאה על הצעדים שעשיתי כדי להביא עמי הכי הרבה אנשים שאפשר (שיתמכו בתקיפה). כל מי שהצביע צריך לחיות עם הדרך שבה הוא הצביע", סיכם.

לקראת הדיונים: אובמה ביטל נסיעה לקליפורניה

גורמים אמריקנים מסרו הלילה לסוכנות הידיעות AP כי ממשל אובמה שוקל לשלוח אנשי צבא כדי לאמן את המורדים הסורים, הנאבקים בשלטונו של נשיא סוריה, בשאר אסד. הגורמים הסבירו כי אם הצעד אכן ייצא לפועל, המורדים באסד יעברו הכשרה צבאית ככל הנראה בירדן – ולא בארצם. אנשי CIA אימנו כמה קבוצות של מורדים בירדן בעבר.

במקביל, הבית הלבן הודיע אמש כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה ביטל נסיעה מתכוננת לקליפורניה בשבוע הבא על מנת להישאר בוושינגטון כדי "לעבוד על ההחלטה בנוגע לסוריה שתונח בפני הקונגרס". זאת, לאחר שמחוקקים רבים בקרב המפלגה הדמוקרטית והרפובליקנית הודיעו כי טרם החליטו אם יתמכו בבקשת אובמה. מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הארי ריד, הביע אמש "אופטימיות זהירה" כי הבית העליון יאשר פעולה צבאית מוגבלת בסוריה. גורם מטעם סיעתו של ריד העריך כי ההצבעה הראשונה תיערך בסנאט ככל הנראה ביום רביעי.

מנהיגי 20 המדינות המתועשות בכינוס בסנקט פטרבורג, רוסיה, 5 בספטמבר 2013. רויטרס
ביטל נסיעה לקליפורניה. אובמה ברוסיה, היום/רויטרס

בתוך כך, סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה אמש כי שלוש משחתות רוסיות חצו אתמול את מצר בוספורוס של טורקיה בדרכן למזרח הים התיכון. על פי הדיווח, מדובר בספינת המודיעין SSV-201 פריאזווי ובשתי הספינות מינסק ונובוצ'רקסק. רוסיה, בעלת בריתו של המשטר הסורי, שומרת על נוכחות קבועה של ארבע ספינות מלחמה באזור בעקבות המשבר במדינה ואיומי המערב לפעול צבאית בסוריה.

נציגי המדינות המתועשות התכנסו ברוסיה על מנת לדון בנושאים כלכליים כמתוכנן, אולם פוטין אמר כי המנהיגים ידונו גם במצב בסוריה. במהלך הוועידה אמר דוברו של פוטין כי מנהיגי ברית המעצמות הכלכליות העתידיות "בריקס" (ברזיל, רוסיה, הודו סין ודרום אפריקה) הביעו דאגה מפעולה צבאית אפשרית בסוריה. על פי הודעת הדובר, דמיטרי פסקוב, "במהלך דיון של מדינות 'בריקס' צוין כי התערבות חיצונית בענייניה של סוריה היא בין הגורמים שיכולים להשפיע על כלכלת העולם". לדבריו, "לתוצאות כאלה יכולות להיות השלכות שליליות מאוד על הכלכלה העולמית". כמו כן, משרד החוץ הרוסי הודיע אתמול כי שר החוץ הסורי וואליד מועלם ייפגש ביום שני במוסקבה עם מקבילו הרוסי סרגיי לברוב. על פי הודעת המשרד, השיחות בין הצדדים יתמקדו ב"מצב הנוכחי בסוריה".

מנהיגי 20 המדינות המתועשות בכינוס בסנקט פטרבורג, רוסיה, 5 בספטמבר 2013. רויטרס
משבר ביחסים? אובמה ופוטין, היום/רויטרס

בריטניה אמנם נסוגה מכוונתה להשתתף בפעולה צבאית בסוריה, אך נראה כי אם פעולה כזו אכן תצא לפעול – ארצות הברית וצרפת יהיו הראשונות לקחת בה חלק. ראש ממשלת צרפת ז'אן-מארק איירו הציג השבוע בפני חברי הפרלמנט הצרפתי דוח מודיעיני הכולל ראיות לכך שמשטר אסד השתמש בנשק כימי, באירוע שבו נהרגו לפי הממשל האמריקני 1,429 בני אדם, בהם 426 ילדים. לפי המסמכים, המשטר הסורי מחזיק ברשותו כמות גדולה של אמצעי לחימה כימיים, והוא עשה בהם שימוש שלוש פעמים מאז חודש אפריל האחרון. ממצאי הדוח קובעים כי לפחות 281 בני אדם נהרגו בשתי התקיפות שקדמו לזו ב-21 באוגוסט. אלה היו בסרקיב שבצפון המדינה, ליד העיר אידליב, ובג'ובאר שבפרברי דמשק.

מנהיגי 20 המדינות המתועשות בכינוס בסנקט פטרבורג, רוסיה, 5 בספטמבר 2013. רויטרס
המנהיגים צפויים לדון גם במצב בסוריה/רויטרס

בסוף השבוע שעבר אישרה גם ארצות הברית כי אסד עשה שימוש בנשק הקטלני. במסיבת עיתונאים בוושינגטון סיפר שר החוץ האמריקני ג'ון קרי כי הוכן דוח המכיל את כל ההוכחות הנחוצות לשימוש של משטר אסד בנשק כימי כמה פעמים בתקופה האחרונה, בין היתר בתקיפה האחרונה ב-21 באוגוסט. זמן קצר אחר כך הודיע הנשיא ברק אובמה כי החליט לתקוף בסוריה, אך הבהיר כי יעשה זאת רק אם יקבל את תמיכת הקונגרס.

שלשום אישרה ועדת החוץ של הסנאט תקיפה אמריקנית בסוריה. על פי נוסח ההצעה שאושרה, מסגרת הזמן של התקיפה האמריקנית תוגבל ל-90 ימים והיא שוללת מכל וכל כניסה קרקעית של חיילים אמריקנים לשטח סוריה. בשבוע הבא, עם שובם של הסנאטורים מפגרת הקיץ, תצביע מליאת הסנאט על הצעת ההחלטה. במהלך השימוע בפני ועדת החוץ של בית הנבחרים אמר שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, כי התקיפה המתוכננת לא תהיה "דקירת סכין", כהגדרתו, ותביא לפגיעה משמעותית ביכולתו הצבאית של נשיא סוריה, בשאר אסד. "זו לא תהיה דקירת סכין. זו תהיה מתקפה שתפגע באופן משמעותי ביכולותיו", אמר הייגל לחברי הוועדה.

עדכון ראשון: 20:52

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully