וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "לכישלון התקיפה בסוריה יהיו השלכות"

5.9.2013 / 0:01

הנשיא האמריקני הבהיר כי אם לא תצלח הפעולה הצבאית, אסד עלול להשתמש שוב בנשק כימי. "הדבר המוסרי הוא לא לעמוד מנגד", אמר. פוטין: "ארה"ב הופכת את התוקפנות ללגיטימית"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בנאומו של שר החוץ קרי בסנאט)

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס אתמול (רביעי) פעם נוספת לאפשרות של נקיטת פעולה צבאית בסוריה, והבהיר כי היא איננה עניין אמריקני בלבד, כי אם נושא שיש לגביו השלכות לקהילה הבינלאומית כולה. "לא רק האמינות שלי נבחנת כעת, אלא גם האמינות של הקהילה הבינלאומית", אמר אובמה, שדיבר בשטוקהולם, בירת שבדיה, במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה המקומי, פרדריק ריינפלדט.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, ספטמבר 2013. רויטרס
"לא רק האמינות שלנו נבחנת". אובמה בשבדיה, אתמול/רויטרס

יחד עם זאת, דאג הנשיא האמריקני להבהיר כי לארצות הברית תפקיד מכריע במאבק נגד השימוש בנשק כימי שנעשה על ידי הממשל בסוריה. "האמינות של ארה"ב ושל הקונגרס ניצבת על הכף, משום שאנחנו מראים שהנורמות הבינלאומיות חשובות". לדבריו, "הדבר המוסרי לעשות הוא לא לעמוד מנגד ולא לעשות דבר". כמו כן, הזהיר אובמה כי "לכישלון התגובה למתקפה הכימית בסוריה עלולות להיות השלכות שיובילו לכך שיהיו מתקפות מסוג זה גם בעתיד". הנשיא אובמה, שהגיע לביקור קצר בשבדיה בדרכו לועידת ה-G-20 בסנט פטרסבורג ברוסיה, התייחס גם להתנגדותו של הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, לתקיפה צבאית בסוריה, ואמר כי הוא מקווה שפוטין יחדול מתמיכתו בנשיא סוריה, בשאר אסד.

אולם, לא נראה כי לפוטין כוונה לנטוש את הקו בו החזיק עד עתה. מוקדם יותר אתמול, אמר נשיא רוסיה כי לקונגרס האמריקני אין זכות לאשר שימוש בכוח נגד סוריה, ללא דיון בנושא במועצת הביטחון של האו"ם. "כל דבר שלא נמצא במועצת הביטחון של האו"ם נחשב לתוקפנות, מלבד הגנה עצמית", אמר פוטין בפגישה עם נציגי ועדת זכויות האדם של רוסיה בקרמלין. "מה שארה"ב והקונגרס עושים למעשה הוא להפוך את התוקפנות ללגיטימית".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ספטמבר 2013. רויטרס
"יש לנו את הרעיונות שלנו". פוטין, אתמול/רויטרס

הצהרות אלו של פוטין מתווספות לדברים שאמר מוקדם יותר בראיון מיוחד שהעניק לסוכנות הידיעות AP ולערוץ הטלוויזיה הממלכתי ברוסיה. במהלך הריאיון הוא הזהיר את ארה"ב לבל תצא לפעולה ללא אישור של האו"ם וציין דבר כזה יצטייר כתוקפנות. הוא אמר שמוקדם מדי לדבר על "מה רוסיה תעשה", אם ארה"ב תתקוף לבד. "יש לנו את הרעיונות שלנו לגבי מה נעשה במקרה כזה".

בניגוד להתנגדות התקיפה מצידה של רוסיה לנקיטה בפעולה צבאית בסוריה, הביעה אתמול צרפת שוב את נכונותה להצטרף לקואליציה האמריקנית לתקיפה, וציינה את החשיבות של פעולה כזו. "לא לנקוט בפעולה, משמעו להעמיד בסכנה את כל האזור", אמר ראש הממשלה הצרפתי, ז'אן-מארק איירו, במהלך דיון מיוחד בנושא סוריה בפרלמנט הצרפתי. "איזה מסר זה ישלח למשטרים אחרים, ואני חושב כאן על איראן וקוריאה הצפונית? המסר יהיה ברור: אתם יכולים להמשיך".

לקראת תקיפה בסוריה - סיקור מיוחד
פוטין שוב מזהיר את המערב: "נשלח S-300 לסוריה"
המשבר מעמיק: "ספינת טילים רוסית בדרך לחופי סוריה"
הסנאטורים יצביעו: תקיפה מוגבלת בסוריה ל-60 ימים

(עדכון ראשון: 18:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully