וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין שוב מזהיר את המערב: "נשלח S-300 לסוריה"

הנשיא הרוסי אמר כי יש לארצו "דרכים להגיב", אם ארה"ב תתקוף לבד בסוריה. עם זאת, לא פסל פעולה נגד דמשק בגיבוי האו"ם. על המשבר עם אובמה: "לא נבחרתי להיות נחמד לאף אחד"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בנאום קרי בסנאט)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שב היום (רביעי) והזהיר את המערב מפני תקיפה חד-צדדית בסוריה, אולם הוסיף כי ארצו "אינה פוסלת" תמיכה בפעולה צבאית באישור האו"ם, אם יוכח שאסד השתמש בנשק כימי נגד עמו. בראיון מיוחד שהעניק לסוכנות הידיעות AP ולערוץ הטלוויזיה הממלכתי, הוסיף פוטין כי מוסקבה סיפקה לדמשק כמה מרכיבים של מערכת ההגנה האווירית S-300, אך הפסיקה משלוחים עתידיים. הוא רמז כי רוסיה תמשיך במשלוחים אם מעצמות המערב יתקפו בסוריה ללא תמיכה של מועצת הביטחון.

מדובר בראיון האחרון לפני כינוס ועידת ה-G-20 בסנט פטרסטבורג, בהשתתפות הנשיא האמריקני ברק אובמה. הוועידה הייתה אמורה לעסוק בעיקר בנושאים כלכליים עולמיים, אבל נדמה שאת מירב תשומת הלב יתפוס המשבר בסוריה, שהפך למשבר בין מזרח ומערב. בהתייחסו לביטול הפגישה בינו לבין אובמה – אמר פוטין כי זה "מצער".

צפו בראיון עם פוטין

"הנשיא אובמה לא נבחר בידי העם האמריקני על מנת להיות נחמד לרוסיה. גם אני לא נבחרתי על ידי תושבי המדינה להיות נחמד לאף אחד", אמר. "אנחנו עובדים (בשיתוף) ואנחנו גם חלוקים על כמה נושאים. אנחנו בסך הכל אנושיים. לפעמים אחד מהצדדים לא מרוצה או כועס, אבל אני רוצה להדגיש כי הייתי מעוניין למצוא פתרון לבעיות שלנו על בסיס האינטרסים הגלובליים המשותפים ומתוך כוונות טובות".

מפויס מהרגיל?

הנשיא הרוסי, כבר שנה בתוך הקדנציה השלישית שלו, התאמץ להישמע מפויס ומרגיע, במיוחד נוכח הפערים מול וושינגטון בשנה האחרונה. שתי המדינות היו חלוקות לא רק בנושא הסורי, אלא גם בעניין המדליף אדוארד סנודן, בעניין זכויות האדם וזכויות המיעוטים.

צבא אירן משגר טיל נ"מ S-300, נובמבר 2010. Iranian Army, AP
מערכת S-300 במהלך ניסוי בצבא האיראני/AP, Iranian Army

"מנקודת המבט שלנו, זה נראה אבסורדי לחלוטין שהצבא הסורי אשר נמצא במערכה כבדה כיום בכמה אזורים ואשר מוחץ את מי שזכו לכינוי מורדים – יתחיל להשתמש בנשק בלתי חוקי. הוא מבין שצעד כזה יעמיד אותו בסכנה ואף יוביל לשימוש נגדו בסנקציות ובכוח", אמר. בנוגע לאירוע ב-21 באוגוסט בפרברי דמשק, שבגינו החליטה ארה"ב שיש לצאת לפעולה נגד אסד אמר פוטין: "אם המידע לגבי תקיפה בנשק כימי על ידי המשטר יתברר כנכון, יש צורך שהוא יוגש למועצת הביטחון של האו"ם". לדבריו, המסקנות צריכות חותכות ולא מבוססות על שמועות או על האזנות סתר. הוא לא פסל את האפשרות שהמידע שבידי האמריקנים אינו מבוסס והבהיר כי לא מן הנמנע שהפעולה היא למעשה פרובוקציה של המורדים שנועדה לגרור את המערב למלחמה.

"נשקול כיצד לנהוג בעתיד"

עם זאת, ולמרות כל האמור, פוטין הוסיף כי הוא לא יפסול מהלך של אישור התערבות צבאית נגד סוריה באו"ם, אם יהיו עובדות אובייקטיביות שייראו בוודאות שמשטרו של אסד ירה נשק כימי נגד אזרחים. הוא הזהיר את ארה"ב לבל תצא לפעולה ללא אישור של האו"ם וציין דבר כזה יצטייר כתוקפנות. הוא אמר שמוקדם מדי לדבר על "מה רוסיה תעשה", אם ארה"ב תתקוף לבד. "יש לנו את הרעיונות שלנו לגבי מה נעשה במקרה כזה".

את מערכת הטילים S-300, שמטרידה מאד את מערכת הביטחון בישראל ואשר אמורה להיות מועברת על ידי מוסקבה לדמשק, כינה "נשק מאד יעיל". הוא חזר על כך שבין ארצו לבין סוריה קיים חוזה העברה של נשק זה. "סיפקנו כמה חלקים של המערכת, אבל המשלוח לא הושלם. הקפאנו את זה לעת עתה. אבל אם נראה שקורים צעדים שמפרים את הנורמות הבינלאומית, אנחנו נשקול כיצד לנהוג בעתיד, במיוחד בנוגע לאספקת נשק רגיש לאזורים ספציפיים בעולם".

בסיום דבריו הכחיש פוטין כי לרוסיה יש מדיניות שכוונה להזיק לקהילה הגאה במדינה. הוא אמר כי האתלטים, האתלטיות והפעילים החברתיים שיגיעו לאולימפיאדת החורף בסוצ'י יכולים להיות רגועים, להניף את דגל הגאווה ולצבוע את ציפורניהם בצבעי הגאווה.

לקראת תקיפה בסוריה - סיקור מיוחד:
הסנאטורים יצביעו: תקיפה מוגבלת בסוריה ל-60 ימים
על הגב של ישראל: המסר המאיים של רוסיה לארה”ב
לאחר 9 חודשי מצור: הילדים בכפר הסורי מתים מרעב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully