וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפכ"ל: "החקירה בפרשת הרפז נכונה, לא נעשה הנחות"

4.9.2013 / 8:00

רב-ניצב יוחנן דנינו מסכם שנה שכללה לא מעט ביקורת כלפי המשטרה, ומבטיח בעתיד "שוטרים פחות אלימים". בראיון חג מיוחד לוואלה! חדשות הוא מוסיף: "הציבור בישראל מאמין בנו"

עריכה: טל רזניק, מיכאל ברגמן

"מהחומר אליו נחשפתי בתיק הרפז, אני לגמרי מסכים עם החלטת היועץ המשפטי לממשלה שיש לפתוח בחקירה פלילית", כך אומר המפכ"ל רב-ניצב יוחנן דנינו בהתייחסות ראשונה להתפתחות בפרשה בראיון חג מיוחד לוואלה! חדשות. בנוסף, מציב המפכ"ל יעדים לשנה החדשה, ומבטיח לעם "משטרה פחות אלימה".

בחודש שעבר החליט היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין להעביר את תיק הרפז למשטרה, בעקבות חומרים חדשים שנאספו בחקירת מצ"ח. ההתפתחות הדרמטית ו"כובד" התיק חייב את המשטרה להקים צוות מיוחד בעניין, שכבר החל את פעולתו. "יש כאן את כל האלמנטים שמחייבים חקירה פלילית. רק חקירה תאיר ותיתן תמונה על מה באמת קרה שם", אומר דנינו.

דו"ח המבקר: אשכנזי אחראי לאיסוף המידע נגד ברק. גדעון צנטנר
"כל האלמנטים המחייבים חקירה פלילית". ברק ואשכנזי, גיבורי "פרשת הרפז"/גדעון צנטנר

"אנחנו בעיצומו של תהליך למידת החומר ומיפויו. יש המון חומר, בעיקר הקלטות. אני כבר אומר שזאת חקירה שתיקח זמן. הרבה זמן". כבר לפני שנה, העריך המפכ"ל שהפרשה המסועפת, המעלה חשד להתנהלות פלילית בלשכת הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ובסביבתו, תחזור לפתחו. "אנחנו לא מתכוונים לעשות לאף אחד הנחות", אומר דנינו, ומכוון לבכירים ששמותיהם נקשרו בפרשה. אולם לא רק הצמרת הביטחונית לשעבר נמצאת כעת בבחינת אנשיו של דנינו, אלא גם ראש הממשלה עצמו. תיק רגיש נוסף אליו נדרשת המשטרה בימים אלה הוא זה שזכה לכינוי "ביבי-טורס". באגף החקירות מבצעים בדיקה שנועדה לקבוע האם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית בנוגע למימון כפול של נסיעות נתניהו לחו"ל בתקופת היותו חבר כנסת.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

ההישגים נדחקו

בשנה החולפת נאלצה המשטרה בראשות דנינו להתמודד לא רק עם מיגור הפשיעה - אלא גם עם ביקורת ציבורית רבה. בין היתר מותר לציין את הכישלון במניעת רצח הילדות בכפר הבדואי אל-פורעה לאחר שאמן התלוננה במשטרה, את המעצר האלים של בועז אלברט בהתנחלות יצהר, שכלל שימוש מופרז לכאורה באקדח טייזר ואת ההתנגשויות מעוררות המחלוקת עם פעילים חברתיים. מעל לכל עמדה פרשת הבר-נוער, במהלכה הפרה המשטרה בטעות את צו איסור הפרסום שהטיל בית המשפט. דנינו, בצעד חריג, נאלץ אז לפרסם הודעה המבקרת את השוטרים שהיו אחראים לפרסום וההישג שבפענוח הרצח המזעזע נדחק לצד. מבחינת דנינו, הארגון שבראשו הוא עומד ואשר מושך הרבה אש, נמצא דווקא "בכיוון הנכון". הוא משוכנע שהציבור עמו, ושבהשוואה למדינות אחרות באירופה, תחושת הביטחון של האזרח גבוהה. לדבריו, מי שמעוות את התמונה היא התקשורת.

מודל התקיפה

דנינו, שמכהן כמפכ"ל כבר יותר משנתיים, הוא בן 53, נשוי ואב לארבעה. הוא סיים תואר ראשון ושני במשפטים. בשנת 1982, במהלך לימודיו, הוא התגייס למשטרה ובתום לימודיו שירת כתובע משטרתי במרחב שרון. דנינו התבלט בתפקידיו השונים בתחום החקירות וב-2002 מונה למפקד היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יחבא"ל), שם הטמיע את מודל התקיפה הכלכלית נגד ארגוני הפשיעה, מודל בו הוא ממשיך לדבוק בתפקידו כמפכ"ל. לאחר מכן הקים את היחידה הארצית לחקירות כלכליות (יאל"כ).

ב-2005 מונה לראש המטה המבצעי של המשרד לביטחון הפנים והועלה לדרגת ניצב, ושנה לאחר מכן קודם לתפקיד ראש אגף החקירות. ב-2008 מונה למפקד מחוז דרום, הישר לתוך מבצע עופרת יצוקה. בינואר 2011 הוא מונה למפכ"ל, לאחר שוועדת טירקל קבעה שאין מניעה לכך, על רקע בדיקת מבקר המדינה את מידת אחריותו כראש אגף חקירות ומודיעין (אח"מ) בפרשת רצח שני סוכנים משטרתיים. רשמית הוא החל בתפקיד במאי 2011.

המפכ"ל יוחנן דנינו ומור שמעוני בראיון באולפן וואלה!. בן קלמר
"עלייה במקרי הפענוח". דנינו באולפן וואלה!/בן קלמר

לאורך שנותיו במשטרה, בלט במיוחד בתחום החקירות. בתקופתו כראש אח"מ הוקמה יחידת להב 433, המרכזת בין היתר חקירות אישי ציבור. דנינו פיקח על החקירות נגד אולמרט, נגד נשיא המדינה משה קצב ונגד השרים חיים רמון ואברהם הירשזון. בנוסף לחקירות אישי ציבור, מרכזת היחידה את המלחמה בארגוני הפשיעה. לזכות היחידה נרשמו הצלחות, במיוחד בסעיף האחרון, כשהצליחה לגרום לארגונים הגדולים מכות קשות בשנים האחרונות. עם זאת, תחתם צמחו ארגונים קטנים ואלימים הרבה יותר. מאז נכנס דנינו לתפקיד אירעו כ-16 חיסולים מדממים בין רחובות לחולון בלבד, רובם לא פוענחו. "בשנה שעברה חלה עלייה של 16 אחוזים בפענוח מקרי רצח וניסיונות רצח", הוא אומר בתגובה.

ספר את זה לתושבי חולון.

"כל הרצח הוא נורא. בעיקר כשרכב שמתפוצץ במרכז העיר. לא נספר לכם כמה מנענו, אבל אני חושב שיש מגמה חיובית שבה אנחנו מצליחים לסכל יותר, להגיש יותר כתבי אישום ולהכניס חיילים לכלא", מעיד. לצד זאת מספר המפכ"ל כי פיגוע פלילי זה "אחד מהדברים שמאד קשה למנוע". "המאמץ הוא בלצמצם זאת למינימום. (מיגור. מ"ש) ארגוני פשיעה זה דבר שלוקח זמן. בחיסולים יש את מי שמתכנן, שמעביר נשק או כלי רכב גנוב - אבל גם אם אתה מצליח להגיע למבצע, זה לא אומר שאתה מגיע למי ששלח אותו". לדבריו, המשטרה משקיעה מאמץ גם במעקב אחרי העברות הכספים לארגונים: "כשאתה שם יד על יותר כסף, אתה מפריע לארגון להתנהל. אתה מקשה עליו לשכור רוצחים שכירים ולבצע פעילות פלילית - ובזה אנחנו מתמקדים".

בשנה האחרונה המשטרה כיכבה בכותרות בנושא הלא מחמיא של אלימות שוטרים. קיבלת לאחרונה החלטה להקפיא את השימוש באקדח הטייזר כשוקר חשמלי. מדוע?

"כשאתה רואה אירוע שצריך לבחון אותו, אני עוצר ובודק", מבהיר המפכ"ל שלא מתחמק מבירור מעמיק כשמגיעות תלונות רבות. "עשינו למעלה מאלף שימושים בטייזר מאז נכנס לשימוש. מתוכם רק עשרה מקרים הגיעו לידי דין משמעתי או פלילי", אומר דנינו שמספר כי האקדח החשמלי נועד להפחית את השימוש בנשק חי. "מאז נכנס הטייזר לשימוש, נעשה הרבה פחות שימוש בירי חי", מספר.

שוטרים מחשמלים תושבי יפו בטייזר, אוגוסט 2013. חטיבת דובר המשטרה
שוטרים מחשמלים חשוד באקדח טייזר/חטיבת דובר המשטרה

מה דעתך על האמירה שהבעיה היא לא בטייזר, אלא בהתנהגות השוטרים?

"יש השנה ירידה גדולה מאד בתלונות למחלקה לחקירות שוטרים וגם בתלונות הציבור. אני נאמן לשיטתי. שמנו את זה כאחד היעדים שלנו. אנחנו משטרה פחות אלימה". בעניין הטייזר הוא מוסיף: "צוות הבדיקה קבע שהשימוש בטייזר כשוקר הוא ראוי, נכון וחשוב".

אתה חושב שהציבור מאמין במשטרה?

"אני משוכנע שכן. יש עלייה באמון בשנתיים האחרונות. אבל עזבו סקרים, אותי מעניינות המשמעויות המעשיות של האמון. מתקשרים הרבה יותר אזרחים למוקדי 100, חלה עלייה בדיווח על עבירות ויש עלייה בביקוש להתגייס. יש לנו דרך ארוכה, אבל אנחנו בכיוון טוב".

בארצות הברית מקבלים את השוטרים במחיאות כפיים. פה בישראל, מה אתה אומר לציבור שמרגיש לא בטוח, שרואה תמונות מעצר של שתי נשים בבית קפה בתל אביב שמגיעות אליו כל כך הרבה ניידות, שרואה את השימוש בטייזרים?

"היתרון הוא הציבור לא לומד עליי רק מהטלוויזיה, הציבור מרגיש אותי והוא מרגיש מאד בטוח. ביטחון הציבור הוא באחד המקומות הראשנים בין מדינות אירופה, הדרך שבה אנחנו נתפסים בציבור שונה מאד מהדרך שבה אנחנו נתפסים בתקשורת. אני לא צריך מהתקשורת תמיכה או חיזוקים. אני מרגיש את זה במקומות שבהם אני צריך להרגיש את זה, במקומות המעשיים".

ומה הלאה? כמי שמתריע מפני חקירה ממושכת בפרשת הרפז, דנינו לא יודע לומר אם יהיה בתפקידו כשזו תסתיים והאם יזכה בשנה רביעית כמפכ"ל, או יפרוש מהמשטרה בחודש מאי הבא. לדבריו, דבר אחד הוא יודע: "לא אהיה פרקליט המדינה. גם לא הגשתי מועמדות. כשהייתי ראש אח"מ, לקראת סוף הקדנציה, היו חילופים של פרקליט מדינה ומצאתי את עצמי בכותרות כמועמד. גם אז לא הגשתי מועמדות, אבל אז זה היה הרבה יותר רלוונטי לתקופה. אני מזמן לא שם. היום אני במקום אחר בכל התחומים".

לקריאה נוספת:
אחרי ההקפאה: הטייזר חוזר לשימוש מלא במשטרה
המפכ”ל על הבר-נוער: ”התקלות לא יעצרו קידומים”
דעה: המשטרה מאבדת כיוון

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully