וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההקפאה: הטייזר חוזר לשימוש מלא במשטרה

3.9.2013 / 13:16

צוות הבדיקה שמינה המפכ"ל דנינו כדי לבחון את יעילות השימוש באקדח ההלם הגיש את מסקנותיו, לפיהן ניתן לחזור ולהשתמש בכלי הנשק השנוי במחלוקת. נהלי השימוש בו ירועננו

כשבועיים לאחר שהוקפא השימוש באקדח החשמלי "טייזר", הוחלט במשטרת ישראל להחזירו לשימוש מלא. לפני כשבועיים הורה מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, על הקפאת השימוש בטייזר בעקבות קביעת בית המשפט כי לא היה צורך בשימוש מאסיבי בטייזר במעצרו של תושב יצהר כמה ימים קודם לכן. צוות הבדיקה שמינה באגף המבצעים על מנת לבחון את יעילות השימוש בטייזר סיים את עבודתו והגיש את מסקנותיו.

על פי המשטרה, הנוהל עודכן בדגש להנחיות שימוש ודיווח בנושא הפעלת השוקר. עוד נקבע כי תתבצע העמקת ההכשרות בטייזר, ריענון הכשרה ואימונים משמרים כפי שנקבעו בנוהל. ביחידות המשטרה ימונו אנשים שתפקידם יהיה להטמיע בקרב השוטרים את הנוהל החדש, לנתח אירועים, להפיק לקחים ולוודא את יישומם על ידי תהליך של פיקוח ובקרה על המשתמשים. כמו כן, במקרים של הפעלת טייזר בדרך שחורגת מהנוהל, יינקטו צעדים משמעתיים על ידי המפקדים.

הסערה סביב השימוש בטייזרים החלה בעקבות סרטון שפרסמה מזכירות ההתנחלות יצהר, המתעד את מעצרו של פעיל הימין בועז אלברט על ידי המשטרה, לאחר שזה הפר צו הרחקה מנהלי מיהודה ושומרון. בסרטון ניתן לראות את פשיטת המשטרה על ביתו של אלברט ביצהר, ובין היתר נראים אנשי היס"מ שהגיעו לביתו מפעילים כוח רב ומחשמלים אותו בטייזר, על אף שלטענתו הוא לא התנגד למעצר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המשטרה מחשמלת בטייזר תושב יפו/מערכת וואלה!, צילום מסך

השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', התייחס לאירועי הפעלת הטייזר נגד אזרחים לפני כשבועיים, ואמר: "זה נראה רע, ואף רע מאוד". בטקס הענקת דרגות לקצינים בכירים במשטרה, אמר אהרונוביץ' כי אינו יכול ואינו מתכוון להתעלם מהסערה הציבורית סביב סוגיית השימוש באקדח הטייזר. עם זאת, ציין: "אינני ממהר לשפוט ולהוקיע, כדי לבדוק את המקרה מונו ועדות לבדיקת האירוע וכן תתקיים על ידי המשטרה בדיקה רחבה יותר בסוגיית השימוש בכלי". השר הוסיף כי גם המחלקה לחקירות שוטרים תחקור בעניין.

המכשיר נכנס לשימוש לראשונה ב-2009, תחילה כפיילוט, ולמעשה עד היום הוא מופעל במשטרה כמעין פיילוט. מדובר במכשיר שבהפעלתו פורק מטען חשמלי המגרה את המערכת העצבית המוטורית ומערכת השרירים, ועל ידי כך מביא לאובדן כוח עצבי-שרירי. אדם שמופעל עליו המכשיר יחווה פגיעה ביכולת התנועה של הגוף, בלי שהדבר יגרום לאובדן הכרה או לנזק מתמשך, והוא יתאושש תוך כמה דקות.

למכשיר יש מחסנית המכילה שני חצים, כבלי חיבור מבודדים ואמפולת חנקן לשיגורם. בעת הלחיצה על ההדק, מועפים שני החצים למטרה. דרך הכבלים המחברים בין החצים לטייזר עובר המטען החשמלי למטרה. כל לחיצה נוספת על ההדק – פורקת מטען חשמלי נוסף. במכשיר קיים זיכרון, המתעד כל לחיצה על ההדק. הפרט הזה חשוב לצורך תחקור אירוע שבו נעשה שימוש בטייזר. ככלל במשטרה, כל אירוע כזה מתוחקר.

לפני כשבוע הוגש כתב אישום תקדימי נגד שוטר ביחידת הסיור של מרחב יפתח בגין שימוש שלא לצורך בטייזר. המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים הגישה לבית משפט המחוזי בתל אביב כתב אישום נגד סעיל אנעים בן ה-29, שכלל כולל שני אישומים בעבירות של התעללות בחסר ישע ואישום נוסף בעבירה של תקיפה הגורמת לחבלה של ממש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully