וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוח סביר? היד הקלה של המשטרה על הדק הטייזר

18.8.2013 / 16:27

ההנחיות במשטרה לשימוש בכלי הנשק השנוי-במחלוקת מותירות מקום רב לשיקול דעת, ולפי מקרים שתועדו גם הן אינן מיושמות בהכרח. "יש להקפיד על הנהלים, או להוציא מחוץ לחוק"

מערכת וואלה!

מאת: מור שמעוני

לאחר ביקורת רבה וכמה מקרים בלתי מחמיאים עבור משטרת ישראל, החליט סוף סוף היום (ראשון) המפכ"ל, רב-ניצב יוחנן דנינו, להקפיא את השימוש באקדח ההלם החשמלי (טייזר) השנוי במחלוקת, עד לסיום עבודתו של צוות בדיקה, אשר יבחן את עצם השימוש בו. ההחלטה התקבלה בעקבות הסרטון שהתפרסם בסוף השבוע, ובו נראים שוטרים עוצרים תושב ההתנחלות יצהר, תוך שימוש במכשיר. המצדדים בשימוש בטייזר מציינים כי הוא מחליף ירי בנשק חם במטרה להשתלט על מתפרעים, ואילו המבקרים טוענים כי במקרים רבים יד השוטרים קלה מדי על ההדק. בדיקת וואלה! חדשות בנוגע להנחיות המשטרתיות לשימוש בטייזר מעלה כי יש הגדרה רחבה למדי למקרים שבהם ניתן לעשות שימוש במכשיר המשתק.

המכשיר, המכונה מש"ח (מכשיר שליטה חשמלי) ובו נעשה שימוש במשטרה, הנו דגם M26 של חברת "טייזר". הוא נמצא בידי שוטרי סיור אשר עברו הכשרה לשימוש בו. המכשיר נכנס לשימוש לראשונה ב-2009, תחילה כפיילוט, ולמעשה עד היום הוא מופעל במשטרה כמעין פיילוט. מדובר במכשיר שבהפעלתו פורק מטען חשמלי המגרה את המערכת העצבית המוטורית ומערכת השרירים, ועל ידי כך מביא לאובדן כוח עצבי-שרירי. אדם שמופעל עליו המכשיר יחווה פגיעה ביכולת התנועה של הגוף, בלי שהדבר יגרום לאובדן הכרה או לנזק מתמשך, והוא יתאושש תוך כמה דקות.

למכשיר יש מחסנית המכילה שני חצים, כבלי חיבור מבודדים ואמפולת חנקן לשיגורם. בעת הלחיצה על ההדק, מועפים שני החצים למטרה. דרך הכבלים המחברים בין החצים לטייזר עובר המטען החשמלי למטרה. כל לחיצה נוספת על ההדק – פורקת מטען חשמלי נוסף. במכשיר קיים זיכרון, המתעד כל לחיצה על ההדק. הפרט הזה חשוב לצורך תחקור אירוע שבו נעשה שימוש בטייזר. ככלל במשטרה, כל אירוע כזה מתוחקר.

"עצור או שאני מפעיל טייזר"

ב' הוא חייל שנזקק לטיפול רפואי לאחר השימוש נגדו בטייזר. בבית החולים הוציאו מגופו את חצי המכשיר. באפריל האחרון הוא חגג עם חבריו את יום הולדתו ה-19 ביער קדימה. לקראת השעה 23:00 הגיעה למקום ניידת משטרה ובה מתנדב ומתנדבת, שביקשו מהנוכחים להפסיק את המסיבה. בין הצדדים התפתח עימות מילולי. כשהחייל שוכב על הקרקע, וידיו מאחורי גבו, ירה השוטר המתנדב באקדח טייזר לעבר גבו כמה פעמים וגרם לו לחבלות. חבריו של ב' טענו כי בכל אותו זמן הם הפצירו בשוטרים לחדול ממעשי האלימות והסבירו שהוא אינו מתנגד למעצרו וכי הוא לא מהווה הפרעה לפעילות השוטרים.

על פי ההנחיות, על השוטר להזהיר את האדם נגדו הוא מתכוון להפעיל את המכשיר, לפני שהוא עושה כן. נוסח האזהרה: "עצור או שאני מפעיל טייזר". "הזהר את האדם", נכתב בהנחיות. "אם הוא לא נענה לאזהרה וממשיך בהתנהגותו, כוון את המש"ח באמצעות סמן הלייזר לעבר מרכז הגוף (חלק קדמי או אחורי) ולחץ לחיצה אחת על הדק המכשיר". בתום האירוע, על השוטר האחראי להעביר דיווח לגורמי הרפואה בבית המעצר כי נעשה שימוש בחשמל נגד העצור. עוד נכתב בהנחיות כי "השימוש במש"ח ייפסק מיד עם הפסקת הצורך או הצידוק בהפעלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

במקרה של חשוד שנעצר ביולי 2012 בחשד להפרת הסדר בתל אביב, מצלמות האבטחה תיעדו כי השוטרים השתמשו נגדו בטייזר זמן רב לאחר ששכב על הרצפה. בסרטון, שנקלט במצלמות האבטחה של חנות תכשיטים, נראים השוטרים מכים בחוזקה את העצור, הלוקה בנפשו ומוכר כנרקומן. מכתב האישום שהוגש נגדו בגין תקיפה, נטען כי החשוד נכנס לקיוסק, נטל מטף כיבוי אש מהמחסן והחל להתיז עמו לעבר אנשים שנכנסו לקיוסק. הסניגוריה הציבורית הגישה בעניין תלונה למחלקה לחקירות שוטרים, ובה נטען כי ארבעה שוטרים המשיכו להכות אותו ולירות בו באקדח טייזר כשהוא שכוב על הרצפה ומנסה להתגונן מפניהם, ועל אף שלא היה חמוש.

"לא מדובר באירוע חריג", ציינו אז בסנגוריה, "אלא במעצר רגיל, רק שכאן הייתה מצלמה". למרות זאת, במח"ש הודיעו לאחרונה כי סגרו את התיק "מחוסר אשמה". בסנגוריה הציבורית מתכוונים לערער על ההחלטה. במח"ש התקשו לספק נתונים בדבר כמה כתבי האישום שהוגשו בגין שימוש בטייזר, משום שמדובר במקרים שנכנסים בהגדרה של תקיפת שוטרים, ואין פילוח של סוגי המקרים.

המחוקק מתיר לשוטר סמכות להפעלת "כוח סביר", בין היתר בחוק סדר הדין הפלילי, בחוק העונשין ובפקודת המשטרה. ההנחיות המשטרתיות קוראות "להבחין בין הפעלת הכוח לצורך מימוש הסמכות החוקית של השוטר (כמו במקרה של התנגדות למעצר – מ.ש) לבין מצבים בהם הפעלת הכוח נדרשת כדי להגן ולהדוף תקיפה שלא כדין שנשקפת ממנה סכנה מוחשית" – הגנה עצמית. לא ברור אם בכל המקרים, כמו זה של המתנחל מיצהר, נפלו המחושמלים באחת משתי הקטגוריות, ואם המשיכו להיכלל בהן גם לאחר ששכבו על הרצפה, חסרי אונים. המחלקה לחקירות שוטרים נדרשה לא פעם לסוגיה.

במקרה של א', תושב חולון הלוקה בנפשו, לא ברור לאיזה מההבחנות, עליהן מדובר בנהלים, הוא נופל. א' התלונן במחלקה לחקירות שוטרים כי שוטר סיור ממחוז תל אביב ירה בו באקדח הלם בתחנת המשטרה בבת ים, בעת שכבר היה אזוק והתחבא מאחורי חוקרת באחד מחדרי התחנה, כי חשש מפני הירי. במזכר המסכם את האירוע כתבה החוקרת: "היום בעת שחקרתי את העצור... במשרדי התפרץ לחדר בריצה העצור... כשהוא צורח ששוטר רוצה לירות בו בטייזר. מיד אחריו נכנס השוטר... עם טייזר שלוף ואחריו השוטרת... העצור רץ והתחבא מאחורי". אז, על פי תיאור החוקרת, ירה השוטר בא' באקדח הטייזר, בתוך חדר סגור בתחנת המשטרה, כשא' אזוק וסביבו שלושה שוטרים.

מח"ש החליטה לסגור את התיק, ובתגובה כתב סנגורו, עורך הדין שי שקד, מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, ובו ציין כי "נגד תופעה מדאיגה זו מצד שוטרים נמתחה, לא פעם, ביקורת מצד שופטים שלפתחם מגיעים תיקים פליליים, שבמסגרת המעצר נעשה שימוש שלא כדין נגד חשוד". "השוטר במקרה הזה פעל כמו אקדוחן במערב הפרוע", אמר עורך הדין שקד לוואלה! חדשות. "ההחלטה של המפכ"ל מהיום תומכת בטענות הלקוח שלי, שבעת שימוש בטייזר, יש להתייחס בכובד ראש ולהקפיד על נהלי פתיחה באש, או להוציא זאת לחלוטין מחוץ לחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully