וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם יופגזו, חיזבאללה וסוריה יתקפו ספינות ארה"ב"

ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח מפי בכיר במשטר אסד כי "חיזבאללה יסייע בתקיפה נגד ספינות המלחמה", במקרה של פעולה מערבית בדמשק. למרות העיכוב בתקיפה, צבא סוריה ברחובות

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

(צפו באישומי צרפת, שטוענת כי אסד אחראי לשימוש בנשק הכימי)

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמנם השהה את תכניות התקיפה בסוריה לטובת פנייה לקונגרס, אך בדמשק לא מנמיכים את הטון המאיים, וממשיכים להיערך. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח הבוקר (שלישי) כי הצבא מפנה אזרחים מאזורים הסמוכים למטרות שהוא מעריך שיופצצו. חאלד עבוד, חבר פרלמנט בכיר הנחשב מקורב לבשאר אסד, אמר לעיתון כי אם סוריה תותקף, חיזבאללה יחבור לכוחות הצבא הנאמנים לנשיא כדי להכות יחד במשחתות האמריקניות במזרח הים התיכון. "ההתנגדות וכוחות הצבא הם עכשיו גוף אחד. חיזבאללה יסייע בתקיפות נגד ספינות המלחמה", אמר.

למרות איומי סוריה וחיזבאללה, נראה כי יכולתם לפגוע באמריקנים מוגבלת מאוד. לרשותם עומדים אמנם טילי יאחונט רוסיים מתקדמים, אך לאלה טווח של כמה מאות קילומטרים, בעוד שטיל השיוט האמריקני טומהוק מסוגל לחלוף על פני 1,800 קילומטרים.

טיל יאחונט שהגיע מרשות רוסיה לסוריה. AP
בידי הסורים טילים רוסיים מתקדמים, אך נראה שיכולתם להסב נזק לאמריקנים מוגבלת מאוד, עם או בלי חיזבאללה./AP

בשבועות האחרונים, התפרסמו בכלי תקשורת ערביים דיווחים סותרים לגבי התפקיד שישחק חיזבאללה בעימות עתידי עם סוריה. הארגון השיעי, שהגדיל מאוד את מעורבותו במלחמת האזחרים הסורית וסייע למשטר להנחיל תבוסה למורדים בקרב על קוסייר, שילם מחיר על כך כשרקטות ומכוניות תופת החלו להתפוצץ במעוזיו שבלבנון. גם מעמדו כמגן העולם הערבי ספג פגיעה אנושה והוא נתפש יותר ויותר כמוציא לפועל של איראן.

עם זאת, גורם בכיר בלבנון המקורב לארגון העריך לאחרונה כי תקיפה מערבית בקנה מידה גדול בסוריה תגרור את לבנון מידית למלחמה עם ישראל. אך לדבריו, "אם תקיפת המערב תהיה מוגבלת לכמה מטרות בסוריה, חיזבאללה לא יתערב". בראיון ל"דיילי סטאר" הלבנוני, הבהיר הגורם כי במקרה של תקיפה "איכותית", שמטרתה לשנות את מאזן הכוחות בסוריה, חיזבאללה תילחם בחזיתות שונות.

גם שגריר לבנון בארצות הברית לשעבר, עבדאללה אבו חביב, הניח הנחה דומה. "אם התקיפה תוגבל למטרה צבאית אחת או שתיים בסוריה, אני בספק אם תהיה תגובה צבאית מסוריה, מחיזבאללה או מאיראן", אמר בראיון לעיתון הלבנוני. "ארצות הברית לא רוצה שינוי במשטר בסוריה כמו שהתרחש בעיראק או בלוב. הם מעדיפים שינוי פוליטי מסודר בסוריה, שלא יפגע בצבא ובמוסדות המנהליים". עם זאת, הוא טען כי תקיפה רחבה יותר "תגדיל את הסיכויים לנקמה מצד איראן או חיזבאללה".

פיצוץ ברובע דאחייה של חיזבאללה בדרום ביירות בירת לבנון. 15 באוגוסט 2013. רויטרס
חיזבאללה שילם מחיר כבד על התערבוו בלחימה בסוריה. מבט מרחוק על הפיגוע במעוז הארגון ברובע הדאחייה בביירות/רויטרס

משטר אסד ממשיך בהכנות, בצל ההצהרות הלוחמניות של הממשל בוושינגטון, שקבע כי דמשק אחראית להרג 1,429 בני אדם באמצעות שימוש חסר הבחנה בנשק כימי בפרברי הבירה הסורית. לקביעה זו הצטרפו צרפת ובריטניה. עקב כך, כוחות צבא התפרשו באזורי מגורים בעיר. תושבי העיירה מועדמיית אל-קלמון שמצפון לדמשק, דיווחו שהצבא ביקש מהם להתפנות בתחילת השבוע מקרבת בסיס גדול שצפוי להוות מטרה לכוחות המערב, לכשיתקפו. בשכונות בבירה מסרו תושבים כי הצבא נכנס לדירות ריקות, שדייריהן נמלטו במהלך שנות הלחימה העקובות מדם. הצבא אף הוסיף מחסומים באזור כפר סוסיא, אזור שבו מתקני ממשל ומגורים. כלי רכב משוריינים וסוללות נגד מטוסים נפרשו בשכונה.

פקחי האו"ם ומומחי נשק כימי עוזבים את דמשק דרך ביירות. 31 באוגוסט 2013. AP
פקחי האו"ם יצאו מדמשק, הצבא נפרש ברחובות ותומכי המשטר הקימו אוהלים באתרים שעשויים להוות מטרה להפצצה/AP

המשטר הזהיר את האזרחים מפני שמועות, שמהוות לדבריו חלק מלוחמה פסיכולוגית שמנהלות ארצות הברית ובעלות בריתה נגד המדינה. מודעות בגודל עמוד שלם שפורסמו בעיתונים הנשלטים בידי המדינה ציינו ששמועות כאלה עשויות להתייחס ל"בריחה של אישים חשובים מהמדינה, וסרטונים של אנשים המתחזים לגורמים ברשויות הסוריות".

תומכי משטר קנאים, כך על פי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, הקימו אוהלים באזורים שצפויים להיות מותקפים על ידי כוחות המערב, תחת הסיסמה: "על גופתנו המתה". עם זאת, במערב התפרסמו דיווחים לפיהם המשטר מוביל בכפייה אזרחים לכמה ממוקדים אלה. בין השאר, התמקמו התומכים בהר קאסיון, המשקיף על דמשק, ומשמש את המשטר לירי ארטילרי לעבר שכונות שבשליטת המורדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully