וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדוח הצרפתי: מופת מודיעיני ומהלומה קשה לאסד

3.9.2013 / 16:05

בהשוואה למסמך האמריקני החיוור שפרסם הבית הלבן כהצדקה לתקיפה בסוריה, דווקא הצרפתים עשו עבודה רצינית. ארה"ב נקבה במספר הרוגים גדול פי חמישה, אך לא סיפקו אקדח מעשן

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

בכל הנוגע לענייני צבא ומודיעין קשה לפעמים לתת מחמאות לצרפתים, בוודאי אשר בצד השני של המשוואה ניצבת מעצמת על כארצות הברית. די להביט בעשרות ההדלפות של מסמכי סנודן כדי להבין עד כמה וושינגטון מרחיקה לכת כדי לרגל אחרי אויביה, ובאיזו מומחיות היא עושה זאת.

אך הדוח שפרסמה ממשלת צרפת בנושא המתקפה הכימית בדמשק הוא לא פחות ממופת של עבודה מודיעינית, דווקא משום שהמסמך האמריקני, שהוצג כמה ימים לפני כן בוושינגטון, היה חיוור ודל כל-כך. ראש ממשלת צרפת, ז'אן-מארק אירו, נפגש אמש (שני) עם שריו ועם מנהיגי המפלגות בפרלמנט, והציג בפניהם את המסקנות שגיבשו שירותי המודיעין של ארצו בנושא. אירו הבטיח שקיפות מלאה, וסיפק את הסחורה (לחצו כאן לקריאת הדוח המלא)

ראש ממשלת צרפת ז'אן מארק אירו. פריז, 2 בספטמבר 2013. רויטרס
ראש ממשלת צרפת, ז'אן-מארק אירו, מציג אמש בפריז את עיקרי הדוח/רויטרס

רוב המסמך שהציג שר החוץ האמריקני, ג?ון קרי, לא נחשף בפומבי. חלקו המסווג הוצג רק לעיני מחוקקים בכירים, מה שאילץ את קרי למלא את הריק בנאום דרמטי. כמו תמיד, כשמסתלק הרגש מגיע הספק, והפעם – בקשר לראיות: קרי טען שארה"ב יודעת "בוודאות גבוהה" שהמשטר הסורי השתמש בנשק כימי נגד אזרחי דמשק, ואף נקב במספר הרוגים מדויק: 1,429 נספים, מתוכם 426 ילדים.

הצרפתים, מנגד, בחרו לנקוב במספר הרוגים קטן פי חמישה,281. קשה להסביר את ההבדל העצום במניין המתים; קל מדי לטעון שארה"ב הפריזה בממדי הקטל כדי לתרץ יציאה למתקפה צבאית; קל מדי לומר שצרפת העזה לגמד את האסון, כדי להצטייר כאומה שהתנדבה למלחמת יש-ברירה לצד האמריקנים. האמת, מן הסתם, נמצאת אי-שם באמצע, אך הצרפתים לכל הפחות מגבים את קביעתם בהסברים נרחבים.

כך או כך, ניכר שהדוח הצרפתי אינו מסמך ששורבט בין לילה. אורכו תשעה עמודים והוא מפורט דיו כדי שבעתיד יוכל לשמש כנקודת ייחוס לכל מתקפה כימית שיבצע המשטר הסורי. בניגוד לדוח האמריקני, שממעט לנקוב בשמו של הנשיא בשאר אסד, ולכל היותר מגדיר אותו האחראי הכללי על "המשטר הסורי", הרי שהמסמך הצרפתי מתאר במפורט כיצד משפחת השלטון בסוריה בנתה את מאגרי הנשק הכימי שלה מאז שנות ה-70.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי. אוגוסט 2013. GettyImages
שר החוץ ג'ון קרי נואם במחלקת המדינה ביום שישי/GettyImages

ייתכן שהאמריקנים נמנעו מלהפנות אצבע מאשימה ישירה לאסד, כדי לא להתמודד עם הקריאה לחסלו. בדיווחים לא-רשמיים בארה"ב נטען שישראל העבירה לוושינגטון האזנות, המוכיחות שמפקד סורי בדרג ביניים פעל על דעת עצמו, וגרם למתקפה הרצחנית כשטעה במינון הכימיקלים שהטעין לתותחים.

הצרפתים אינם מסתמכים על הדיווחים הללו, ופוסקים ישירות: "בשאר אסד, וכמה דמויות משפיעות בשבט שלו (העלווים) הם היחידים שרשאים לתת את הפקודה לשימוש בנשק כימי", נכתב בדוח. "הפקודה מועברת לאחר מכן לאחראים בענף המתאים ב-SSRC (המרכז הסורי למחקר וללימודי מדע – שם פיקטיבי למכון הביולוגי בדמשק), ובמקביל, מפקדי הצבא מקבלים פקודה, ומחליטים על המטרה, על סוג הרעל ובאיזה סוג נשק להשתמש".

הדוח נשען על מקורותיה של צרפת "ועל מודיעין שנאסף בסיוע בעלות בריתה". גם בו יש חלקים מסווגים, אך חלקו הגלוי מפרט את הארנסל הכימי של משטר אסד, ומתאר כיצד צבא סוריה מכין גז חרדל ואת התרכובות הכימיות המשמשות להכנת סארין ו-VX. בדוח מפורט כיצד פלוגות הנשק הכימי של אסד מסוגלות לשגר את הנשק הכימי – באמצעות טילי סקאד מדגמי B או C וטילי פאתח 110, שמגיעים לטווח של 300 קילומטרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשיא סוריה, בשאר אסד, בריאיון לכתב "לה פיגרו", השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדוח נכתב כי הביון הצרפתי הצליח, בשני מקרים, לאסוף דגימות מנפגעי תקיפה כימית בפרברי דמשק כבר בחודש אפריל. מומחים בדקו את דגימות השתן והדם של הנפגעים, ובשילוב עם בדיקות לסוג הקרקע באזור וחקירת נפלי התחמושת שאותרו במקום, הגיעו שירותי הביון למסקנה כי הסורים עשו שימוש בגז סארין.

הדוח נסמך גם על תחקיר של "לה מונד", ששיגר שליחים לפרברי דמשק בחודשי מאי. כתב וצלם של העיתון דיווחו כי היו עדים למספר מקרים שבהם היה שימוש בנשק כימי, וראו אזרחים מפתחים תסמינים התואמים לשאיפת גז רעיל.

לא לחינם עיקרי הדוח הוצגו לתקשורת על-ידי ראש הממשלה אירו ולא על-ידי הנשיא פרנסואה הולנד. כמו הולנד, גם אירו איננו איש צבא, אך יש לו יתרון בולט: הוא נתפס כביצועיסט, מעין מנכ"ל ושקול שמשדר אמינות. הולנד, שמאבד את אהדת הציבור מדי יום והפך לבדיחה, משתדל להסתפק בהצהרות ממלכתיות בלבד.

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, לצד ארונות קבורה של חיילים שנהרגו באפגניסטן. פריז, יוני 2012. AP
מעדיף הצהרות. הולנד לצד ארונות של חיילים שנהרגו באפגניסטן/AP

כדאי לשבח את מנגנוני המודיעין של צרפת על הדוח המפורט שחיברו. הביון הצרפתי – הפנימי והחיצוני – נעמד שוב על רגליו אחרי שהיה נתון לביקורת קשה בשנים האחרונות, בין היתר בעקבות כישלונו באיתור המחבל מוחמד מראח ובשל רצח סוכנים סמויים באפריקה. אנשי הואשמו בהדלפות מרובות לתקשורת ואף בציתותים לא-חוקיים שעשו עבור הנשיא סרקוזי, או בטיוח של כישלונות מבצעיים.

בסופו של דבר, איש אינו יודע מה היה היקפה האמיתי של המתקפה הכימית בפרברי דמשק. אך המסמך הצרפתי, כפי שהוא נכתב וכפי שהוא נקרא, עשוי בהחלט לשכנע את הציבור במדינה שהפנייה המתוכננת מחר לפרלמנט, בעניין התקיפה בסוריה, נשענת על הוכחות מוצקות. בארה"ב, כוונתו של הנשיא אובמה לבקש את אישור הקונגרס למבצע הצבאי, היא הימור גדול בהרבה.

לקראת תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות
אייקון האופנה המסתורי של הדיון המסווג בבית הלבן
הדוח הצרפתי: אסד טבח בנשק כימי, זו סכנה עולמית
לפני שיתקוף בסוריה, אובמה יוצא למלחמה בקונגרס
אסד בריאיון: "סוריה תתמודד עם כל תוקפנות חיצונית"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully