וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא יוצג 'אקדח מעשן' שיקשור את אסד לטבח הכימי"

הניו יורק טיימס דיווח כי הדוח לא יטען לקשר ישיר בין נשיא סוריה לאירועים. עם זאת, בממשל טוענים שהוא נותר האחראי לפעולות חייליו, גם אם "הוא לא זה שלחץ על הכפתור"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בראיון עם הנשיא אובמה, הלילה)

גורמים אמריקניים אמרו לעיתון "ניו יורק טיימס" הלילה (חמישי) כי הדוח שממשל אובמה מתכוון להפיץ במטרה להצדיק תקיפה אפשרית נגד סוריה אינו מכיל "אקדח מעשן", הקושר ישירות את הנשיא בשאר אסד לטבח הכימי שבוצע במדינה ביום רביעי שעבר. עוד אמרו הגורמים, כי הדוח הפומבי לא יכיל מידע מודיעיני אלקטרוני נקודתי שכולל יירוט של תשדורות בין מפקדים סורים ומידע מפורט ממרגלים בשטח. עם זאת, בממשל טוענים כי אסד נותר האחראי לפעולות חייליו, כגורם הבכיר ביותר במשטר. "המפקד העליון בכל צבא אחראי להחלטות של הפיקוד", אמרה מארי הרף, דוברת במשרד החוץ האמריקני. גם אם "הוא לא זה שלחץ על הכפתור".

בתוך כך, ארצות הברית מתגברת את כוחותיה במפרץ הפרסי ומקדמת לאזור נושאת מטוסים שנייה במספר: ה-USS הארי טרומן, שתצטרך לנושאת המטוסים נימיץ שכבר נמצאת בגזרה ונתבקש להישאר בה. גורמים אמריקנים רשמיים נשאלו אם המהלך קשור למבצע הצבאי המתוכנן נגד דמשק והשיבה כי מדובר ב"תכנון זהיר".

לקראת תקיפה בסוריה - עדכונים אחרונים
אובמה על תקיפה בסוריה: ”טרם קיבלתי החלטה”
רגעי הכרעה: צמרת צה”ל תדון בנושא התקיפה בסוריה
לחץ על דיוויד קמרון עשוי לעכב את התקיפה בסוריה

בסיס חיל האוויר הבריטי בקפריסין. AP
בסיס חיל האוויר הבריטי בקפריסין/AP

במקביל, הוושינגטון פוסט דיווח כי ממשל אובמה דחה בקשה הסורית להאריך את שהות פקחי האו"ם בשטחם, כטקטיקה לעיכוב תקיפה אפשרית.

סין שוברת שתיקה: "תקיפה תגרום לתוצאה הרסנית"

במקביל, סין הזהירה הלילה את מדינות המערב מפני תקיפת סוריה. בהתייחסות ראשונה למשבר הנוכחי עם דמשק במאמר המערכת בעיתון "צ'יינה-דיילי", המהווה שופר לדברי מפלגת השלטון בסין, נכתב כי ארצות הברית והשותפות שלה במערב "פועלות כמו השופט, חבר המושבעים והתליין בו זמנית. אין תירוץ למתקפה", טענו עורכי העיתון והוסיפו: "כל התערבות צבאית בסוריה תגרום לתוצאות הרסניות לביטחון האזור ותפר את הנורמות המקובלות ביחסי ממשל בינלאומיים".

ובינתיים, נשמעים גם קולות המרמזים שהמתקפה אולי אינה קרובה כפי שנדמה היה תחילה. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הבהיר כי טרם הגיע להחלטה כיצד להגיב לשימוש שעשה צבא אסד בנשק כימי. "עוד לא קיבלתי החלטה, אבל הנורמות הבינלאומיות לגבי שימוש בנשק כימי צריכות להיאכף", הבהיר אובמה בראיון לרשת הטלוויזיה הציבורית PBS ורמז לפעולה אפשרית בעתיד הקרוב. לדבריו, "כמעט אף אחד לא מכחיש שהממשל בסוריה עשה שימוש בנשק כימי נגד אוכלוסייה אזרחית, כולל נשים וילדים, ואם זה המצב, יש לכך השלכות בינלאומיות".

ברק אובמה, בשאר אסד. רויטרס
"עוד לא קיבלתי החלטה", הודה נשיא ארה"ב. אובמה ואסד/רויטרס

למרות שטרם גיבש החלטה בנושא הסורי, דאג להדגיש הנשיא האמריקני כי ישנה "אופציה צבאית, וניהלתי על כך שיחות עם צוות הביטחון הלאומי". לטענתו, "אסד צריך להבין שעל ידי שימוש בנשק כימי על כמות גדולה של נשים וילדים אתה לא רק עובר על הנורמות הבינלאומיות והמוסריות, אלא יוצר מצב שזה פוגע באינטרסים של הקהילה הבינלאומית, ואת זה יש לעצור".

אובמה הוסיף כי לארה"ב אינטרס לאומי מובהק להגיב לנעשה בסוריה גם בשל העובדה שכמה מבסיסיה הצבאיים נמצאים במזרח התיכון, וכן משום שכמה מידידותיה הקרובות, כמו ישראל וטורקיה, גובלות עם סוריה. "זה אזור רגיש מאוד מבחינתנו. לסוריה יש את אחד ממאגרי הנשק הכימי הגדולים בעולם, ואנחנו מתייעצים עם בעלות בריתנו ועם גורמים בקהילה הבינלאומית לוודא שהוא לא ייפול לידיים הלא נכונות", אמר. "אין לי עניין בפתיחה של מלחמה שסופה לא ידוע בסוריה, אבל עלינו לוודא שכאשר מדינות עוברות על הנורמות הבינלאומיות, כמו למשל בעניין של נשק כימי שיכול לאיים עלינו, יש לכך השלכות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully