וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה על תקיפה בסוריה: "טרם קיבלתי החלטה"

הנשיא האמריקני התייחס לראשונה לאפשרות של פעולה צבאית. הוא הבהיר כי אף שהאופציה ממשית, עדיין לא החליט אם להוציאה לפועל. עם זאת קבע: ”לשימוש בנשק כימי יש השלכות”

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

על רקע התגברות הדיווחים על תקיפה אפשרית של ארצות הברית ובעלות בריתה בסוריה, התייחס הלילה (חמישי) לראשונה לסוגיה הנשיא האמריקני, ברק אובמה, שהבהיר כי טרם הגיע להחלטה כיצד להגיב לשימוש שעשה צבא אסד בנשק כימי. "עוד לא קיבלתי החלטה, אבל הנורמות הבינלאומיות לגבי שימוש בנשק כימי צריכות להיאכף", הבהיר אובמה בראיון לרשת הטלוויזיה הציבורית PBS ורמז לפעולה אפשרית בעתיד הקרוב. לדבריו, "כמעט אף אחד לא מכחיש שהממשל בסוריה עשה שימוש בנשק כימי נגד אוכלוסייה אזרחית, כולל נשים וילדים, ואם זה המצב, יש לכך השלכות בינלאומיות".

למרות שטרם גיבש החלטה בנושא הסורי, דאג להדגיש הנשיא האמריקני כי ישנה "אופציה צבאית, וניהלתי על כך שיחות עם צוות הביטחון הלאומי". לטענתו, "אסד צריך להבין שעל ידי שימוש בנשק כימי על כמות גדולה של נשים וילדים אתה לא רק עובר על הנורמות הבינלאומיות והמוסריות, אלא יוצר מצב שזה פוגע באינטרסים של הקהילה הבינלאומית, ואת זה יש לעצור".

אובמה הוסיף כי לארה"ב אינטרס לאומי מובהק להגיב לנעשה בסוריה גם בשל העובדה שכמה מבסיסיה הצבאיים נמצאים במזרח התיכון, וכן משום שכמה מידידותיה הקרובות, כמו ישראל וטורקיה, גובלות עם סוריה. "זה אזור רגיש מאוד מבחינתנו. לסוריה יש את אחד ממאגרי הנשק הכימי הגדולים בעולם, ואנחנו מתייעצים עם בעלות בריתנו ועם גורמים בקהילה הבינלאומית לוודא שהוא לא ייפול לידיים הלא נכונות", אמר. "אין לי עניין בפתיחה של מלחמה שסופה לא ידוע בסוריה, אבל עלינו לוודא שכאשר מדינות עוברות על הנורמות הבינלאומיות, כמו למשל בעניין של נשק כימי שיכול לאיים עלינו, יש לכך השלכות".

בתוך כך, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון שוחחו אמש בטלפון והסכימו כי הממשלה הסורית צריכה "להיענש" נוכח המתקפה הכימית נגד אזרחיה – כך לפי הודעה של הממשלה הגרמנית. שני המנהיגים הבהירו כי השימוש בנשק כימי בפרברי דמשק בשבוע שעבר, שהוביל ליותר מאלף הרוגים, הוכח באופן מספק. "הממשל הסורית לא יכולה להמשיך לנהוג כך ולהפר את החוק הבינלאומי, ולכן תגובה בינלאומית היא בלתי נמנעת", נמסר מטעם השניים.

אולם, למרות הצהרתם המשותפת של קמרון ומרקל, אמש נסוגה מעט בריטניה מהטון התקיף שהובילה בימים האחרונים לגבי תקיפה בסוריה, והודיעה כי ייתכן שתנסה לפתור את המשבר באו"ם "במהלך הימים הקרובים". אחת הסיבות לריכוך בטרמינולוגיה הבריטית, בעלת בריתה המרכזית של ארה"ב לתקיפה, היא הלחץ מבית שיש על ראש הממשלה דיוויד קמרון, לדחות את הפעולה. היום צפוי קמרון לכנס את הפרלמנט לדיון פגרה מיוחד, כדי לקבל את אישורו לתקיפה בסוריה. הוא אינו זקוק לאישור הצירים כדי לפעול, אך הוא מעוניין לקבל תמיכה גדולה ככל שניתן למהלך הצבאי, שיהיה השני בלבד בכהונתו, והראשון מאז המלחמה בלוב. מתנגדיו ממפלגת הלייבור אמרו היום כי הם לא יתמכו בממשלה, כל עוד לא מוצו עד תום המאמצים לפתרון פוליטי במועצת הביטחון.

בפרלמנט תיערכנה שתי הצבעות: ההצבעה הראשונה תהיה על "תגובה הומניטרית חזקה" למשבר בסוריה. ההצבעה השנייה תתקיים רק אחרי שפקחי האו"ם יגישו את מסקנותיהם למזכ"ל האו"ם. הפקחים אינם צפויים לעזוב את סוריה לפני יום ראשון, לכן ייתכן שההצבעה השנייה בלונדון תיערך רק בתחילת השבוע הבא.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון. GettyImages
קמרון בלונדון, אתמול/GettyImages

אתמול בערב נטשו נציגי סין ורוסיה דיון שנערך במועצת הביטחון של האו"ם, בו הציגה בריטניה טיוטה למבצע צבאי בסוריה. לשתי המדינות זכות וטו על כל הצבעה במועצה, אך בעבר כבר יצאה ברית נאט"ו למבצעים צבאיים תוך עקיפת האו"ם. בנוסף, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ונשיא איראן, חסן רוחאני, שוחחו בטלפון, והביעו התנגדות למהלך צבאי נגד סוריה. מהקרמלין נמסר כי "יש צורך לחפש דרך שתוביל לפיתרון באמצעים פוליטיים ודיפלומטיים".

ארה"ב גינתה אמש את ההתנגדות הרוסית, ואמרה כי "עקשנותה של מוסקבה" מונעת כל התקדמות בנושא בציר הדיפלומטי. דוברת מחלקת המדינה, מארי הארף, אמרה כי "אין כל מוצא באופק, בגלל ההתנגדות של רוסיה לכל מהלך משמעותי של המועצה".

המשבר בסוריה - כותרות אחרונות
לחץ על דיוויד קמרון עשוי לעכב את התקיפה בסוריה
"מכסים כל נקודה בישראל": אלה הטילים של אסד
סופרים לאחור לתקיפה בסוריה: מתי ישוגרו הטילים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully