וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופרים לאחור לתקיפה בסוריה: מתי ישוגרו הטילים?

ארה"ב ובריטניה הודיעו שהן מוכנות למבצע צבאי נגד אסד, גם אם טרם התקבלה ההחלטה הסופית. בארה"ב מדווחים שהמבצע עשוי לצאת לדרך החל ממחרתיים. האם אסד יהיה מטרה לחיסול?

צילום: רויטרס, שי מכלוף, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

תופי המלחמה הולמים בקול לקראת מתקפה צבאית בסוריה. ארצות הברית ובריטניה, המובילות את הקואליציה הבינלאומית, מאותתות על שיגור מתקפה בכל רגע, תגובה לטבח של מאות אזרחים שנרצחו בנשק כימי.

מההתפתחויות האחרונות באירופה ובארה"ב, מסתמן כי המערב גמר אומר לצאת למתקפה בסוריה. רוסיה וסין מתעקשות לפתור את המשבר בסוריה דרך מועצת הביטחון של האו"ם, אך ארה"ב כבר עקפה את המכשול הזה.

הבית הלבן צפוי לפרסם ביומיים הקרובים מסמך משפטי, שאמור להצדיק את העילה למתקפה אפשרית בסוריה. ככל הנראה, המסמך יתבסס על תקדים מ-1999, אז הפציצו מטוסים אמריקנים בקוסובו, תוך עקיפה של מועצת הביטחון.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה. וושינגטון, דצמבר 2012. Chip Somodevilla, GettyImages
הנשיא ברק אובמה. ארה"ב כבר עקפה את מועצת הביטחון בעבר/GettyImages, Chip Somodevilla

הקואליציה לתקיפה בסוריה קרמה את הגידים האחרונים בתום התייעצות ביטחוניות השבוע, בין היתר אחרי מפגש הרמטכ"לים בעמאן. היום הצהירו כמה מדינות בפומבי על מוכנות סופית לתקיפה. במקביל, שוחח אמש נשיא ארה"ב ברק אובמה עם מנהיגי אוסטרליה וצרפת, ושר החוץ ג'ון קרי נשלח לשוחח עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון ועם בכירים בבריטניה, בירדן, בטורקיה, בערב הסעודית, באיחוד האמירויות ובקטאר.

המדינה הראשונה שהודיעה הבוקר רשמית על הכנת תכניות מבצעיות לתקיפה הייתה בריטניה. ראש הממשלה דיוויד קמרון שב ללונדון מחופשת הקיץ שלו, וגם שרים בכירים בקבינט ביטלו את צאתם לחו"ל. ביום חמישי יתכנס הפרלמנט לדיון פגרה מיוחד כדי לשמוע מקמרון את העילה למתקפה. קמרון, שהבהיר כי טרם קיבל החלטה סופית בעניין, אינו זקוק לאישור הפרלמנט כדי לצאת למבצע צבאי מחוץ לגבולות בריטניה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון שב ללונדון מחופשת הקיץ שלו. 27 באוגוסט 2013. רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, הערב. הוזעק בחזרה ללונדון/רויטרס

כמה שעות אחרי הודעתו של קמרון, שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, אמר כי צבא ארה"ב ערוך גם הוא לתקיפה בסוריה "בהתרעה של רגע". בהמשך הערב, נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, הצטרף גם הוא לעמיתיו, ולמרות שלא הכריז על תקיפה מתוכננת, הוא אמר שפריז "מתכוונת להעניש את מי שהשתמש בנשק כימי נגד אזרחים".

לפי מרבית הפרשנים, המתקפה תכלול - בשלב הראשון לפחות - שיגור של טילי שיוט (כנראה טילי טומהוק) לעבר כמה מטרות בסוריה. ככל הנראה יותקפו סוללות טילים נגד-מטוסים, מפקדות צבא, בונקרים ומתקני שליטה ופיקוד. ייתכן שיופצצו גם סמלי שלטון בולטים, בהם ארמונות המשמשים את אסד. מקורות בבית הלבן הדגישו כי אין כוונה לחסל את הנשיא הסורי, ולא דווח על כוונה להתקיף את מאגרי הנשק הכימי של המשטר.

טיל טומהוק. GettyImages
מלחמה מרחוק, כרגע. משחתת אמריקנית משגרת טיל טומהוק/GettyImages

השאלה העיקרית שנותרה היא עיתוי המתקפה. גורמים באופוזיציה הסורית, כמו גם מקורות בוושינגטון, אמרו היום כי המבצע הצבאי צפוי להיפתח תוך ימים ספורים. לפי רשת אן-בי-סי, המבצע הצבאי ייצא לדרך "לכל המוקדם ביום חמישי". בדיווח, הנסמך על פקידים בוושינגטון, נכתב כי המתקפה תימשך שלושה ימים, ויכלול תקיפות אוויריות מוגבלות בהיקפן, שמטרתן לשלוח מסר הרתעתי לבשאר אסד, ולא בהכרח להנחית מכה אנושה על צבאו.

ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי התקיפה עשויה להיארך כיומיים, או אפילו יום אחד בלבד, ותוגבל להפצצות של מתקני צבא. בדיווח נשלל רעיון שהוזכר בעבר למבצע נרחב יותר, במסגרתו ייכפה סגר אווירי בשמי סוריה, אך גם ממנו עולה מסר דומה: ארה"ב מעוניינת במתקפה קצרה וממוקדת, שתרתיע את אסד משימוש נוסף בנשק כימי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תקיפות נקודתיות. מטוס F-18 אמריקני ממריא מנושאת מטוסים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בזמן שמדינות רבות כבר מצהירות בפומבי על כוונתן לצאת לתקיפה, הרי שאחד הגורמים העיקריים שעשויים להשפיע על מועד המבצע הוא שהותם של פקחי האו"ם בדמשק.

צוות הפקחים, שבא לסוריה כדי לחקור ראיות על שימוש בנשק כימי, אינו צפוי לעזוב את המדינה לפני יום ראשון. ייתכן, אם כך, שהתקיפה תצא לדרך רק אחרי צאתם בבטחה מהמדינה, כדי למנוע מצב שבו המשטר הסורי או המורדים יחזיקו בהם כבני ערובה, או מצב שבו הפקחים ייקלעו לאזורי ההפצצה.

באשר לחקירת האו"ם, ארה"ב כלל אינה זקוקה לדו"ח של הפקחים, שכן היא כבר "הרשיעה" יותר מפעם את המשטר הסורי בשימוש בנשק כימי. גם לונדון מתעקשת שיש בידיה ראיות משלה למתקפה כימית שבוצעה בסוריה.

ייתכן מצב שבו הפקחים ייאלצו להפסיק את משימתם בסוריה מוקדם מהצפוי, מבלי להשלים את חקירתם המלאה - ולהסתפק בחקירה החלקית שביצעו.

לקריאה נוספת
שר ההגנה הייגל: הצבא מוכן לתזוזה, בהתראה של רגע
התכנית האמריקנית: מתקפת טילים שתימשך שלושה ימים
רה"מ נתניהו מבהיר: נגיב בעוצמה לניסיון תקיפה מסוריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully