וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מכסים כל נקודה בישראל": אלה הטילים של אסד

הצבא הסורי מחזיק באמתחתו טילים איראניים ורוסיים, בעלי טווחים קצרים וארוכים, המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים וכימיים. חוקר לענייני ביטחון: "מקווה שאסד לא ישתגע"

צילום: דניאל בוק, לע"מ, סרטוני חובבים שהועלו לרשת, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

בימים האחרונים גובר הלחץ העולמי על ארצות הברית ובנות בריתה לתקוף בסוריה, בעקבות החשד לפיו משטר בשאר אסד עשה שימוש בנשק כימי נגד אזרחים בפרברי הבירה דמשק. מנהיגי המעצמות שבים ומזהירים את ההנהגה הסורית מפני התערבות צבאית במדינה, אם אכן טענות האופוזיציה באשר למותם של למעלה מאלף בני אדם כתוצאה מפגיעת הנשק הקטלני יתבררו כנכונות. בינתיים, סוריה וידידותיה הקרובות רוסיה ואיראן דואגות להבהיר כי תקיפה מערבית תהיה "טעות טרגית" ותגבה מחיר גם מישראל. אך למה באמת מסוגל הצבא הסורי?

צבא סוריה, שהוקם בשנת 1948 בסיוע צרפת בתקופת המנדט, נהנה מתקציב שנתי של כמיליארד ו-800 מיליון דולרים. לא ברור כמה חיילים משרתים בו, אולם לפני כעשור הוא מנה כ-215 אלף חיילים בשירות פעיל ומספר דומה של חיילי מילואים. לשם השוואה, צה"ל נהנה כיום מתקציב של כ-15 מיליארד דולרים בשנה. בצה"ל משרתים כיום כ-176,500 חיילים בשירות פעיל וכ-445 אלף חיילי מילואים. חשוב לציין, כי מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה במרץ 2011, ספג הצבא פגיעות קשות הן באבידות בנפש והן בעריקות המוניות לצבא המורדים.

לקראת תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות
אלופים ב”בור” וצווי 8: כך ייכנס צה”ל למלחמה
סופרים לאחור לתקיפה בסוריה: מתי ישוגרו הטילים?
נתניהו מבהיר: נגיב בעוצמה לניסיון תקיפה סורי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ד"ר ראובן פדהצור, מרצה וחוקר לענייני ביטחון, העריך כי ארצות הברית תהיה חייבת לתקוף. "כנראה שלא יהיה לאובמה מנוס מלהחליט על תקיפה, אבל היא תהיה כנראה מאוד ממוקדת", אמר בשיחה עם וואלה! חדשות. הוא העריך גם כי האמריקנים יעשו שימוש ב"טילי שיוט מדויקים", שישוגרו מהים או מהאוויר לעבר מטרות נקודתיות. "סביר להניח שיהיה רק מטח אחד ובזה ייגמר העניין, אלא אם אסד יגיב". לדבריו, כלל לא בטוח שתגובה סורית תופנה לישראל. "יש להם טילים ורקטות שמכסים כל נקודה בארץ", הוסיף. "גם אם יירו טילים נגד ישראל, אני מקווה שאסד לא ישתגע וישגר טילים עם ראשי נפץ כימיים".

יכולות יש לו, ומה באשר לכוונותיו של הנשיא הסורי? גם פרופ' אייל זיסר, מומחה לסוריה ולבנון ודיקאן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב סבור כי הסבירות שאסד יגיב למתקפה אמריקנית צבאית, אם תתרחש, היא נמוכה. "לאורך תקופת שלטונו הוא לא הגיב כשהותקף, כי הוא יודע מה מחיר ההסתבכות", מסביר זיסר שממחיש את טענתו באי התגובה מצד הנשיא הסורי לאחר השמדת הכור האטומי בספטמבר 2007 שיוחסה על פי מקורות זרים לישראל. זיסר מדגיש כי השיקול המנחה של אסד בימים אלו הוא המאבק מול המורדים במדינתו המשוסעת, וכניסה למאבק מזוין מול ארצות הברית או ישראל לא ישרתו את האינטרס שלו. "היום הוא מאמין שהוא יכול להתמודד עם המורדים ולמה לו להסתבך במלחמה עם ארה"ב וישראל ולאבד את הכל?".

אם בכל זאת יחליט אסד להגיב למתקפה, פרופ' זיסר מאמין כי לא יהיה מדובר במתקפה מסיבית של העורף הישראלי. "אין לו הרבה מה להגיב, הוא יכול לגרום נזק נקודתי לארה"ב או לשגר טילים לירדן, לישראל ולטורקיה", אומר פרופ' זיסר שמסביר כי היכולת הצבאית של אסד מוגבלת למדי."לא יהיה גשם של טילים, אני לא רואה 100 אלף או אלף טילים משוגרים לעברנו, אלא רק טילים בודדים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באמתחתו של הצבא הסורי מגוון טילים, שעלולים להיות משוגרים לעבר ישראל בשעת מלחמה. אחד הטילים הנמצאים ברשות סוריה הוא ה"פרוג-7", או בשמו האחר "R-65". מדובר בטיל מתוצרת רוסית בעל טווח קצר של עד 70 קילומטרים. מדובר בדגם האחרון של משפחת ה"פרוג" שדגמים קודמים שלה החלו להיכנס לשירות מאמצע שנות ה-50'. ב-1 במאי 2005 ערכה קוריאה הצפונית ניסוי מוצלח בשיגור הטיל לעבר הטריטוריה הימית של יפן.

"טוחקה" ("OTR-21 Tochka") הוא טיל בליסטי מתוצרת רוסיה בעל טווח קצר של עד 120 קילומטרים. הוא קטן יותר מה"פרוג-7" ומשוגר ממערכת ניידת. הוא מסוגל לשאת ראש נפץ – גרעיני, ביולוגי או כימי - במשקל של עד 480 קילוגרמים. המערכת נמצאת בפיתוח מאז שנת 1968 ועד כה נוצרו שלוש גרסאות שונות שלה.

טיל נוסף, מוכר יותר, הוא הסקאד. ברשות הצבא הסורי טילי קרקע-קרקע מדגם "סקאד B" ו"סקאד C". הדגם הראשון של הטיל הבליסטי – מתוצרת רוסיה - מסוגל להגיע למרחק של עד 500 קילומטרים ולשאת ראש נפץ במשקל של עד 555 קילוגרמים. הדגם השני, הידוע גם בשם "Hwasong-6", מיוצר בקוריאה הצפונית מסוגל להגיע למרחק של עד 700 קילומטרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ברשות הצבא הסורי גם שני דגמים של טיל ה"זילזל", מתוצרת איראן. ה"זילזל-2" מסוגל להגיע למרחק של עד 210 קילומטרים ולשאת ראש נפץ במשקל של עד 600 קילוגרמים. ה"זילזל-3", דגם משופר יותר, מסוגל להגיע למרחק של עד 250 קילומטרים. גם הטיל הזה מגיע עם משגר, המבוסס על משאית. הדגם הארכאי יותר, "זילזל-1", נמצא בשימוש חיזבאללה בלבנון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדגם הראשון נמצא גם בשימוש חיזבאללה. ה"זילזל"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טיל איראני נוסף שנמצא בארסנל הצבא הסורי הוא ה"פאתח-110" המסוגל להגיע למרחק של עד 300 קילומטרים ולשאת ראש נפץ במשקל של עד 500 קילוגרמים. הטיל נחשב למדויק יחסית ויכול לשאת ראשי נפץ גרעיניים או כימיים. במקביל לייצור הטיל באיראן, מתקיים ייצור גם על ידי סוריה, שבעבר פורסם כי העבירה משגרים וטילים מסוג זה לחיזבאללה.

"שיהאב-2" הוא טיל מתוצרת איראנית המסוגל להגיע למרחק של עד 750 קילומטרים ולשאת ראש נפץ במשקל של עד 990 קילוגרמים. הטיל הבליסטי פותח בסיוע קוריאה הצפונית. הטיל בעל הטווח הארוך ביותר שנמצא, על פי המידע הגלוי, ברשות הצבא הסורי הוא ה"רודונג-1". מדובר בפיתוח של קוריאה הצפונית ל"סקאד B" שמסוגל לשאת ראש נפץ של עד טון אחד.

(עדכון ראשון: 20:29)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully