וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלופים ב"בור" וצווי 8: כך ייכנס צה"ל למלחמה

28.8.2013 / 0:01

הרמטכ"ל האמריקני מעדכן: "יוצאים למבצע". ה"בור" בקריה עובר למצב חירום, אגף המודיעין מעלה את רמת הכוננות ופיקוד העורף מחדד הנחיות. תרחיש עתידי אפשרי לתקיפה בסוריה

צילום: רויטרס, שי מכלוף, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

לשכת הרמטכ"ל מקבלת הודעה שיש לחבר את הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ לטלפון המוצפן, לשיחה ברמת סיווג סודי ביותר עם יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל מרטין דמפסי. אנשי מצו"ב (מרכז צופן וביטחון) באגף התקשוב, בודקים את מערכת ההצפנה של "הטלפון האדום" ונותנים אישור לשיחה. הטלפון מצלצל ועל הקו נשמע קולו הקריר של הגנרל דמפסי: "בני ידידי, נשיא ארה"ב הורה לצבא האמריקני לצאת למבצע בסוריה. בשעות הקרובות תתבצע תקיפה מהאוויר ומהים של כמה מתקנים כימיים ברחבי סוריה. אתם נדרשים להגביר כוננות לקראת האפשרות שהצבא הסורי ישגר טילים לעבר ישראל".

הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ משתתף בתרגיל התמודדות יחידות עילית עם פיגוע טרור. דובר צה"ל
בשעת מלחמה הוא צפוי לעבוד מה"בור" בקריה בתל אביב. גנץ/דובר צה"ל

רא"ל גנץ שואל כמה שאלות אודות מדרגות הפעולה האפשריות של הצבא האמריקני. בתום השיחה הקצרה, הוא מודה לגנרל האמריקני על המידע החשוב ומנחה באופן מידי להעלות את רמת הכוננות במערכים שונים בצה"ל, בדגש על חיל האוויר ומערך ההגנה האווירי, אגף המודיעין, פיקוד העורף ופיקוד צפון. ה"בור" בקריה בתל אביב עובר משגרה למצב חירום והרמטכ"ל שוקל להעביר אליו את פעילות לשכתו מחשש לספיגת טילים. הטלפונים האדומים בלשכות ראש אגף המודיעין, אלוף אביב כוכבי, וראש אגף המבצעים, אלוף יואב הר אבן, לא מפסיקים לצלצל. על הקו, המקבילים בארה"ב עם עדכונים חמים. מאחורי הקלעים, יחל נספח צה"ל בוושינגטון, אלוף יעקב אייש, בסנכרון העברת המידע בין הצבאות ועדכון גורמים נוספים במערכת הביטחון בישראל.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

עוברים ממצב של יירוט מטוסים ליירוט טילים

במקביל, מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, מעביר הנחיה להעלות את רמת הכוננות בכל סוללות החץ, הפטריוט וכיפת ברזל, וכך גם במערכי הבקרה האווירית ומערכי הגילוי והאיכון של טילים ורקטות. השינוי העיקרי במעבר ממצב שגרה למצב חירום הוא במוכנות של הסוללות לשגר טילים מיירטים לעבר טילים ורקטות מכוננות של דקות אחדות לכוננות של שניות, או על פי הגדרת מפקדי הסוללות - "הקצינים עם האצבע על ההדק". החיילים מגבירים את האבטחה סביב הסוללות מחשש שגורמים זרים ינסו לפגוע בהן.

מערך סוללות טילי הפטריוט עובר ממצב של יירוט מטוסים ליירוט טילים וחיילי מילואים מגויסים בצו 8, שכן מערך זה נשען ברובו על אנשי מילואים. חדר הבקרה המתקדם ליירוט טילים בבסיס חיל האוויר במרכז הארץ נפתח כדי לבנות תמונה רחבה יותר ותכנון לתקיפה של טילים ורקטות בהספק גבוה. חשוב להדגיש כי אחד האיומים המרכזיים על עורף מדינת ישראל הוא לא בהכרח טיל הסקאד שמסוגל לפגוע בכל נקודה בתחומי המדינה, אלא טיל ה-M-600 , טיל סורי המבוסס על טיל הפתאח 110. טווח הפעולה שלו נע מ-240 קילומטרים ל-400 קילומטרים ורמת הדיוק שלו מאפשרת לפגוע במרחק של עשרות מטרים בודדים מהמטרה. לכן, טיל זה מהווה איום ישיר על מתקנים אסטרטגיים בישראל ובסיסי צה"ל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרגע תחילת המבצע על אדמת סוריה, ערוכים טייסי הקרב ומערך כלי הטיס הבלתי מאוישים. מטוס אף-16 בפעולה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז מלחמת לבנון השנייה הגדיל צה"ל בצורה משמעותית את בנק המטרות במדינות האויב ואת ההספק הגבוה של חיל האוויר בתקיפת מטרות תוך פרקי זמן קצרים מאוד. את יכולותיו הכירורגיות והמהירות בהתקפה אווירית ראינו במבצע עמוד ענן ברצועת עזה. מרגע תחילת המבצע על אדמת סוריה, ערוכים טייסי הקרב ומערך כלי הטיס הבלתי מאוישים. אגף המודיעין פועל במקביל לצוד משגרי רקטות וטילים בסוריה. אלוף אשל על הזנקת מטוסי קרב לאוויר לכוננות ראשונית והעמדה של כלל בסיסי החיל בכוננות ספיגת טילים. חיל האוויר תרגל בשנים האחרונות פעמים רבות המראת ונחיתת מטוסים בזמן נפילת טילים מסוריה ולבנון.

עמדות תגבור לאיסוף מודיעין

אלוף כוכבי דורש מהיחידות השונות באגף המודיעין להעלות את רמת הכוננות, לאייש יותר עמדות איסוף ולהגדיל את תפוקות איסוף המודיעין, בדגש על הזירות הסורית, הלבנונית והאיראנית. בנוסף על איתור שינויים במערכים הצבאיים של צבא סוריה, חיזבאללה ומשמרות המהפכה, נדרש אמ"ן בעיקר להעריך את מידת הכוונות של מנהיגי הציר הרדיקלי לאתגר את ישראל בגבולות המדינה, בעורף או אולי בנציגויות השונות בחו"ל.

לקרב תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות
התכנית האמריקנית: ”מתקפת טילים בת שלושה ימים”
שר ההגנה הייגל: ”הצבא מוכן לתזוזה, בהתראה של רגע”
סוריה: ”ארצות הברית פועלת לפי אינטרסים ישראלים”

פתיחת חמ"ל פיקוד העורף במרחב מוגן

אלוף פיקוד העורף, אייל אייזנברג, מורה על פתיחת חמ"ל הפיקוד שנבנה במרחב מוגן. החמ"ל מאפשר שליטה על כוחות פיקוד העורף בשטח ובניית תמונה עדכנית על המתרחש ביישובים מאוכלוסים, למקרה שיפלו בעורף המדינה טילים ורקטות. אם יתבקש, פיקוד העורף יעביר הנחיות התגוננות לציבור הרחב. במקביל, מנחה אייזנברג את גדודי האב"כ להיות ערוכים לאפשרות של נפילת טילים כימיים למרות ההערכות בישראל כי מדובר בסיכוי קלוש עד אפסי.

חשוב לציין, כי גם בשנת 2003 העריכו בצה"ל כי סדאם חוסיין לא יגיב למתקפה האמריקנית בירי טילים כימיים לעבר ישראל ומערכת התיאום בין ישראל לארצות הברית הייתה גבוהה מאוד. למרות זאת, הוחלט בישראל להורות לאזרחים לפתוח את ערכות המגן ולתרגל שהייה במרחבים מוגנים. גורמים במערכת הביטחון טוענים כי ישראל לא יכולה להתעלם מתרחיש קיצוני שבמהלכו המבצע האמריקני יהפוך מאירוע נקודתי למתקפה רחבה בה עשוי נשיא סוריה בשאר אסד למצוא עצמו עם הגב לקיר ולשגר טילים לא-קונבנציונליים לישראל.

תרגיל פיקוד העורף מפנה 7 בנצרת עילית, מאי 2013. אדריאן הרבשטיין
שליש מהאזרחים ללא מרחב מוגן בטווח זמן מידי. חיילי פיקוד העורף מתרגלים נפילת טילים/אדריאן הרבשטיין

גם יחידת החילוץ וההצלה 669 מגייסת חיילי מילואים בצו 8. אייזנברג מנחה גם את קציני הקישור לרשויות האזרחיות לעדכן את הגופים השונים וראשי הרשויות במציאות המשתנה ולדרוש מהם לפתוח חדרי מצב בהתאם. בפיקוד העורף מבינים היטב כי 40% מהאזרחים ללא ערכות מגן, שליש מהאזרחים ללא מרחב מוגן בטווח זמן מידי וצוותי הגילוי והטיהור של חומרי לחימה כימיים מוגבלים ביכולתם. במצב שכזה, לזרוע ההסברתית של פיקוד העורף יהיה תפקיד מכריע.

לא שוללים ניסיון לפיגוע ראווה מהקרקע

במערכת הביטחון נערכים גם לאפשרות שסוריה או חיזבאללה ינסו להוציא לפועל פיגוע ראווה מהקרקע. כדי להימנע מהפתעה, אלוף פיקוד צפון יאיר גולן מורה לתגבר את הכוחות המיוחדים בקווי הגבול מול סוריה ולבנון במסגרת היערכות לתגובה של ארגונים לא בהכרח מזוהים שנשלחו על ידי סוריה וחיזבאללה. כזכור, לאחר תקיפת שיירת נשק בסוריה לפני כמה חודשים, שיוחסה על פי מקורות זרים לישראל, אמר אסד בצורה מפורשת כי אם יימשכו התקיפות הישראליות, עשויים ארגוני טרור לבצע פיגועים בגבול ישראל-סוריה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו משתתף בתרגיל פיקוד העורף בירושלים, מאי 2013. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
עורף ישראל עשוי להיות הנפגע העיקרי מתגובה סורית. הרמטכ"ל וראש הממשלה/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

כך, עשויה להיפתח מערכת ההכנות של ישראל לתקיפה אמריקנית בסוריה. למרות החשש מ"פטפטת" ישראלית ובעקבות ההערכה כי עורף ישראל עשוי להיות הנפגע העיקרי מתגובה סורית, העבירו האמריקנים לאחרונה מסר מרגיע לישראל על כוונתם לתת התראה בזמן סביר על תחילת המבצע כדי שצה"ל יהיה ערוך לתרחישי קיצון. חשוב לציין, כי עד כה, אין שינוי בהיערכות צה"ל וכי מדובר בתרחיש אפשרי בלבד.

המשחתת האמריקנית ג'ון מקיין. רויטרס
ארה"ב תתקוף מהים? משחתת אמריקנית/רויטרס

כמו כן, באגף המודיעין מעריכים כי בכל מקרה של תקיפה אמריקנית לא יגיב הצבא הסורי בירי טילים לעבר ישראל, אך למרות זאת על מדינת ישראל להיערך בחזית ובעורף. כידוע, ארגון חיזבאללה הוא חלק מהציר הרדיקלי ובלחץ איראן הוא הצטרף למערכה להצלת המשטר העלאווי בסוריה ואף ספג, על פי ההערכות, מאות הרוגים. אם המבצע האמריקני יתרחב ולא יהיה נקודתי, עשויה איראן ללחוץ על חיזבאללה להגיב בירי רקטות לעבר ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר כי במצב שבו ישראל תותקף, היא תגיב - ותרחיש שכזה עשוי לפתוח מול ישראל חזית בשתי גזרות שונות.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 20:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully