וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"50 יעדי התקיפה בסוריה: בסיסי מסוקים ומחסני נשק"

אובמה טרם הכריז על אופי התגובה בסוריה, אבל ה"ניו יורק טיימס" כבר מפרסם פרטים אודותיה: גורם אמריקני אמר כי בעוד שמחסני הנשק הכימי הם "מטרות מפתות", הם מסוכנים מדי

צילום: רויטרס, שי מכלוף, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

בעוד שהמערב עדיין בוחן אפשרויות לתגובה על שימוש בנשק כימי בסוריה ומסרב להכריז על יציאה לפעולה צבאית, ה"ניו יורק טיימס" דיווח אמש (שלישי) על תכנית ארה"ב לתקיפה: גורם אמריקני שמעורה בתכנית התקיפה, אמר כי היא כוללת פחות מ-50 אתרים שיופצצו, בהם בסיסי חיל אוויר מהם מוציאה הממשלה הסורית תקיפות מסוקים מייצור רוסי. רשימת האתרים כוללת אתרי פיקוד ושליטה, וכן מגוון אתרים לאחסון נשק קונבנציונלי.

לדברי הגורם, מתכנני התקיפה טענו כי למרות שמחסני הנשק הכימי הם "מטרות מפתות", יהיה זה מסוכן מדי להפציצם. "זה עסק מסובך", הסביר, הגורם "האינטרס שלנו הוא לאבטח את הנשק הכימי. אם אתה פוגע בבונקר המאחסן בתוכו נשק כימי לפתע יש לך נשק כימי בהישג יד".

בתוך כך, הלילה הודיע "הניו יורק טיימס" כי אתר האינטרנט של העיתון נפרץ על ידי האקרים, בפעם השנייה בתוך חודש. העיתון הודיע כי "מתקפה חיצונית זדונית" היא שהביאה לנפילתו. "משתמשים רבים נתקלו בקושי לגלוש לאתר", מסר העיתון בדף הפייסבוק שלו. "אנו פועלים לתיקון התקלה. הערכתנו הראשונית היא כי הדבר הוא ככל הנראה תוצאה של מתקפה חיצונית זדונית". רשת RT הרוסית דיווחה כי לחלק מהמשתמשים הופיעה הודעה כי האתר "נפרץ על ידי SEA" – וככל הנראה, הכוונה היא לצבא הסורי האלקטרוני, ארגון המנסה לפגוע באתרים שונים שאינם תומכים בנשיא בשאר אסד.

לקראת תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות
אלופים ב”בור” וצווי 8: כך ייכנס צה”ל למלחמה
סופרים לאחור לתקיפה בסוריה: מתי ישוגרו הטילים?
נתניהו מבהיר: נגיב בעוצמה לניסיון תקיפה סורי

מתקרבים לקו האדום: הצבא הטעין גז עצבים לפצצות. רויטרס
הפצצת מחסני הנשק הכימי "זה עסק מסובך". אתר נשק כימי בסוריה/רויטרס

הלילה שוחחו פעם נוספת נשיא ארצות הברית ברק אובמה וראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, ובשיחה טלפונית דנו בהתפתחויות האחרונות בסוריה. "הגרדיאן" הבריטי דיווח כי השניים לא קיבלו בשיחה החלטה סופית על תקיפה צבאית.

רוסיה מצדה הודיעה הלילה כי שלחה מטוס שמטרתו לפנות את אזרחיה מסוריה, עקב המצב הביטחוני במדינה והאפשרות של תקיפה. זאת לאחר ש-89 אזרחים כבר המריאו משם, ונחתו אמש במוסקבה. "המטוס המריא ללטקיה", אמרה דוברת המשרד לענייני חירום אירינה רוסיוס, לפי סוכנות הידיעות הרוסית "נובוסטי". על המטוס הקודם שנחת שם אמרה: "הטיסה המיוחדת הייתה של אזרחי רוסיה ומדינות חבר העמים לשעבר שהביעו את רצונם לשוב למוסקבה", הוסיפה.

מוקדם יותר אתמול אמר גורם אמריקני בכיר לרשת NBC כי הפעולה הצבאית בסוריה תכלול מתקפת טילים שתימשך שלושה ימים, וכי זו יכולה לצאת לדרך כבר ביום חמישי. עם זאת, גורמים אחרים בארה"ב טוענים כי לא סביר שמתקפה תצא לדרך כל עוד פקחי האו"ם עדיין נמצאים על אדמת סוריה - עד יום ראשון הקרוב.

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר כי נשיא ארה"ב ברק אובמה ממשיך לבחון את האפשרויות שלו בסוריה בעוד שהוא ממתין להערכת מצב מודיעינית, והחלטה בנושא צפויה עוד השבוע. "קהילת המודיעין עובדת על הערכה וכשהיא תושלם, נגיע על החלטה שתוכרז", אמר אמש קרני. "היא (ההחלטה) תגיע ותצפו לה עוד השבוע. "לאפשר לדבר שכזה (תקיפה בנשק כימי) לקרות בלי תגובה בינלאומית, זה 'להזמין' שימוש נוסף בנשק כימי. התוצאה של דבר כזה תהיה קשה מאוד".

עם זאת, קרני הוסיף כי ארה"ב עדיין לא רואה תרחיש בו יוצבו חיילים על הקרקע בסוריה ושהנשיא אובמה בוחן כמה אפשרויות תגובה, בהן האפשרות הצבאית, "אבל החלטה על פעילות צבאית לא התקבלה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון בוושינגטון. רויטרס
הסכימו כי כל תקיפה צריכה להיות "פרופורציונלית וספציפית לפגיעה בנשק הכימי". אובמה וקמרון, מאי 2013/רויטרס

קרני הבהיר כי אין כל ספק שהיה שימוש בנשק כימי בסוריה על ידי השלטון ולדבר שכזה, לדבריו, "חייבת להיות תגובה", אך היא תהיה ממוקדת. קרני הוסיף כי תגובה "להפרה ספציפית של נורמה בינלאומית" במתקפה הכימית האחרונה סמוך לדמשק לא תהווה ניסיון להפלתו של נשיא סוריה, בשאר אסד. "אנחנו תומכים במאמצי האופוזיציה במאבקה נגד משטר אסד, הטובח באנשיו. פתרון העימות חייב להיות במשא ומתן ולא בפעולה צבאית. המטרה היא להבהיר שזה לא מקובל, אך לא שינוי משטר - אין לסכסוך בסוריה פתרון צבאי, אלא רק פתרון פוליטי".

אתמול הבהיר ראש הממשלה הבריטי דיוויד קמרון אף הוא כי כל פעולה בה יבחר המערב נגד סוריה חייבת להיות "פרופורציונלית וספציפית לפגיעה בנשק הכימי". קמרון שב אתמול ללונדון אחרי שקטע את חופשת הקיץ שלו. גם סגן ראש הממשלה, ניק קלג, ביטל ביקור באפנגיסטן בשל המשבר בסוריה. היום יכנס קמרון ישיבת חירום של המועצה לביטחון לאומי, בנוכחות מפקדי הצבא וראשי הביון.

קמרון הבהיר כי טרם התקבלה החלטה בנושא, "אבל אסור לנו לעמוד מנגד כשנעשה שימוש כזה". לדבריו, ידוע לבריטניה על לפחות עשר תקיפות בנשק כימי לפני זו האחרונה סמוך לדמשק: "ההחלטה היא אפילו לא נוגעת למלחמה במדינה הסורית – היא נוגעת לשימוש בנשק כימי".

(עדכון ראשון: 23:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully