וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מזהירה מפני תקיפה בסוריה: "טעות טרגית"

25.8.2013 / 18:05

משרד החוץ הרוסי קרא להמתין לתוצאות הבדיקה של צוות המומחים של האו"ם, שתחל מחר. גורם בממשל אובמה טען שהסכמת סוריה לאפשר את כניסת הפקחים "מאוחרת מדי מכדי להיות אמינה"

מערכת וואלה!

פוטין ממשיך לעמוד לצד אסד: רוסיה, ידידתה הקרובה של סוריה, הזהירה אחר הצהריים (ראשון) מפני התערבות צבאית של המערב בסוריה, בעקבות החשד לתקיפה כימית שביצע הצבא הסורי נגד אזרחי המדינה בשבוע שעבר. "אנו קוראים בתוקף לאלה, שבאמצעות ניסיונם לכפות את דעתם על מומחי האו"ם בטרם התקבלו תוצאות החקירה, מעלים את האפשרות לפעולה צבאית בסוריה, להפעיל שיקול דעת לקראת החקירה ולא לעשות טעויות טרגיות", נאמר בהודעה מטעם משרד החוץ הרוסי. לפי ההודעה, לתקיפה בסוריה יהיו "השלכות הרסניות" על הביטחון במזרח התיכון.

עם זאת, גורם בכיר בממשל אובמה הבהיר כי ההסכמה הסורית לאפשר גישה לצוות המומחים היא "מאוחרת מדי". לדבריו, "בנקודה זו, כל החלטה מאוחרת של המשטר להעניק גישה לצוות האו"ם נחשבת מאוחרת מדי מכדי להיות אמינה, גם מהסיבה שהראיות הקיימות נפגמו באופן משמעותי כתוצאה מההפצצות המתמשכות של המשטר ופעולות בינלאומיות אחרות במהלך חמשת הימים האחרונים".

הגורם אמר גם כי קיים "ספק קטן מאוד" באשר לשימוש שעשה משטר אסד בנשק כימי נגד אזרחים בשבוע שעבר. הגורם הבכיר אמר כי קהילת המודיעין האמריקנית ביססה את ההערכה, שהועברה גם לבית הלבן, על "מספר הנפגעים עליהם דווח, הסימפטומים של הפצועים וההרוגים, דיווחים מפי עדי ראייה ועובדות נוספות ממקורות גלויים".

נפגעים מתקיפה לכאורה של נשק כימי בכפר סקבא, פרבר של דמשק. 21 באוגוסט 2013. רויטרס
נפגעים מנשק כימי בפרברי דמשק בשבוע שעבר/רויטרס

קודם לכן הודיע שר החוץ הסורי, ואליד מועלם, כי סוריה הסכימה לאפשר לפקחי האו"ם גישה לאתרים בפרברי דמשק בהם נעשה לכאורה שימוש בנשק כימי. בעקבות הדברים, הודיע משרדו של מזכ"ל האו"ם באן קי מון כי המומחים יבקרו באתרים החשודים כבר מחר. לפי ההודעה, סוריה הבטיחה לנצור את האש במהלך ביקור הצוות, שהגיע לדמשק שלושה ימים בלבד לפני הטבח שבוצע לכאורה בו נהרגו לדברי האופוזיציה הסורית למעלה מאלף בני אדם.

מוקדם יותר הזהירה גם איראן כי מתקפה של כוחות המערב בסוריה נוכח התקיפה הכימית תישא בצדה "השלכות חמורות" לבית הלבן. סגן הרמטכ"ל האיראני, גנרל מסעוד ג'זאירי, הזהיר מפני תגובה אמריקנית ל"חציית הקו האדום" הסורית – שימוש בנשק כימי כפי שצוטט בסוכנות הידיעות הפרסית פארס-ניוז.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
פקחי האו"ם בדמשק, אוגוסט 2013. רויטרס
יחלו את הבדיקה מחר. פקחי האו"ם בדמשק, אתמול/רויטרס

מאז המתקפה בשבוע שעבר בסוריה בפרברי דמשק, גובר הלחץ על הממשל האמריקני לצאת למתקפה צבאית בסוריה – אם כדי להבהיר לנשיא אסד שכל שימוש בנשק כימי נגד אזרחים לא יעבור בשתיקה, ואם כדי לפגוע בתשתית הכימית של צבא סוריה. אמש שוחחו הנשיא אובמה וראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, והציגו תסריטים אפשריים לטיפול בסוגיה. בשיחת טלפון שקיימו השניים במשך 40 דקות שקלו אובמה וקמרון "תגובה רצינית", הכוללת פעולה צבאית, לנעשה בסוריה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס הערב ל"טבח שמבצע השלטון הסורי בעם שלו" והבהיר שמשטר אסד אינו פועל לבד. "איראן והזרוע הביצועית שלה, חיזבאללה, נמצאות שם על הקרקע ומשחקות תפקיד מרכזי בסיוע לסוריה", אמר נתניהו בפתח פגישתו עם שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, בירושלים. נתניהו שב והזהיר מפני הימצאותו של נשק גרעיני בידי איראן ואמר: "מה שמתחולל בסוריה ממחיש, פשוטו כמשמעו, את מה שיקרה אם איראן תשיג אפילו נשק מסוכן יותר".

הבוקר הבהיר נתניהו כי אם נשק כימי יופנה לעבר ישראל, "נדע להגן על אזרחינו ומדינתנו נגד אלה שמנסים לפגוע בנו". נתניהו שלח איום מרומז לאסד כשאמר כי "האצבע שלנו נמצאת תמיד על הדופק, האצבע שלנו אחראית ובמקרה הצורך יכולה גם לעבור אל ההדק". נתניהו התייחס לאלפי ההרוגים בסוריה ואמר כי מדובר ב"טרגדיה נוראה וגם פשע נורא. ילדים, תינוקות, אזרחים שנפגעו פגיעה כל כך אכזרית מנשק לפגיעה המונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully