וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך יצליח אובמה לתקוף בסוריה ולהימנע ממלחמה

פרופ' אייל זיסר

25.8.2013 / 17:09

אסד חצה מזמן את הקו האדום של ארה"ב, אך השתיקה האמריקנית אפשרה לו להעלות הילוך. עתה, העולם לוחץ על אובמה לפעול - ואסד עשוי להימנע מתגובה. פרשנות

מערכת וואלה!

החודשים האחרונים היו טובים עבור בשאר אסד. מתקפת המורדים נגדו נבלמה, לפחות באופן חלקי וזמני, ואנשיו, מתוגברים בלוחמי חיזבאללה, הצליחו להשיב לעצמם את היוזמה בשדה הקרב, ואף לזכות בכמה הישגים, נקודתיים אמנם, אך בעלי משמעות סמלית.

אסד רחוק מניצחון, או אף מהכרעת המערכה לטובתו, אבל דומה שהמורדים בו רחוקים מניצחון עוד יותר. מחנה המורדים מפוצל ומפולג, מתקשה לאחד כוחות ולא מצליח – למרות שחלפו למעלה משנתיים וחצי מאז פרוץ המרד, להצמיח מתוכו הנהגה פוליטית וצבאית שתוביל את המערכה.

בחודשים האחרונים פרצו מריבות בין קבוצות המורדים השונות – בעיקר בין הפלגים האיסלאמיים-רדיקליים לבין יתר קבוצות המורדים, וכיום נהרגים מורדים רבים בידי חבריהם במלחמות פנימיות ולא בידי המשטר. בחולשתם זו מעניקים המורדים לאסד את היתרון, אם כי כאמור הוא עדיין רחוק מניצחון.

אובמה אותת לאסד שהוא יכול להמשיך להרוג

מזה למעלה משנה עושה המשטר הסורי שוב ושוב שימוש בנשק כימי. שימוש זה הוא נקודתי ומוגבל כדי לא לעורר נגדו את זעמו של העולם. הוא מיועד להעניק יתרונות נקודתיים לכוחות המשטר בקרבות הכרעה באזורים שונים של המדינה. נשיא ארצות הברית ברק אובמה הזהיר אמנם כבר לפני שנה כי שימוש בנשק שכזה יהווה משום חצייה של קו אדום, אבל בפועל נמנע הממשל האמריקני מכל תגובה, ובכך אותת לאסד שהוא יכול להמשיך במלחמת ההרג שלו נגד אויביו.

הדעות חלוקות על מה שקרה בשבוע שעבר וגם העובדות עדיין מעורפלות, אבל נראה שאסד הזחוח חש חופשי להעלות הילוך בשימוש בנשק כימי נגד מתנגדיו ואפשר שטעות מבצעית של מי מאנשיו, או הימצאות של אוכלוסייה אזרחית בקרבת המורדים, הביאה לכמות הרוגים גדולה מהרגיל, ובעיקר לפגיעה באזרחים, ובהם ילדים רבים.

גופות של אזרחים שנהרגו לכאורה ממתקפת נשק כימי בכפר גוטה בפרברי דמשק. סוריה, 20 באוגוסט 2013. רויטרס
אובמה מצוי תחת לחץ של דעת הקהל בעולם לפעול נוכח הטרגדיה הסורית/רויטרס

ארצות הברית אינה רוצה במעורבות בנעשה בסוריה, ובוודאי שאינה רוצה למצוא עצמה במציאות דמוית עיראק או אפגניסטן שמהן נחלצה בעור שיניה, במחיר כלכלי עצום ואבדות אין ספור. הממסד הביטחוני בוושינגטון ניצב על שתי רגליו לבלום מעורבות שכזו. הטענה שמעלים הגנרלים היא שכל פעולה נקודתית עלולה לדרדר את ארה"ב למלחמה כוללת שבסיומה ימצאו עצמם האמריקנים בדמשק. בנוסף, מסבירים בפנטגון שהמורדים הסורים הם אספסוף שאינו באמת יכול לתפוס את מקומו של אסד. ולפיכך, הפלת המשטר הסורי תיצור בסוריה כאוס ואנרכיה שתשאב את ארה"ב למעורבות כואבת ויקרה במדינה זו.

אבל אובמה מצוי תחת לחץ של דעת הקהל בעולם לפעול נוכח הטרגדיה הסורית. הדילמה שלו היא כיצד לנקוט בפעולה מינימלית ונקודתית, שתותיר רושם על דעת הקהל העולמית אבל לא תערב את ארה"ב במלחמה שהיא אינה רוצה בה. הפתרון האפשרי הוא מהלומה נקודתית נגד מטרות צבאיות נבחרות בסוריה.

הכדור נמצא בוושינגטון

במקרה כזה, עשוי אסד להפתיע ולהימנע מתגובה. כך עשה, אגב, לאחר שישראל תקפה, על פי פרסומים זרים, מטרות צבאיות בעומק השטח הסורי. כזכור, בינואר, במאי ואף ביולי 2013 נמסר מדמשק כי ישראל תקפה מחסני נשק סוריים. אסד איים בתגובה, אבל בפועל העדיף לשבת בחיבוק ידיים ולהתאפק.

השיקול של אסד ברור. הוא נתון במלחמה לחיים ולמוות נגד המורדים במשטרו. למרות היתרון היחסי שממנו הוא נהנה, הניצחון עדיין אינו בהישג יד. במצב שכזה, הסתבכות בעימות עם ארה"ב, או בשעתו עם ישראל, תהיה משום התאבדות. המסקנה המתבקשת מבחינת אסד היא להכיל את האירוע, לעבור לסדר היום ולהתמקד בדבר העיקרי – המאבק במורדים. אחרי הכל, מספר החיילים הסורים הנהרגים מדי יום בקרבות במדינה, והנזק שנגרם לתשתית במדינה בכל יום, גדולים בהרבה מהנזק שעשויה מתקפה אמריקנית מוגבלת לגרום.

משחתת הצי האמריקני "סן ג'קינטו" באוקיינוס האטלנטי. 6 ביוני 2012. AP
רגע האמת של אובמה. משחתת אמריקנית/AP

עימות אמריקני-סורי, אפוא, לא חייב להסתיים במלחמה כוללת במזרח התיכון וגם לא במעורבות אמריקנית ישירה במלחמה בסוריה. לשם כך צריך להניח שאסד לא יתפתה להגיב למתקפה נגדו, אבל בעיקר צריך להניח שהמהלומה האמריקנית, אם תבוא, תהיה נקודתית ומוגבלת.

כך או אחרת, הכדור לא נמצא כיום בדמשק אלא בוושינגטון, ואת עתידו של המזרח התיכון – וגם את עתידה של המערכה בסוריה – עשוי לקבוע ברק אובמה ולא בשאר אסד. זהו רגע אמת לאובמה – האם יעמוד באתגר הניצב לפתחו כמנהיג העולם החופשי או יעדיף לשקוע בהצלחות האמריקניות משכבר הימים?

התקיפה הכימית בסוריה - כותרות נוספות
גורם בארה”ב: ”אין כמעט ספק שאסד תקף בנשק כימי”
היכן וכיצד תתקוף ארצות הברית בסוריה?
בלי תמונות זוועה: בארה”ב מביטים על סוריה מרחוק

פרופ' אייל זיסר הוא דיקן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב ומומחה לסוריה ולבנון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully