וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לרחובות: "יום שישי של שהידים" במצרים

22.8.2013 / 0:03

קבוצה הדורשת להשיב את הנשיא המצרי המודח לכיסאו קוראת לאנשי האחים המוסלמים ותומכיהם לחדש את המחאה שנרגעה בימים האחרונים. האיחוד האירופי השהה את מכירת הנשק למצרים

שבוע לאחר פרוץ גל האלימות האחרון במצרים, שגבה את חייהם של קרוב לאלף בני אדם, קראו אמש (רביעי) תומכי הנשיא המודח מוחמד מורסי ליום זעם נוסף ביום שישי הקרוב, תחת הכותרת "יום שישי של שהידים". קבוצה המכנה את עצמה הקואליציה הלאומית לתמיכה בלגיטימציה, הדורשת להשיב את מורסי לכיסאו, פרסמה הודעה בה הבהירה כי "נישאר איתנים בדרך להביס את ההפיכה הצבאית". זאת, לאחר שבימים האחרונים הייתה רגיעה במצרים ולא נרשמו עימותים בין כוחות הביטחון לאנשי האחים המוסלמים.

הפגנה במצרים, צעדות במצרים, 18.08.2013. רויטרס
כמה ימים של שקט. תומכי מורסי מפגינים/רויטרס

מוקדם יותר אתמול החליט האיחוד האירופי להשהות את מכירת הנשק למצרים. שרי האיחוד, שנועדו בבלגיה, הבהירו כי הם "מגנים עמוקות" את האירועים האלימים האחרונים במדינה ועוצרים את העברת אמצעי הלחימה מחשש לפגיעה באזרחים. שרת החוץ של הארגון, קתרין אשטון, קראה לכל הצדדים לשוב לשולחן המשא ומתן כדי להימנע מהמשך שפיכות הדמים.

ראש הממשלה הזמני במצרים, חאזם אל-בבלאווי, קרא אתמול להקים ועדה שתהיה אמונה על "בנייה מחדש של המדינה" ותורכב מבעלי כוח פוליטיים וחברתיים שונים. לדבריו, "הממשלה מתייעצת עם גורמים פוליטיים וארגוני חברה אזרחיים על המסלול החדש. אנו מחויבים גם להשלים את בניית המוסדות שתומכים במסלול הדמוקרטי. הממשלה חוזרת על התחייבויותיה להגן על הזכויות והחירויות הציבוריות, בהן הזכות להפגנה".

תומכי מורסי התבצרו במסגד אל-פתאח בקהיר והתעמתו עם כוחות הביטחון, 17 באוגוסט 2013. רויטרס
העימותים בין כוחות הביטחון לתומכי האחים המוסלמים בסוף השבוע/רויטרס

ביום שלישי בערב אמר סגן דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, כי הדיווחים בתקשורת לפיהם ארצות הברית עצרה את הסיוע למצרים אינם מדויקים, והוסיף כי ממשל אובמה בוחן את האפשרויות שלו. "הבדיקה הזו טרם הסתיימה והדיווחים הסותרים שפורסמו לפיהם הסיוע למצרים הופסק אינם מדויקים", אמר ארנסט בתדרוך כתבים, והדגיש כי היחסים בין ארצות הברית לבין "בת-בריתם" מצרים, "עמוקים. אנו בני ברית זמן רב".

"סיוע זה לא משהו שאפשר להדליק או לכבות - הסיוע מסופק בכל מני דרכים. החלטה שכזו תוכרז אם תתקבל", הוסיף. "היינו די ברורים בנוגע למהות המדיניות שלנו. הודענו בפומבי על ביטול משלוח מטוסי ה-F-16 , והנשיא עצמו הודיע על ביטול התרגיל הצבאי המשותף. (ההחלטה) היא לא עניין של הזזת המחוג לכיוון אחד או אחר - העניין הוא הסתכלות טובה יותר על הסיוע למצרים. עלינו לראות שאנו מותאמים לחוק, לאינטרס של ארצות הברית כמו גם גם מושפעים מהמעשים של הממשלה המצרית הזמנית. הממשלה הזו הבטיחה להשיב את השלטון, והאלימות השבוע סותרת את ההבטחה הזו, וזה נכנס לשיקולים שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully