וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנאטור בכיר: אובמה הקפיא בחשאי את הסיוע למצרים

הדמוקרט הוותיק פטריק לייהי מסר ל"דיילי ביסט" כי הממשל השהה את המענקים הכספיים לקהיר. מסתמן שההחלטה התקבלה אחרי שהוגדר, שלא לפרסום, כי מורסי "אכן הודח בהפיכה צבאית"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

ממשל אובמה הקפיא בחשאי את הסיוע הצבאי שהוא מעניק למצרים - כך דיווח הבוקר (שלישי) האתר "דיילי ביסט". לשכתו של הסנאטור הדמוקרטי הבכיר פטריק לייהי מסרה לאתר כי וושינגטון הורתה להשהות "בכפוף לחוק" את הסיוע הכלכלי לצבא המצרי.

לייהי, העומד בראש תת-ועדת הסנאט לפיקוח על מחלקת המדינה ולניהול מבצעי חוץ, סותר בדבריו את המסרים של מחלקת המדינה.

בתידרוך שהועבר אמש, הבהירה דוברת מחלקת המדינה ג'ן סאקי כי טרם התקבלה החלטה בנושא. לדבריה, יש עדיין 585 מיליון דולרים שטרם התקבלה אם להעבירם למצרים, מתוך מענק כולל של 1.3 מיליארד דולרים מדי שנה.

לקריאה נוספת על הטלטלה במצרים
ארה"ב: "האחים המוסלמים מחוץ לחוק - רעיון גרוע"
מנהיג האחים המוסלמים, מוחמד בדיע, נעצר בקהיר
מצרים זקוקה כעת ל”חומת מגן” משלה // פרשנות
סעודיה: ”נשלים המימון המערבי למצרים, אם יופסק”

מטוס תובלה C-17 מעל הפירמידות של גיזה, תרגיל "כוכב זוהר". מצרים, 2009. AP
מטוס תובלה אמריקני מעל הפירמידות בגיזה. התרגיל עם מצרים כבר בוטל/AP

"זה לא מדויק להגיד שכבר התקבלה החלטה לשנות את המדיניות בנושא", אמרה סאקי. בהתייחסה לביקורת שהשמיעו מחוקקים רפובליקנים, שהזכירו כי הקונגרס אמור לחייב את הממשל לבטל סיוע כספי למדינות שהייתה בהן הפיכה צבאית, אמרה סאקי כי וושינגטון "אינה מתכוונת לקבוע" אם הדחתו של הנשיא מוחמד מורסי התבצעה בהפיכה צבאית או בהליך אחר.

בשבוע שעבר התייחס הנשיא ברק אובמה לאירועי הדמים במצרים, ובהצהרה שנשא ממקום חופשתו במרתה'ס ויניארד אמר כי הורה לבטל את התמרון הצבאי הדו-שנתי של צבא ארה"ב וצבא מצרים. עם זאת, הוא לא הזכיר בדבריו את ביטול הסיוע הכספי למצרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בפגישה עם רמטכ"ל צבא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. מרץ 2013. AP
מפקד צבא מצרים, הגנרל א-סיסי, בפגישה עם שר החוץ קרי, בחודש מרץ/AP

לפי הדיווח ב"דיילי ביסט", היועצים המשפטיים של הממשל אמרו לנשיא אובמה כי עדיף לפעול כרגע כאילו אכן התבצעה הפיכה צבאית במצרים, אך מבלי להצהיר זאת בפומבי. גורם רשמי בוושינגטון אמר לאתר כי "ההחלטה היא להימנע מלומר שזו הייתה הפיכה, אלא להישאר בצד הבטוח (...) זה דבר שיעניק לממשל גמישות כדי לחזור בו לאחר מכן".

אמש הבהירה ערב הסעודית למצרים כי תשלים את כל הפערים הכספיים שיותירו מדינות המערב אם יחליטו גם הן על הפסקת הסיוע לקהיר. "לכל אלה שהצהירו כי הם מפסיקים את הסיוע למצרים או מנפנפים באיום כזה, נאמר כי מדינות ערב והמדינות המוסלמיות העשירות לא יירתעו מלהושיט יד למצרים", אמר שר החוץ הסעודי, הנסיך סעוד אל-פייסל.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, במסיבת עיתונאים באתר הנופש של מרתה'ס ויניארד, מסצ'וסטס. אוגוסט 2013. רויטרס
אובמה בכינוס עיתונאים מאולתר באתר הנופש במסצ'וסטס, בשבוע שעבר. לא הזכיר את הסיוע הכספי/רויטרס

בתוך כך, כוחות הביטחון המצרים עצרו את מנהיג האחים המוסלמים, מוחמד בדיע, המכונה "המדריך הכללי". הוא נעצר בדירת מגורים בצפון מזרח קהיר. "המעצר התרחש לאחר שהתקבל מידע על מיקומו", נמסר בקצרה בעמוד הפייסבוק של משרד הפנים המצרי. כמו כן הועלתה תמונתו של בדיע מזמן המעצר, בה הוא יושב במכונית בין שני מאבטחים חמושים. בסוף השבוע נהרג בנו של בדיע, עמאר, בעימותים ליד מסגד אל-פתאח בקהיר.

בדיע, בן 70, מנהיג את הסניף המצרי של "האחים" זה שלוש שנים. לפני למעלה משבוע הודיעה מצרים כי תעמיד לדין את בדיע ואת סגנו, חיירת א-שאטר, בגין הסתה לרצח, שהתרחשה לכאורה בהפגנות הסוערות שליוו את הדחת הנשיא מוחמד מורסי. בית המשפט בקהיר הודיע כי הוא יועמד לדין ב-25 באוגוסט יחד עם סגנו.

נעצר מנהיג האחים המוסלמים מוחמד בדיע. צילום מסך
מנהיג האחים המוסלמים, מוחמד בדיע. נעצר אמש, כמה ימים אחרי שבנו נהרג/צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully