וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "האחים המוסלמים מחוץ לחוק - רעיון גרוע"

מחלקת המדינה האמריקנית שללה את הצעתו של ראש הממשלה המצרי הזמני להוציא את האחים המוסלמים מחוץ לחוק. היא הוסיפה: "טרם התקבלה החלטה אם להקפיא הסיוע הכלכלי למצרים"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

ארצות הברית שללה הערב (שני) את הצעתו של ראש ממשלת מצרים הזמני חאזם אל-בבלאווי להוציא את האחים המוסלמים אל מחוץ לחוק. בתדרוך לעיתונאים בוושינגטון אמרה דוברת מחלקת המדינה ג'ן סאקי כי מדובר ב"רעיון גרוע". סאקי הגיבה גם לתקיפה הבוקר במסגרתה נורו למוות 25 שוטרים מצריים בחצי האי סיני. "אנו מגנים בתוקף את התקיפה בסיני ושולחים תנחומים למשפחות (הקורבנות)", אמרה. "חצי האי סיני נותר שטח מדאיג. ארה"ב ממשיכה לתמוך במאמצי מצרים להילחם בטרור ובהפקרות הגדלה בסיני". בהתייחסה למותם של 38 מאנשי האחים המוסלמים בבית כלא בקהיר, אמרה כי ארה"ב "מוטרדת מאוד" והוסיפה כי "ישנם כמה פרטים שאינם ברורים".

סאקי הבהירה גם כי ארה"ב טרם קיבלה החלטה אם להקפיא את הסיוע הכלכלי הניתן למצרים בעקבות המשבר המתחולל במדינה בימים האחרונים. "עדיין לא קיבלנו החלטה להקפיא את התמיכה", אמרה והוסיפה כי העניין בנוגע לסיוע הצבאי, הביטחוני והכלכלי נמצא בבדיקת ממשל אובמה. "אנחנו הולכים לפעול בהתאם למחויבויות משפטיות ולבצע התאמות כנדרש בעתיד".

חיילים מצרים שהוצאו להורג ליד רפיח המצרית, סיני. 19 באוגוסט 2013. רויטרס
גופות השוטרים שהוצאו להורג בסיני/רויטרס

מוקדם יותר הערב הבהירה ערב הסעודית למצרים כי תשלים את כל הפערים הכספיים שיותירו מדינות המערב, אם יחליטו על הפסקת הסיוע. "לכל אלה שהצהירו כי הם מפסיקים את הסיוע למצרים או מנפנפים באיום כזה, מדינות ערב והמדינות המוסלמיות העשירות לא יירתעו מלהושיט יד למצרים", אמר שר החוץ הסעודי, הנסיך סעוד אל-פייסל לסוכנות הידיעות הממלכתית הסעודית.

ארצות הברית מעניקה למצרים סיוע צבאי שנתי בסך 1.3 מיליארד דולרים. ביום חמישי, בעקבות העימותים בין כוחות הביטחון לתומכי האחים המוסלמים, הודיע נשיא ארצות הברית ברק אובמה על ביטול התרגיל הצבאי המשותף עם מצרים שתוכנן להיערך בחודש הבא. בדברים שנשא באי מרתה'ס ויניארד, אתר הנופש בו שהה עם משפחתו, התעלם אובמה משאלת אחד הכתבים אם הוא מתכוון לבטל את הסיוע הצבאי למצרים. זאת, למרות ניסיונות חוזרים ונשנים מצד חברי קונגרס אמריקנים שביקשו להתנות את הסיוע למדינה הערבית.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"להפסיק המעצרים ממניעים פוליטיים במצרים"

היום טען עורך דינו של נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק, פריד א-דיב, כי מובארק עשוי להשתחרר ממאסר ב-48 השעות הקרובות. מקורות ביטחוניים בקהיר ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס" אישרו את הדברים. במקביל, הורה היום התובע הכללי במצרים לעצור את הנשיא המודח מוחמד מורסי ל-15 ימים ולהעבירו לחקירה בחשד שהיה שותף ל"מעשי אלימות". ביום חמישי הוארך מעצרו של מורסי ב-30 ימים במקרה אחר. סוכנות הידיעות הממלכתית "מנה" דיווחה כי מורסי, שמוחזק על ידי הצבא מאז ה-3 ביולי, מוחזק במקום סודי וכי הוא חשוד ברצח וריגול. המקרה החדש, כך דווח, מתמקד בהפגנות שהתקיימו מחוץ לארמון הנשיאות בחודש דצמבר האחרון.

סאקי התייחסה גם למעצרם של שני הנשיאים לשעבר ואמרה: "הליכים משפטיים נגד מובארק – זה עניין משפטי מצרי, ואני אשאיר את זה להם". לדבריה, "מעצרים ממניעים פוליטיים במצרים צריכים להסתיים – וזה כולל גם את הנשיא לשעבר מורסי".

כאלף מתומכי האחים המוסלמים מתבצרים במסגד אל-פתאח בקהיר, מצרים, עם גופות הרוגים, 17 באוגוסט 2013. AP
תומכי האחים המוסלמים לצד גופות הרוגים בסוף השבוע/AP

גם מזכ"ל האו"ם באן קי מון התייחס הערב לאירועים האלימים במצרים בימים האחרונים. "אני מגנה בחריפות כל תקיפה על בתי תפילה, בתי חולים ומקומות ציבוריים אחרים", אמר באן בניו יורק. "אין הצדקה לשים אזרחים כמטרה או להרוס תשתיות ורכוש החשובים כל כך לעתידה של מצרים. הימנעות מאבדן חיים בעתיד צריכה להיות בעדיפות העליונה. אני קורא לכל המצרים לנהוג באיפוק מקסימלי ולפתור את המחלוקות בדרכי שלום".

הבוקר כאמור נהרגו 25 שוטרים מצרים במארב שערכו חמושים בצפון חצי האי סיני. סוכנות הידיעות AP דיווחה כי עוד שני שוטרים נפצעו באירוע. על פי הדיווח, שני מיניבוסים של המשטרה המצרית נכנסו למארב. לאחר שהחמושים עצרו את כלי הרכב, הם הורו לשוטרים - שהיו בלבוש אזרחי ולא בתפקיד - לשכב על הקרקע, ואז הוציאו אותם להורג ביריות. הממשלה המצרית הודיעה כי במהלך ההפגנות והעימותים שאירעו בשבת ברחבי המדינה, נהרגו 79 בני אדם ונפצעו כ-550. מאז יום רביעי, אז פרצה המחאה הנוכחית, ועד היום נהרגו בסך הכל כ-900 בני אדם.

שר החוץ המצרי, נביל פהמי, אמר היום כי ארצו נמצאת "בדרך הנכונה". בתום פגישה שקיים עם עמיתו הסודני, עלי כרתי, במסגרת ביקורו הראשון בחו"ל, אמר פהמי כי "נכון שיש משבר, אך אנו בדרך הנכונה ואני מאמין בעתיד". לדבריו, מצרים תמשיך עם "מפת הדרכים" שלה, התכנית הצבאית לכינון בחירות בשנה הבאה. "הביטחון הלאומי של מצרים הוא בעדיפות עליונה אצלנו", הוסיף. "המערכת הפוליטית המצרית הקרובה תהיה דמוקרטית, בעלת שלטון פתוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully