וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החוקה החדשה במצרים תאסור להקים מפלגות על בסיס דת"

העיתון אל-אהרם דיווח כי טיוטת החוקה החדשה שתוצג השבוע תכיל "שינויים דרמטיים" מול "משטר העריצות הדתית" של האחים המוסלמים. החשש: פגיעה במעמדם תחריף המהומות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

צפו בנאומו של שר ההגנה א-סיסי, אתמול

המאבק בתנועת האחים המוסלמים נמשך גם בזירה הפוליטית והחוקתית: הוועדה המיוחדת שהוקמה בחודש שעבר על מנת להציע את התיקונים לחוקה, שגובשה בעיקרה על ידי אנשיו של הנשיא המודח מורסי, קרובה לסיום עבודתה. היא קיבלה את המנדט שלה ב-8 ביולי על ידי הנשיא הזמני עדלי מנסור, ובראשה הושם היועץ המשפטי שלו עלי עוואד.

במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (ראשון) בקהיר ציין עוואד שהוועדה תסיים ככל הנראה כבר היום את משימתה, והוסיף כי הטיוטה הראשונה לחוקה המתוקנת תפורסם ביום רביעי הקרוב. פרסום החוקה החדשה צפוי להוות אבן דרך ראשונה ומשמעותית מאז ההפיכה שאירעה ב-30 ביוני, בצל הדרישה למדינה דמוקרטית תחת שלטון אזרחי. גורמים מקורבים לוועדה אמרו לעיתון אל-אהראם כי לאחר חודש של בחינה מעמיקה על ידי עשרת חבריה, המסקנה היא שהיה צורך "בשינויים דרמטיים" בחוקה האיסלאמיסטית שקיבלה רוח גבית מהגורמים הפוליטיים הללו.

"חוקת 2012 גובשה על ידי המשטר הישן של האחים המוסלמים על מנת להבטיח שידם של האיסלאמיסטים תהיה על העליונה ושהם אלו שיאמרו את המילה האחרונה בנוגע לעתידה הפוליטי של מצרים", אמר מקור בוועדה לאל-אהראם והוסיף: "זה חייב היה להשתנות". לדבריו, כשהאנשים התקוממו נגד משטר האחים, מטרתם העיקרית לא הייתה רק להדיח את מוחמד מורסי מכסאו, אלא לשנות באופן מהותי את משטר העריצות הדתית של האחים המוסלמים שניסו בכל דרך לכפות את דרכם על המדינה". המקור חשף כי חברי הוועדה הגיעו להסכמה פה אחד כי החוקה החדשה חייבת להכיל איסור על הקמת מפלגות פוליטיות המבוססות על יסודות דתיים. צעד זה מהווה למעשה חזרה לאחד מהתיקונים החוקתיים מ-2007 שחלו בימיו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק לפיו חל איסור על התארגנות פוליטית שמקורה דתית או מגדרית. יתכן שהמשמעות מהדבר היא כי מפלגתם של האחים המוסלמים לא תוכל להתמודד בבחירות.

הפגנה במצרים, צעדות במצרים, 18.08.2013. רויטרס
האם האחים המוסלמים מחוץ למשחק הפוליטי? הפגנה בעד מורסי/רויטרס

"החזרה לתיקון החמישי בחוקת 2007 היתה הכרחית אחרי שראינו שעשרות מפלגות הוקמו על יסודות דתיים והיעד המרכזי שלהן היה להחזיר את מצרים למצב של מדינה דתית", אמר. המקור הסביר כי "ההגבלה הדתית המיוחלת" צברה תמיכה לאחר שהתקבלו בוועדה לפחות 400 פניות מגורמים פוליטיים, כלכליים וחברתיים – שהסבירו את הנחיצות שבהגנה על מצרים מפני הפלגים האיסלאמיסטים אשר מנסים לשנות את טבעה האזרחי של המדינה.

לפי המקור בוועדה, חזרה לעקרון שנוסח על ידי משטרו של מובארק צפויה לעורר מחלוקת לא פשוטה, אולם לצד זאת - החוקה החדשה לא צפויה להשמיט את סעיף 2 של "חוקת האחים", שטוען כי חוקי השריעה הם המקור העיקרי לחקיקה במדינה. יו"ר הוועדה עוואד אמר לכתבים פוליטיים בשבוע שעבר כי סעיף 2 יישאר בחוקה החדשה "על מנת להמחיש את זהותה האיסלאמית של מצרים".

"מחווה" כלפי הקיצוניים

ההערכה היא כי המסמך שתגבש הוועדה צפוי להיות "מרוסן" על מנת שלא לתת לפלגים הקיצוניים, דוגמת המפלגה הסלאפית א-נור, סיבה לפרוש מהזירה הפוליטית. יו"ר התנועה יוניס אל-קאדי הזהיר בשבוע שעבר שמפלגתו "תפרוש מהתהליך הפוליטי אם היא תמצא שהחוקה החדשה לא מכילה את הזהות האיסלאמית של מצרים". בתוך כך, מרבית המוסדות הפוליטיים במצרים אמנם הסכימו ל"מחווה" הזאת כלפי הקיצוניים – אולם הוסיפו כי אין צורך בסעיף מיוחד לשם כך.

מוחמד אבו אל-גהר, יו"ר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית במצרים וחבר בחזית הישועה הלאומית שהיה מהתומכים הנלהבים של ההפיכה אמר כי בעוד שסעיף 2 בנוגע לשריעה הועלה לראשונה על ידי הנשיא המנוח אנואר סאדאת כבר בשנת 1980 ומעולם לא עמד בפני התנגדויות מאז, בהחלט לא מתקבל על הדעת להפוך את החוקה החדשה לאמנה לאומית-דתית שתכיל סעיפים דתיים רבים ככל האפשר. "סעיף 219 משאיר אותנו במצב המאפשר פרשנויות נוסח ימי הביניים, שיכולות לתת לגיטימציה לאידיאולוגיה של הקיצונים האיסלאמים וג'יהאדיסטים", טען אל-גהר.

עוד על המהומות במצרים:
מצרים: 38 תומכי מורסי נהרגו בניסיון בריחה מהכלא
מצרים באזהרה למערב: אל תתערבו במשבר הפנימי שלנו
מצרים: 250 אנשי האחים המוסלמים חשודים ברצח

(עדכון ראשון: 23:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully