וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: 250 אנשי האחים המוסלמים חשודים ברצח

התביעה במצרים הודיעה כי המפגינים שנעצרו בעימותים הקשים עם כוחות הביטחון חשודים בנוסף בפעילות טרור. דיווח: ישראל מסרה לא-סיסי כי הסיוע האמריקני למצרים לא ייפגע

יום קרב נוסף חלף לו (שבת) ברחבי מצרים, בין חיילי הצבא המצרי לבין תומכיו של הנשיא המודח מוחמד מורסי, ואם לא די בעימותים הקשים בין הצדדים שגבו בשבוע החולף את חייהם של קרוב ל-800 בני אדם - רובם תומכי תנועת האחים המוסלמים, התביעה הכללית במדינה הודיעה כי 250 תומכי הארגון האיסלאמי נעצרו בחשד לרצח, ניסיון רצח ופעילות טרור. סוכנות הידיעות המצרית "מנה" דיווחה כי ביומיים האחרונים עצרו כוחות המשטרה, שהתעמתו עם מפגינים ברחובות הערים, כ-1,000 מתומכי האחים המוסלמים, הזועמים על הדחת הנשיא מורסי ויתרה מזו – על הרג מאות המפגינים בימים האחרונים.

המהומות במצרים - כותרות אחרונות
ראש ממשלת מצרים: להוציא את האחים המוסלמים מחוץ לחוק
תיעוד: הצבא המצרי יורה אש חיה במפגין לא-חמוש
מתיחות במצרים: כאלף מתומכי מורסי התבצרו במסגד

כאלף מתומכי הנשיא המודח מוחמד מורסי התבצרו במסגד אל-פתאח בקהיר, מצרים, 17 באוגוסט 2013. רויטרס
מוחים ונעצרים. תומכי האחים המוסלמים במצרים מפגינים נגד השלטונות/רויטרס

במהלך העימותים הקשים שאירעו בתום תפילות יום השישי במסגדים, הודיע משרד הפנים המצרי כי כוחות הביטחון במדינה הצליחו לסכל ניסיונות של תנועת האחים המוסלמים לבצע פיגועים במבנים ציבוריים ובתחנות משטרה ברחבי המדינה. בהודעת המשרד נאמר כי התנועה האיסלאמית רוצה "לגרור את המדינה למעגל אלימות ובלבול על ידי הטלת טרור על אזרחים". על פי ההודעה, כוחות הצבא עצרו מאות מאנשי התנועה והחרימו תשעה רובים, 18 אקדחים, שבעה רימוני יד ו-1,069 כדורים.

תומכי מורסי התבצרו במסגד אל-פתאח בקהיר והתעמתו עם כוחות הביטחון, 17 באוגוסט 2013. רויטרס
תומכי מורסי מתעמתים עם חיילי צבא מצרים/רויטרס

על רקע הביקורת הגוברת ברחבי העולם נגד התנהלות הממשל הצבאי במצרים כלפי מתנגדיו, העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס", דיווח כי שר ההגנה המצרי, גנרל עבד אל-פתח א-סיסי, ואנשיו מנהלים קשרים הדוקים עם גורמים בכירים בישראל. על פי הדיווח, הנסמך על דברי גורמים דיפלומטיים, ישראל העבירה מסר לגנרל א-סיסי ולמעגל הקרוב של אנשיו, לפיו הסיוע האמריקני למצרים, הנאמד בכ-1.3 מיליארד דולרים בכל שנה, לא ייפגע, על אף האיומים לקצץ בו בשל גילויי האלימות הקשים של הצבא המצרי כלפי אנשי האחים המוסלמים, התומכים בנשיא המודח מורסי.

על פי הדיווח בעיתון האמריקני, כאשר הסנאטור ראנד פול העלה הצעה לפגוע בסיוע האמריקני למצרים, בשל חוסר היציבות השלטונית בה, חברי הוועדה ליחסי ארצות הברית – ישראל שלחו מכתב לסנטור ב-31 ביולי, שבו הביעו את התנגדותם להצעה. במכתב טענו חברי הוועדה כי הקיצוץ בסיוע "עלול להגביר את חוסר היציבות במצרים, לפגוע באינטרסים החשובים של ארצות הברית ולהשפיע לרעה על ידידתנו ישראל".

שלשום אחר הצהריים, זמן קצר לפני כניסת השבת, כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו את הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון על ההתפתחויות האחרונות באזור, בדגש על האירועים במצרים. ראש הממשלה ביקש מהשרים להימנע מהתבטאויות פומביות בנושא כדי לא לערב את ישראל בסכסוך שמטלטל את מצרים. זו הפעם השנייה בתוך כחודש שראש הממשלה מנחה את שריו לא להתייחס לשכנה הדרומית - הפעם הקודמת הייתה באמצע יולי, בעת שהצבא המצרי הדיח את האחים המוסלמים מהשלטון.

למעשה, ההתייחסות הפומבית היחידה של ישראל עד כה לסוגיה המצרית נאמרה על ידי נתניהו עצמו בראיון לרשת CBS האמריקנית בחודש שעבר. המראיין, העיתונאי הוותיק בוב שייפר, שאל את נתניהו מה עמדתו לגבי האפשרות שארה?ב תקצץ את הסיוע הצבאי למצרים. נתניהו השיב כי לישראל חשוב לשמור על הסכם השלום עם מצרים, וכי הסיוע הכספי האמריקני לצבא מצרים הוא חלק מהסכם השלום - רמיזה ברורה לכך שישראל מתנגדת לקיצוץ שכזה.

"להוציא את האחים המוסלמים מחוץ לחוק"

בעקבות ההפגנות שקיימו אנשי האחים המוסלמים נגד ממשלת המעבר המצרית, דרש ראש הממשלה הזמני, חאזם אל-בבלאווי, להוציא את תנועת האחים המוסלמים אל מחוץ לחוק. דובר הממשלה אמר כי השרים בוחנים את ההצעה, אותה הפנה אל-בבלאווי לשר לענייני רווחה, שריף שאווקי, האחראי על מתן רישיונות לארגונים שאינם ממשלתיים. "הוצאה אל מחוץ לחוק היא עבור אלה שידיהם מגואלות בדם", אמר שאווקי.

במקביל, סוכנות הידיעות הממלכתית במצרים "מנה" אישרה אתמול בצהריים דיווח בעיתון "אל-חיאת" הרואה אור בלונדון לפיו מוחמד א-זוואהירי, אחיו של מנהיג אל-קאעדה איימן א-זוואהירי, נעצר במצרים. על פי הדיווח ב"מנה", א-זוואהירי נעצר במחסום בבירה קהיר בחשד לתמיכה באחים המוסלמים.

תומכי מורסי התבצרו במסגד אל-פתאח בקהיר והתעמתו עם כוחות הביטחון, 17 באוגוסט 2013. רויטרס
כוחות הביטחון המצרים ומפגינים במסגד אל-פתאח בקהיר/רויטרס
תומכי מורסי התבצרו במסגד אל-פתאח בקהיר והתעמתו עם כוחות הביטחון, 17 באוגוסט 2013. רויטרס
אנשי האחים המוסלמים שהתבצרו במסגד לפני פינויו/רויטרס
כאלף מתומכי האחים המוסלמים מתבצרים במסגד אל-פתאח בקהיר, מצרים, עם גופות הרוגים, 17 באוגוסט 2013. AP
כאלף מתומכי האחים המוסלמים מתבצרים במסגד אל-פתאח בקהיר, מצרים, עם גופות הרוגים, 17 באוגוסט 2013/AP

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה קודם לכן על חילופי אש בין חמושים לבין כוחות הביטחון במסגד אל-פתאח שבכיכר רעממס בקהיר. עדי ראייה סיפרו כי החמושים הם שפתחו באש לעבר כוחות הביטחון מחלון הקומה השנייה של המסגד. רשת CBS האמריקנית, ששידרה את העימותים מחוץ למסגד, דיווחה כי העימותים הם בין תומכי האחים המוסלמים לבין המשטרה. כמה שעות לאחר מכן, הצליחו כוחות הביטחון להשתלט על המצב והוציאו מהמסגד את כל תומכי האחים שהתבצרו בו.

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן. אנקרה, יוני 2013. AP
מתח ביקורת על הקהילה הבינלאומית. ארדואן/AP

בתוך כך, ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, תקף אתמול בחריפות את התנהלות הקהילה הבינלאומית על תגובתה למשבר במצרים. לטענתו, ארגונים רבים, בהם האו"ם והאיחוד האירופי, צריכים להתבייש עקב תגובתם הרפה לנעשה במדינה. "כל מי שלא השמיע קול לנוכח ההתפתחויות האחרונות במצרים מאשרר למעשה את הטבח", אמר.

(עדכון ראשון: 23:50)

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully