וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: הצבא המצרי יורה אש חיה במפגין לא-חמוש

המפגין נורה בבטנו בעת שצעד בראש תומכי מורסי לעבר טנקים באיסמעיליה, מנופף בידיו. בנו של מנהיג האחים המוסלמים נהרג אתמול. דיווח: מאות מהמתבצרים עזבו את המסגד בקהיר

צילום: סרטון שהועלה לרשת, עריכה: מיכאל ברגמן

בעוד המתיחות בין צבא מצרים לתומכי האחים המוסלמים נמשכת, פרסמו אמש (שישי) המפגינים סרטון בו נראים עשרות מהם צועדים לעבר טנקים, לדבריהם, ברחובות העיר איסמעיליה שבצפון-מערב המדינה. המפגינים נראים בסרטון כשהם מסמנים בידיהם את סימן הניצחון "וי" ונושאים שלטים ככל הנראה נגד הצבא ובעד הנשיא המודח, מוחמד מורסי, כשברקע נשמעות יריות. בשלב מסוים, נראה אחד המפגינים שצועד בראש כשהוא אינו חמוש ובעודו מניף את ידיו, נורה בבטנו. המפגין נופל ארצה ויתר חבריו נסוגים לאחור. בשעות הצהריים אמור נשיא מצרים, עדלי מנסור, להתייחס לאירועי הימים האחרונים במסיבת עיתונאים בקהיר.

תיעוד: צבא מצרים יורה אש חיה לעבר מפגין לא-חמוש. צילום מסך
המפגין נורה מאש הצבא באיסמעיליה/צילום מסך

האירועים המדממים במצרים החלו בתום תפילות יום השישי, כשאלפים מתומכי האחים המוסלמים יצאו לרחובות, בעיקר בבירה קהיר, תוך שהם קוראים "להפיל את המשטר הצבאי". במהרה התפתחו עימותים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון, שנפרשו ברחבי הבירה בעמדות ובמפקדות של המשטרה ואשר קיבלו תחמושת חיה. מאז, על פי רשויות המדינה, נהרגו למעלה מ-700 בני אדם בעימותים, יותר מ-80 מהם ביממה החולפת. תנועת האחים במוסלמים פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה הודעה לפיה בהפגנה בכיכר רעמסס אתמול נורה למוות גם עומאר בדיע, בנו של מנהיג התנועה מוחמד בדיע.

המתיחות במצרים - כותרות אחרונות
פרשנות: האם מצרים תהיה סוריה?
הצבא נכנס למסגד בו מתבצרים כאלף מפגינים
סעודיה וירדן לצד מצרים, ונצואלה מחזירה השגריר

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
כאלף מתומכי האחים המוסלמים מתבצרים במסגד אל-פתאח בקהיר, מצרים, עם גופות הרוגים, 17 באוגוסט 2013. AP
המפגינים המתבצרים במסגד "אל-פתאח" בקהיר עם גופות הקורבנות/AP

בשעות הצהריים המוקדמות דיווחה הטלוויזיה הממלכתית במצרים כי כוחות הביטחון כיתרו את מסגד אל-פתאח בקהיר בו התבצרו משעות הערב של אתמול כאלף מתומכי הנשיא המודח מוחמד מורסי, בעקבות ירי שנשמע במקום. קודם לכן דיווחה רשת סי.אן.אן האמריקנית כי מאות מהמתבצרים עזבו ב"צורה שלווה", אולם אחרים נותרו במסגד שליד כיכר רעמסס ולא ברור אם הם חופשיים לעזוב. עוד דווח כי כוחות הביטחון, שנכנסו הבוקר למסגד, עדיין נמצאים בפנים ומונעים כניסה למקום. בטלוויזיה הממלכתית דווח כי "כוחות הביטחון הצליחו לפנות מספר רב של תומכי מורסי ממסגד אל-פתאח".

הבוקר דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית כי חיילי הצבא המצרי הצליחו להיכנס למסגד "אל-פאתח" שליד כיכר רעמסס בקהיר, בו התבצרו במהלך הלילה כאלף מתומכי האחים המוסלמים. בתמונות ששודרו מתוך המסגד בערוצי הטלוויזיה המצרית נראו חיילים בתוך המסעד לאחר שבמהלך הלילה כיתרו כוחות הביטחון את המקום. עוד דווח כי החיילים ככל הנראה מנהלים משא ומתן עם המתבצרים על מנת לשכנעם לעזוב את המקום. אחד המתבצרים אחד לסוכנות הידיעות הצרפתית כי המתבצרים דורשים שלא להיעצר או להיות מותקפים על ידי אזרחים המכתרים גם הם את המסגד.

כאלף מתומכי הנשיא המודח מוחמד מורסי התבצרו במסגד אל-פתאח בקהיר, מצרים, 17 באוגוסט 2013. רויטרס
המון זועם מחוץ למסגד אל-פתאח בקהיר, היום/רויטרס

המתבצרים, כאמור תומכי האחים המוסלמים בהם גם ילדים ונשים, נכנסו אל המסגד וסירבו להתפנות ממנו עם תחילת העוצר שנקבע לשעה 19:00. בסביבות השעה חצות החלו כוחות הביטחון לכתר את המקום. על פי דיווחים שונים בכלי התקשורת, כוחות הביטחון הציעו לנשים ולילדים להתפנות מהמקום, אולם התנו זאת בכך שהגברים ייעצרו וייחקרו. המפגינים במסגד סירבו לכך. תחנות הטלוויזיה המקומיות דיווחו כי משעות הבוקר נעשים ניסיונות להיכנס למסגד. בתמונות ששודרו הבוקר בטלוויזיה המצרית נראים אנשי כוחות הביטחון מחוץ למסגד, אך לא נראו עימותים אלימים.

כאלף מתומכי האחים המוסלמים מתבצרים במסגד אל-פתאח בקהיר, מצרים, עם גופות הרוגים, 17 באוגוסט 2013. AP
אתמול נהרגו לפחות 80 בני אדם בעימותים/AP

הלילה דווח בסוכנות הידיעות המצרית "מנה" על ירי של אש חיה מתוך המסגד לעבר המשטרה והצבא. אחד המתבצרים במסגד אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "בריונים ניסו להסתער על המסגד, אולם הגברים שהיו בפנים חסמו את הדלתות". כמו כן, פוזר במקום גז מדמיע. לא ידוע עד כה על הרוגים באירוע.

גם בכמה מקומות בשטחי הרשות הפלסטינית נערכו אתמול הפגנות של תומכי חמאס נגד המשטר החדש במצרים ושר ההגנה עבד אל פתח א סיסי. ההפגנות פוזרו על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים שנערכו לקראתן מראש.

כאלף מתומכי האחים המוסלמים מתבצרים במסגד אל-פתאח בקהיר, מצרים, עם גופות הרוגים, 17 באוגוסט 2013. AP
המתבצרים סירבו לדרישת הצבא לצאת מהמסגד/AP

תנועת "תמרוד", שהחלה את ההפגנות שהביאו להדחתו של הנשיא מוחמד מורסי, קראה הבוקר לדחות את הסיוע האמריקני למצרים ולבטל את הסכם השלום עם ישראל. בהצהרה שפרסמה התנועה באתר האינטרנט שלה, נכתב כי הסיבה לדברים היא "התערבותה המוגזמת של ארצות הברית בענייני הפנים של מצרים ותמיכתה בקבוצות טרור". עוד נכתב כי המטרה היא להשיב למצרים את ריבונות מלאה ושליטה על ענייניה הפנימיים ולשים קץ לשנים של השפלה ותלות פוליטית.

בתוך כך, משרד הפנים המצרי הודיע היום כי כוחות הביטחון במדינה הצליחו לסכל ניסיונות של תנועת האחים המוסלמים לבצע פיגועים במבנים ציבוריים ובתחנות משטרה ברחבי המדינה. בהודעת המשרד נאמר כי התנועה האיסלאמית רוצה "לגרור את המדינה למעגל אלימות ובלבול על ידי הטלת טרור על אזרחים". על פי ההודעה, כוחות הצבא עצרו אתמול 1,004 מאנשי התנועה והחרימו תשעה רובים, 18 אקדחים, שבעה רימוני יד ו-1,069 כדורים.

כאלף מתומכי האחים המוסלמים מתבצרים במסגד אל-פתאח בקהיר, מצרים, עם גופות הרוגים, 17 באוגוסט 2013. AP
כאלף מתומכי האחים המוסלמים מתבצרים במסגד אל-פתאח בקהיר, מצרים, עם גופות הרוגים, 17 באוגוסט 2013/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully