וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות במצרים: כאלף מתומכי מורסי התבצרו במסגד

יום הזעם של תומכי הנשיא המודח גבה יותר מ-80 קורבנות. בסיומו התבצרו כאלף מפגינים במסגד אל-פתאח בקהיר. "מאות מהמתבצרים עזבו את המקום לאחר משא ומתן עם כוחות הביטחון"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(תומכי "האחים המוסלמים" ממשיכים במאבקם, אתמול במצרים)

כוחות הביטחון כיתרו הבוקר (שבת) את מסגד אל-פתאח בקהיר בו התבצרו משעות הערב של אתמול כאלף מתומכי הנשיא המודח מוחמד מורסי, בעקבות ירי שנשמע במקום - כך דיווחה הטלוויזיה הממלכתית. קודם לכן דיווחה רשת סי.אן.אן האמריקנית כי מאות מהמתבצרים עזבו ב"צורה שלווה", אולם אחרים נותרו במסגד שליד כיכר רעמסס ולא ברור אם הם חופשיים לעזוב. עוד דווח כי כוחות הביטחון, שנכנסו הבוקר למסגד, עדיין נמצאים בפנים ומונעים כניסה למקום. בטלוויזיה הממלכתית דווח כי "כוחות הביטחון הצליחו לפנות מספר רב של תומכי מורסי ממסגד אל-פתאח".

מוקדם יותר הצליחו חיילי הצבא המצרי להיכנס למסגד. בתמונות ששודרו מתוך המסגד בערוצי הטלוויזיה המצרית נראו חיילים בתוך המסעד לאחר שבמהלך הלילה כיתרו כוחות הביטחון את המקום. עוד דווח כי החיילים ככל הנראה מנהלים משא ומתן עם המתבצרים על מנת לשכנעם לעזוב את המקום. אחד המתבצרים אחד לסוכנות הידיעות הצרפתית כי המתבצרים דורשים שלא להיעצר או להיות מותקפים על ידי אזרחים המכתרים גם הם את המסגד.

מצרים לקראת מלחמת אחים? כותרות אחרונות
כאוס במצרים: מסוקי קרב, טנקים ועשרות הרוגים
ארה"ב מאיימת: הסיוע במיליארדים למצרים יבוטל?
מצב חירום הוכרז במצרים: עוצר לילי בקהיר, סגן הנשיא התפטר

כאלף מתומכי הנשיא המודח מוחמד מורסי התבצרו במסגד אל-פתאח בקהיר, מצרים, 17 באוגוסט 2013. רויטרס
המון זועם מחוץ למסגד אל-פתאח בקהיר, היום/רויטרס

המתבצרים, כאמור תומכי האחים המוסלמים בהם גם ילדים ונשים, נכנסו אל המסגד וסירבו להתפנות ממנו עם תחילת העוצר שנקבע לשעה 19:00. בסביבות השעה חצות החלו כוחות הביטחון לכתר את המקום. על פי דיווחים שונים בכלי התקשורת, כוחות הביטחון הציעו לנשים ולילדים להתפנות מהמקום, אולם התנו זאת בכך שהגברים ייעצרו וייחקרו. המפגינים במסגד סירבו לכך. תחנות הטלוויזיה המקומיות דיווחו כי משעות הבוקר נעשים ניסיונות להיכנס למסגד. בתמונות ששודרו הבוקר בטלוויזיה המצרית נראים אנשי כוחות הביטחון מחוץ למסגד, אך לא נראו עימותים אלימים.

כאלף מתומכי האחים המוסלמים מתבצרים במסגד אל-פתאח בקהיר, מצרים, עם גופות הרוגים, 17 באוגוסט 2013. AP
פצועים והרוגים במסגד בקהיר/AP

הלילה דווח בסוכנות הידיעות המצרית "מנה" על ירי של אש חיה מתוך המסגד לעבר המשטרה והצבא. אחד המתבצרים במסגד אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "בריונים ניסו להסתער על המסגד, אולם הגברים שהיו בפנים חסמו את הדלתות". כמו כן, פוזר במקום גז מדמיע. לא ידוע עד כה על הרוגים באירוע. משרד הפנים הודיע כי למעלה מאלף אנשי האחים המוסלמים נעצרו, 558 מהם בקהיר.

אמש נכנס לתוקפו העוצר הלילי שהוטל ברחבי המדינה, בתום יום שבו נהרגו על פי הרשויות יותר מ-80 בני אדם. "האחים המוסלמים" דיווחו כי קרוב למאה בני אדם נהרגו מאז אתמול בצהריים, רובם בקהיר ועשרה אחרים בסואץ. במקביל, סוכנות הידיעות AP דיווחה כי שישה בני אדם נהרגו בעימותים בין אנשי "האחים המוסלמים" לבין כוחות הביטחון באל-עריש שבצפון סיני. זהות ההרוגים לא ידועה.

בשעות הערב דיווחו עדי ראייה על יריות בכיכרות המרכזיות בקהיר. עוד נמסר כי כוחות הביטחון, ש-24 מאנשיהם נהרגו בעימותים ביממה האחרונה, מצויים בכוננות. מוקדם יותר אתמול הכריזו מפגינים תומכי הנשיא המודח מוחמד מורסי על קיום "יום זעם" בתום תפילות יום שישי, במחאה על הדיכוי האלים של המפגינים על ידי כוחות הביטחון השבוע.

מול אחד המסגדים במרכז קהיר הדליקו תומכי מורסי מדורות, סביבן התגודדו רבים שקראו קריאות נגד הגנרל עבד אל-פתאח א-סיסי, שר ההגנה ויושב ראש המועצה העליונה של הכוחות המזוינים, שהדיח את הנשיא הנבחר. כאשר מסוק צבאי חלף מעליהם הם החלו לצעוק לעבר השמיים: "לך מפה, לך מפה". "אנחנו יודעים שהם הולכים להרוג אותנו, וכל מה שאנחנו מבקשים זה שתהיו העדים שלנו", אמר מוסטפא אחמד, גיאולוג תושב קהיר, שהגיע למסגד "מתוך כעס וזעם" לנוכח האירועים האלימים נגד המפגינים. "אני כאן כדי למחות נגד ההפיכה וכדי להביע את הצער שלי בעקבות הטרגדיה שמתחוללת מאז יום רביעי", אמר בראיון להפינגטון פוסט.

תומכי "האחים המוסלמים" ממשיכים במאבק. רויטרס
טקס הלוויה במסגד בקהיר להרוגי העימותים, אתמול/רויטרס

בעקבות העימותים האלימים שהתחדשו אתמול קראו אמש פעילים בתנועת האחים לקיים שבוע מחאה ברחבי המדינה. "אנו קוראים לעם המצרי ולכוחות הלאומיים להפגין באופן יומיומי עד לסיום ההפיכה (נגד שלטון מורסי)", נמסר בהודעת התנועה.

בתגובה למהומות קרא אתמול עבדאללה מלך סעודיה לעולם הערבי לעמוד יחד נגד "הניסיונות לערער את יציבותה של מצרים", אמירה המהווה תמיכה במשטר הצבאי הזמני. עוד אמר המלך בנאום טלוויזיוני, כי "ההנהגה הסעודית ואזרחיה עומדים לצדם של המצרים ונגד הטרוריסטים".

בכמה מקומות בשטחים נערכו אתמול הפגנות של תומכי חמאס נגד המשטר החדש במצרים ושר ההגנה עבד אל פתח א סיסי. ההפגנות פוזרו על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים שנערכו לקראתן מראש.

אזרחים מצרים מסייעים לאחד הפצועים שנפגעו במהלך ההפגנה של תומכי מורסי בכיכר רעמסס. AP
פינוי מפגין שנפצע בכיכר רעמסס בקהיר, היום/AP

האירועים המדממים החלו בתום תפילות יום השישי, כשאלפים מתומכי האחים המוסלמים יצאו לרחובות, בעיקר בבירה קהיר, תוך שהם קוראים "להפיל את המשטר הצבאי". במהרה התפתחו עימותים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון, שנפרשו ברחבי הבירה בעמדות ובמפקדות של המשטרה ואשר קיבלו תחמושת חיה. גורמי ביטחון במדינה דיווחו על כ-50 בני אדם שנהרגו בהתנגשויות בקהיר לבדה. עדי ראייה סיפרו על 13 גופות שהונחו במסגד סמוך לכיכר רעמסס שבמרכז העיר, שבה הפגינו אלפי בני אדם.

שריוניות של צבא מצרים פרושות באחד הצירים המרכזיים של קהיר. AP
משורינים שנפרשו בקהיר, אתמול/AP

כתבת ה-BBC הבריטי ששהתה בכיכר רעמסס בקהיר אמרה כי בתחילה התגודדו המוני מפגינים תומכי מורסי בסביבות הכיכר, כשהם שרים וקוראים לסיום המשטר הצבאי. לדבריה, המצב הרגוע יחסית השתנה ברגע. "זה הפך לכאוטי ממש מהר. נורה גז מדמיע לעבר המפגינים, שהחלו להימלט לכל כיוון". לפי ה-BBC שישה או שבעה בני אדם נהרגו בכיכר, אולם האחים המוסלמים דיווחו על 25 הרוגים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגין קופץ מגשר ה-6 באוקטובר בקהיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד טענו האחים המוסלמים כי מסוקים צבאיים פתחו באש לעבר המפגינים "השלווים" בכיכר, וכתוצאה מכך היו הרוגים ופצועים. לפי תיעודים שעלו לטוויטר, עולה שמפגינים שנחסמו על ידי כוחות הביטחון החליטו לקפוץ מגשר ה-6 באוקטובר. לפי עדויות אחרות, הקופצים ביקשו להינצל מאש שנפתחה לעברם על ידי צלפים.

נושא: התחדשו הפגנות תומכי הנשיא המודח מורסי במצרים. רויטרס
אלפי תומכי מורסי מפגינים בקהיר, אתמול/רויטרס
מפגינים נושאים את אחד מחבריהם שנפצע מאש החיילים בכיכר רעמסס, כשברקע אש והריסות. רויטרס
מפגינים בכיכר רעממס בקהיר/רויטרס
ילד מצרי מציג רימון גז שכנראה נורה ע"י הצבא. AP
ילד מציג שרידי רימון שככל הנראה נורה על ידי הצבא/AP

(עדכון ראשון: 22:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully