וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאוס במצרים: מסוקי קרב, טנקים ועשרות הרוגים

16.8.2013 / 18:43

תומכי האחים המוסלמים שיצאו למחות בקהיר נתקלו באש חיה של הצבא, הפרוש עם שריוניות בעיר. לפחות 50 נהרגו. מסוקים ירו על מפגינים בכיכר רעמסס. מהומות והרוגים בשורת ערים

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

"יום הזעם" גובה קורבנות: לאחר יומיים של עימותים שגבו את חייהם של 638 בני אדם, ומעשי טבח ונקם מצד השלטון הצבאי ותנועת הנגד, האחים המוסלמים – גם היום (שישי) התחדשו אירועי הדמים. בתום תפילות יום השישי, אלפים מתומכי האחים המוסלמים יצאו לרחובות, כשעיקר ההתנגדות מתרחשת זה היום השלישי בבירה קהיר. מפגינים צעדו מכיוון צפון-מזרח הבירה קהיר, לעבר מרכז העיר, תוך כדי קריאות: "להפיל את המשטר הצבאי". עימותים התפתחו בין מפגינים לבין כוחות הביטחון, שנפרשו ברחבי הבירה בעמדות ובמפקדות של המשטרה ואשר קיבלו תחמושת חיה. גורמי ביטחון במדינה דיווחו על כ-50 בני אדם שנהרגו בהתנגשויות בקהיר. מוקדם יותר דיווחו עדי ראייה על 13 גופות שהונחו במסגד סמוך לכיכר רעמסס שבמרכז העיר, שבה הפגינו אלפי בני אדם.

מצרים לקראת מלחמת אחים? כותרות אחרונות
ארה"ב מאיימת: הסיוע במיליארדים למצרים יבוטל?
יום רביעי השחור במצרים: זעזוע לשלטון בחיתוליו / פרשנות
מצב חירום במצרים: עוצר לילי בקהיר, סגן הנשיא התפטר

נושא: התחדשו הפגנות תומכי הנשיא המודח מורסי במצרים. רויטרס
תומכי האחים המוסלמים בקהיר, היום/רויטרס

בשעות אחר הצהריים דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית כי שוטר מצרי נהרג במתקפת חמושים על עמדת בידוק בקהיר. לפי עד ראייה, כוחות הביטחון ירו אש חיה וגז מדמיע לעבר המפגינים תומכי מורסי שעשו דרכם לאחת מהכיכרות המרכזיות של קהיר. כתוצאה מכך דווח על ארבעה הרוגים מקרב המפגינים. לפי אחד מעדי הראייה, ישנם פצועים רבים בשטח. במקביל, דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס על ארבעה מפגינים שנהרגו מאש כוחות הביטחון במהלך הפגנה נגד המשטר הצבאי באיסמעיליה. שמונה מפגינים נוספים נהרגו בעיירה דאמיטה שבצפון מצרים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אזרחים מצרים מסייעים לאחד הפצועים שנפגעו במהלך ההפגנה של תומכי מורסי בכיכר רעמסס. AP
אזרחים מסייעים לפצוע בהפגנה בכיכר רעמסס בקהיר, היום/AP

כתבת ה-BBC הבריטי שנמצאת בכיכר רעמסס בקהיר אמרה כי בתחילה התגודדו המוני מפגינים תומכי מורסי בסביבות הכיכר, כשהם שרים וקוראים לסיום המשטר הצבאי. לדבריה, המצב הרגוע יחסית השתנה ברגע. "זה הפך לכאוטי ממש מהר. נורה גז מדמיע לעבר המפגינים, שהחלו להימלט לכל כיוון". לפי ה-BBC שישה או שבעה בני אדם נהרגו בכיכר, אולם האחים המוסלמים דיווחו על 25 הרוגים. עוד טענו האחים המוסלמים כי מסוקים צבאיים פתחו באש לעבר המפגינים "השלווים" בכיכר, וכתוצאה מכך ישנם הרוגים ופצועים. גופותיהם של 13 הרוגים, שנורו למוות בכיכר רעמסס הועברו לאחד המסגדים הסמוכים – כך לפי אחד מעדי הראייה. לדבריו, על הגופות ניתן לראות פציעות מירי. לפי תיעודים שעלו לטוויטר, עולה שמפגינים שנחסמו על ידי כוחות הביטחון החליטו לקפוץ מגשר ה-6 באוקטובר. לפי עדויות אחרות, הקופצים ביקשו להינצל מאש שנפתחה לעברם על ידי צלפים.

ילד מצרי מציג רימון גז שכנראה נורה ע"י הצבא. AP
ילד מצרי מציג שיירים של רימוני גז שנורו לכאורה על ידי הצבא/AP

כמו כן דווח על חמישה בני אדם נוספים שנהרגו בעימותים בין כוחות הביטחון המצרים לבין מפגינים בעיר פאיום שמדרום לקהיר. לפי גורמים רפואיים בעיר, לפחות 70 בני אדם נפצעו.

האיחוד האירופי שוקל צעדים נגד מצרים

בעקבות המשך המהומות, נשיא צרפת פרנסואה הולנד וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קראו היום להפסקה מיידית של האלימות במצרים ולחזרה למשא ומתן בין הצדדים במדינה. עוד נמסר כי השניים קראו לכינוס שרי החוץ של האיחוד האירופי בשבוע הבא כדי לדון בהפסקת שיתוף הפעולה של הארגון עם מצרים. במקביל, הממשלה הגרמנית החליטה להקפיא סיוע כלכלי למצרים בשווי 25 מיליון אירו, שנועד לפרויקטים סביבתיים – זאת נוכח האלימות שמפגין המשטר נגד המפגינים במדינה. לפי השר לפיתוח, דירק נייבל, הסיוע לא יחודש בתקופה הקרובה.

בתגובה למהומות קרא היום עבדאללה מלך סעודיה לעולם הערבי לעמוד יחד נגד "הניסיונות לערער את יציבותה של מצרים", אמירה המהווה תמיכה במשטר הצבאי הזמני. עוד אמר המלך, במהלך נאום טלוויזיוני, כי "ההנהגה הסעודית ואזרחיה עומדים לצדם של המצרים ונגד הטרוריסטים".

שריוניות של צבא מצרים פרושות באחד הצירים המרכזיים של קהיר. AP
שריוניות ברחובות קהיר/AP

על פי הטלוויזיה הממלכתית במצרים, החל משעות הבוקר החל הצבא המצרי לפרוש כוחות להגנה על "מתקנים חיוניים". גורם ביטחוני מצרי אמר כי כוחות הביטחון נקטו אמצעי זהירות בכל מפקדות המשטרה בקהיר ובגיזה. הגורם אמר לסוכנות הידיעות המצרית הרשמית כי כוחות מיוחדים של הביטחון המרכזי נפרשו בעמדות ובמפקדות של המשטרה וקיבלו תחמושת חיה. כמו כן, הכוחות קיבלו הוראה להשתמש באש החיה בכל מקרה של התקפה עליהם. בין היתר, עשרות כלי רכב משוריינים יחסמו רחובות באזור צפון-מזרח הבירה, ומחסומים הוקמו במרכז העיר. כוחות המשטרה יתוגברו בסיורים של הצבא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגין קופץ מגשר 6 באוקטובר/מערכת וואלה!, צילום מסך

הלילה קראו ראשי "האחים המוסלמים", תנועתו של הנשיא המודח מוחמד מורסי, לתומכיהם, לצאת ל"יום זעם של מיליונים" ברחובות הערים, כשעיקר ההתנגדות מתרחשת זה היום השלישי בבירה קהיר. "למרות הכאב על המתים שלנו, פשעי המהפכנים (הצבא) הגבירו את הרצון שלנו להביא לסופם", נכתב בהודעה מטעם התנועה. "ההפגנות ייצאו מכל המסגדים בקהיר", כתב אחד מדוברי התנועה בחשבון הטוויטר שלו.

פיזור מטהר אוויר על גופות הרוגים בקהיר. 15 באוגוסט 2013. רויטרס
גופות של תומכי מורסי באחד המסגדים בקהיר/רויטרס

בתוך כך, מצב החירום שהוכרז במצרים ביום פרוץ המהומות, עם פינויים של שני מתחמי המחאה של תומכי מורסי בקהיר, נמשך. העוצר הלילי עומד על כנו והמשטר, בראשות הגנרל עבד אל-פתאח א-סיסי, הודיע כי לנוכח הפגיעה במבני ממשל ביומיים האחרונים, כוחות הביטחון יפתחו באש חיה נגד מי שינסה לפגוע שוב באותם מבנים, שפגיעה בהם מסמלת את הפגיעה במשטר.

משמר כבוד של משטרת מצרים לשוטר שנהרג בעימותים בקהיר. 15 באוגוסט 2013. רויטרס
הלוויה של אנשי ביטחון בקהיר, אתמול/רויטרס

ארצות הברית קראה אמש לאזרחיה השוהים במצרים לעזוב את המדינה באופן מידי עקב האלימות שהגיעה שלשום לשיאה בבירה. בהודעה שפרסם מחלקת המדינה האמריקנית, נקראו אזרחי ארצות הברית שלא להגיע למדינה עקב חשש לביטחונם. גם גרמניה הצטרפה היום לקריאה, והנחתה את אזרחיה להימנע מכניסה למדינה.

במהלך הלילה קרא נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, להפסיק את האלימות במדינה. "אנו מגנים נקיטת אלימות כלפי אזרחים", אמר הנשיא האמריקני. הוא נשא את הדברים באי מרתה'ס ויניארד במסצ'וסטס, שם הוא נופש עם משפחתו בימים האחרונים. "אנו תומכים בזכויות אוניברסליות החיוניות לכבוד האדם, ובהן הזכות למחאה שקטה", הוסיף. הוא אף שיגר תנחומים למשפחות ההרוגים. כמנוף לחץ שיסלול את הדרך להפסקת ההרג, איימו האמריקנים בהפסקת הסיוע שמעניקה וושינגטון לקהיר, העומד על כמיליארד וחצי דולרים.

(עדכון ראשון: 12:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully