וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מאיימת: הסיוע במיליארדים למצרים יבוטל?

משרד החוץ הודיע כי יבחן מחדש הענקת הסיוע לקהיר עקב הרג המפגינים וקרא לאזרחיו לעזוב לאלתר את המדינה. מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה. הייגל לסיסי: שיתוף הפעולה בסכנה

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

ארצות הברית קראה אמש (חמישי) לאזרחיה השוהים במצרים לעזוב את המדינה באופן מיידי עקב האלימות שהגיעה שלשום לשיאה בבירה קהיר. בהודעה שפרסם משרד החוץ האמריקני, נקראו אזרחי ארצות הברית שלא להגיע למדינה עקב חשש לביטחונם. מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הלילה כדי לדון במצב במצרים בדלתיים סגורות. צרפת, בריטניה ואוסטרליה הן שביקשו לכנס את הדיון, שבראשו עמד סגן מזכ"ל האו"ם ג'אן אליאסון.

פיזור מטהר אוויר על גופות הרוגים בקהיר. 15 באוגוסט 2013. רויטרס
העוצר קוצר - והוחזר. גופות שרוכזו באחד המסגדים בקהיר, אתמול/רויטרס

הערב הודיעה ארצות הברית כי תבחן מחדש את הסיוע שהיא מעניקה למצרים בגלל מותם אתמול של מאות המפגינים, תומכיו של הנשיא המודח מוחמד מורסי. "נמשיך לבחון את הסיוע בכל הדרכים", אמרה דוברת משרד החוץ, ג'ן סאקי. היא גינתה את המתקפות נגד כנסיות של נוצרים קופטים ונגד מבני ממשל, כמו אלה שאירעו היום בקהיר. "המתקפות הללו מחמירות את האווירה השבירה ממילא", הוסיפה. ארצות הברית מעניקה למצרים מדי שנה סיוע צבאי בסך כמיליארד וחצי דולרים.

שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל שוחח אתמול עם עמיתו, שר ההגנה ומפקד הכוחות המזוינים במצרים עבד אל-פתאח סיסי, ומסר לו כי האלימות ומותם של מאות המפגינים "מסכנים את שיתוף הפעולה הממושך בין שתי המדינות". עוד אמר הייגל לגנרל סיסי כי ארצות הברית מוכנה לעבוד עם כל הצדדים במצרים על מנת להשיג התקדמות בדרכי שלום. כמו כן, הוא ציין שהפנטגון ימשיך לשמור על מערכת היחסים עם צבא מצרים, למרות הפסקת התרגיל המשותף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא ארה"ב ברק אובמה מודיע על הפסקת שיתוף הפעולה עם מצרים עקב המהומות. מסצ'וסטס, 15 באוגוסט 2013. רויטרס
גינה את האלימות והודיע על הפסקת שיתוף הפעולה הצבאי. אובמה נואם במסצ'וסטס/רויטרס

מוקדם יותר אתמול התייחס גם נשיא ארצות הברית ברק אובמה לנעשה במצרים, והודיע על הפסקת שיתוף הפעולה הצבאי בין שתי המדינות עקב האלימות הגוברת. בכלל זה בוטל התמרון הצבאי של שתי המדינות, "כוכב זוהר". "אנו מגנים נקיטת אלימות כלפי אזרחים", אמר הנשיא האמריקני. הוא נשא את הדברים באי מרתה ויניארד במסצ'וסטס, שם הוא נופש עם משפחתו בימים האחרונים. "אנו תומכים בצעדים התואמים את זכויות האדם, ובהן הזכות למחאה שקטה", הוסיף. הוא אף שיגר תנחומים למשפחות ההרוגים.

638 הרוגים וכ-4,000 פצועים

עוד אמר אובמה כי אזרחיה של מצרים צריכים לקבוע את עתידה, ולא ארצו או מדינות המערב. "זה תפקידם של אזרחי מצרים", אמר. "אנו לא תומכים באף אחד מהצדדים באופן מיוחד". הוא ציין כי גם תומכי מורסי וגם מתנגדיו האשימו את ארצו בהתרחשויות שם. "זה לא יעזור למצרים להגיע לעתיד שמגיע להם. אנו רוצים שמצרים תצליח, שמצרים תשגשג", אמר. נשיא ארצות הברית אף הוסיף כי שינויים דמוקרטיים אורכים לעתים דורות, ולא נשלמים בחודשים או בשנים. הוא קרא לכבד את זכויותיהם של המיעוטים ולנהוג בשקיפות בכל הנוגע לשינויים הנערכים בחוקה.

פינוי מחנות המחאה של תומכי מורסי, אוגוסטו 2013. רויטרס
צלפים על הגגות בקהיר, במבצע פינוי המפגינים אתמול/רויטרס

אמש עדכן משרד הבריאות המצרי את מניין ההרוגים מהמהומות אתמול, והודיע כי 638 אזרחים קיפחו אתמול את חייהם וכ-4,000 נפצעו. זאת על רקע דיווחים ולפיהם שלושה בני אדם נהרגו היום בהפגנות אלימת באלכסנדריה, העיר השנייה בגודלה. לנוכח הפגיעה במבני ממשל היום והמשרד הפנים הודיע שכוחות הביטחון יירו אש חיה במי שינסה לגרום נזק למבנים, לאחר שמפגינים הציתו היום מבני ממשל. כמו כן, לקראת הערב הודיעה הממשלה כי העוצר שעליו הוחלט אתמול יתקצר ויחל בתשע בערב במקום בשבע, אולם אחר כך חזרה בה.

(עדכון ראשון 23:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully