וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

525 הרוגים במצרים: "ננצח במלחמת ההתשה"

15.8.2013 / 14:00

במחנה תומכי הצבא בטוחים שיצאו מהסכסוך כשידם על העליונה. משרד הבריאות נקב ב-525 כמספר ההרוגים הרשמי, אך כתבים זרים מנו כ-250 גופות נוספות שטרם זוהו. צפו במהדורה

מערכת וואלה!

מאות מפגינים הסתערו בצהריים (חמישי) על בניין ממשלתי בקהיר והעלו אותו באש. צעדה נוספת יצאה באלכסנדריה. במקביל הודיע משרד הבריאות כי מניין ההרוגים במהומות שהתחוללו אמש ברחבי המדינה עלה ל-525. כ-3,000 בני אדם נפצעו.

במקביל הופצו תמונות ממסגדים בצפון קהיר, בהם עדיין מאוחסנות מאות גופות שטרם הועברו לחדרי המתים. כתב העיתון ניו יורק טיימס בקהיר תיעד פעילים המצננים בקרח את הגופות, וכתב סוכנות הידיעות רויטרס מסר כי מספר הגופות שטרם פונו נאמד בכ-250. מנהלת הסניף המצרי של משמר זכויות האדם (Human Rights Watch) מסרה כי ספרה 235 גופות נוספות.

דובר האחים המוסלמים, גיהאד אל-חדד, התעקש הבוקר כי מניין ההרוגים עומד על 4,500, וכי ספירת הגופות וזיהוין עדיין נמשך בשמונה מוקדים. לדבריו, "נפעל תמיד בדרכי שלום ולא באלימות, אך נמשיך עד שנפיל את ההפיכה הצבאית".

מנגד, מוניר מחמוד, תושב קהיר, אמר למהדורת וואלה! חדשות: "אנחנו לא במצב שיאפשר מלחמת אזחים. אין כאן שני מחנות. יש כאן ארגון של כמה עשרות אלפים, הוא רוצה להיאחז בשלטון של מצרים וזה לא יעבוד. אנחנו ננצח במלחמת ההתשה הזאת".

הפינוי האלים אמש של המפגינים גרר ביקורת נוקבת מרחבי העולם, מוושינגטון ועד טהרן, ברקע טענות כי בעלות-בריתה של מצרים הזהירו אותה עד לרגע האחרון שלא לנקוט אלימות כלפי המפגינים.

האלימות החלה אמש אחרי שכוחות הביטחון השתמשו בדחפורים כדי להחריב את שני המחנות שבהם התבצרו תומכיו של הנשיא המודח, מורסי. פינוי המחנה הקטן יותר, בכיכר נהדה מול אוניברסיטת קהיר, חלף בקלות יחסית, ועיקר המהומות התחוללו במזרח העיר.

המפגינים, שהתקהלו מול מסגד ראבעה אל-עדוויה, דיווחו כי נורו על-ידי צלפים. משרד הפנים בקהיר הכחיש את הטענות, ואף טען כי פעילי תנועת "האחים המוסלמים" הם שהשתמשו בנשק חם כלפי אנשי כוחות הביטחון.

ראש ממשלת מצרים, חאזם אל-בבלאווי, אמר כי המשטרה פעלה "באיפוק מרבי", ובנאום טלוויזיוני הבהיר כי השוטרים "נאלצו לפעול". לשכת הנשיאות הכריזה על מצב חירום למשך חודש, במסגרתו יוענקו למשטרה סמכויות נרחבות ויוטלו הגבלות על כלי התקשורת. כמו כן הוטל עוצר לילי בקהיר ובעשרה מחוזות נוספים ברחבי המדינה. בתגובה להרג הרב, התפטר מתפקידו סגן נשיא מצרים, מוחמד אל-בראעדי. לדבריו, היו "אפשרויות אחרות" להתמודד עם המפגינים.

בקהילה הבינלאומית הגיבו בזעם לאלימות שנקטו כוחות הביטחון המצרים. שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, גינה בתוקף את הטלת צו החירום, וגינויים דומים נשמעו גם מצד בריטניה, טורקיה, מדינות ערב ואף מאיראן.

שליח האיחוד האירופי, ברנרדינו לאון, שיחד עם סגן שר החוץ האמריקני וויליאם ברנס הוביל בשבוע שעבר את מאמצי הפיוס בקהיר, אמר: "הנחנו על השולחן תכנית פוליטית, שהאחים המוסלמים היו מוכנים לקבלה. לכן, כל מה שקרה היה בלתי נחוץ".

בתוך כך, משרד הפנים במצרים הודיע כי קצין משטרה ושוטר נהרגו לפנות בוקר כשחמושים תקפו תחנת משטרה בעיר אל-עריש במחוז צפון סיני. סוכנות הידיעות הפלסטינית מען דיווחה כי מצרים סוגרת את מעבר רפיח לשני הכיוונים בשל ההמצב הביטחוני המתדרדר בחצי האי.


לקריאה נוספת
יום רביעי השחור במצרים: זעזוע לשלטון שעודו בחיתוליו
מצב חירום במצרים: עוצר לילי בקהיר, סגן הנשיא התפטר
עדות מקהיר: "האחים המוסלמים בנו ביצורים כמו במלחמה"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עוד במהדורה

סוף טוב ל"נגב טקסטיל" : דמעות העצב הפכו לדמעות של שמחה. בעזרת מענק בגובה שלושה מיליון שקלים שתעביר המדינה למפעל הוותיק בשדרות, ומיליון שקלים נוספים שיגייסו בעליו - נמצא פיתרון ברגע האחרון, ו-50 העובדים ישמרו על מקום עבודתם. כל הפרטים.

קוד לבוש חדש ומחמיר במשרד ראש הממשלה. אחרי שנצפו בהופעות לא מכובדות ואפילו מביכות - במשרד ראש הממשלה החליטו לא לסמוך על העובדים והודיעו להם: אין יותר כפכפים, גם לא גופיות, מכנסי ג'ינס וחולצות בטן. מה קורה בעולם?

ומה הקשר בין אבו מאזן לגשש החיוור? הסיפורים והכותרות שעשו את השבוע שהיה. סיכום השבוע בדקה.

התחזית: היום עלייה בטמפרטורות וחם מהרגיל בעונה, מחר דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully