וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום רביעי השחור במצרים: זעזוע לשלטון שעודו בחיתוליו

15.8.2013 / 7:47

האחים המוסלמים טוענים שאלפים נהרגו במהלך פינוי הכיכרות האלים בקהיר. גם אם הטענה מופרזת, מחיר הדמים עלול להיות כבד מדי לכתפי הממשל. ההוכחה לכך היא סגן הנשיא שהתפטר

צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

אתמול בשעות הערב (רביעי) הצליח צבא מצרים, יחד עם המשטרה, להשלים את מה שנראה בשעות הבוקר כמשימה בלתי אפשרית, ופינה בכוח את כל המפגינים מכיכר ראבעה אל-אדוויה שבמזרח קהיר. מוקדם יותר פינה הצבא את הכיכר הקטנה יותר א-נהדה שמול אוניברסיטת קהיר במרכז הבירה המצרית. אולם המחיר שנגבה כתוצאה מפינוי הכיכר הגדולה יותר הוא כבד, אולי אפילו כבד מדי, לשלטון הנמצא בחיתוליו.

על פי טענות האחים המוסלמים, במהלך פינוי עשרות אלפי המפגינים מהכיכר הגדולה נהרגו כ-2,600 אנשים. גם אם מדובר במספר מופרז לחלוטין, ניתן להבין שלפחות מאות בני אדם נהרגו בעימותים עם הצבא והמשטרה - לפי משרד הבריאות בקהיר מניין ההרוגים כבר עומד על 278, מתוכם 43 שוטרים. כך או כך, הצליח שר ההגנה עבד פתאח א-סיסי לנצח בקרב, ולפנות בפרק זמן קצר יחסית את מפגיני תנועת "האחים המוסלמים".

אולם המערכה רחוקה מלהסתיים. ההוכחה הטובה ביותר לכך היא התפטרותו של מוחמד אל ברעדאי, סגנו של הנשיא הזמני, והביקורת שנשמעה מפי אישים פוליטיים מרכזיים, שתמכו בסילוק משטר האחים המוסלמים רק לפני חודש וחצי.

התמיכה הציבורית שלה זכה הצבא צפויה להיחלש בעקבות אירועי "יום רביעי השחור" והריגת מאות אזרחים מצרים, אם לא אלפים. קשה לקבוע בשלב זה כיצד ישפיע הדבר על יציבות השלטון החדש. מצרים, גם לאחר סילוקו של מוחמד מורסי, רחוקה עדיין מלהתייצב.

מהומות אלימות בעת פינוי מפגינים מקרב תומכי מורסי בלב קהיר. מצרים, 14 באוגוסט 2013. AP
אש בקהיר. מפגינים נמלטים מאנשי כוחות הביטחון במזרח העיר, בצהריים/AP

זהו היום הקטלני ביותר במצרים מאז הדחתו של הנשיא מוחמד מורסי, אחרי שב-8 ביולי נהרגו 51 בני אדם וב-26 ביולי נהרגו 120 בני אדם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

חוזרים לצו החירום

מוקדם יותר אמש הכריז הנשיא הזמני של מצרים, עדלי מנסור, על מצב חירום בקהיר וב-10 מחוזות נוספים ברחבי המדינה. הצו, שתוקפו חודש, כולל עוצר לילי שייאכף מהשעה 19:00 ויסתיים מדי בוקר בשעה 6:00. מדובר למעשה בחזרה לצו שהיה בתוקף בימי הנשיא לשעבר חוסני מובארק, במסגרתו גם הוטלו הגבלות על חופש העיתונות. בצו נקראים כוחות הצבא והמשטרה "לסייע למשטר באכיפת הסדר והביטחון", דבר המרחיב את סמכויות המעצר של המפגינים. הבית הלבן גינה את הוצאת צו החירום.

צבא מצרים עצר את עיסאם אל-עריאן, סגן מזכ"ל האחים המוסלמים שהיה מבוקש באשמת הסתה לאלימות, ואת בכיר התנועה מוחמד אל-בלתאגי. בתו בת ה-17, אסמא בלתאגי, נהרגה אתמול הבוקר בחילופי אש במחנה המפגינים במזרח קהיר. אחיה סיפר כי היא נורתה בחזה ובגב. בהרוגים במקום גם בתו של חיירת א-שאטר, בכיר תנועת האחים המוסלמים.

מהומות אלימות בעת פינוי מפגינים מקרב תומכי מורסי בלב קהיר. מצרים, 14 באוגוסט 2013. רויטרס
כרזה של הנשיא המודח מורסי, שהושלכה על דחפור שפירק מאהל מפגינים/רויטרס

במהלך חילופי האש איבדו את חייהם לפחות שני עיתונאים זרים. רשת סקיי הבריטית אישרה כי צלם החדשות הוותיק מייק דין, שפעל מטעמה בקהיר וסיקר את המהומות האלימות, נהרג בקהיר. חביבה עבד אל-עזיז, כתבת בת 26 של רשת "אקספרס" במפרץ הפרסי, נהרגה מיריות. צלמת של סוכנות הידיעות רויטרס נפצעה ברגלה.

בקהילה הבינלאומית השמיעו גינויים חריפים למעשי האלימות. הבית הלבן אמר כי הוא "מגנה בתוקף את השימוש באלימות נגד המפגינים" ומתח ביקורת על השימוש בצו החירום. שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, אמר כי הוא מודאג מאוד מהאלימות המסלימה. מזכיר האו"ם באן קי-מן קרא לכל המצרים להתמקד במאמצים לפיוס. גם איראן, טורקיה וחמאס השמיעו גינויים למעשי האלימות במצרים.

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה כי מדיניות הסיוע של ארצות הברית כלפי מצרים עדיין נבחנת. המורכב ברובו מסיוע צבא ונאמד ב-1.55 מיליארד דולרים. כמו כן, ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי ארצות הברית אף שוקלת להפסיק את האימונים הצבאיים המשותפים עם מצרים.

פינוי מחנות המחאה של תומכי מורסי, אוגוסטו 2013. AP
שוטרים צועדים במחנה המפגינים המפורק מול אוניברסיטת קהיר, הבוקר/AP

שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, אמר אמש בוושינגטון כי על כל הצדדים במצרים להימנע מאלימות, והבטיח שארה"ב "תהיה מוכנה לעבוד עם כולם כדי לגבש מסלול-לא אלים" להמשך הדרך.

קרי, שהתייחס לנושא בפתח התדרוך של מחלקת המדינה, אמר כי האירועים האלימים בקהיר "מנוגדים לשאיפות של המצרים". לדבריו, "כולם צריכים לקחת צעד אחורה ולהימנע מפגיעה נוספת בחיים".

לדבריו, אלימות רק תוביל להמשך החוסר-יציבות במצרים ולאסון כלכלי. "אנו מתנגדים בתוקף למצב החירום ומאמינים שיש לבטלו בהקדם".

קרי אמר כי סגנו, וויליאם ברנס, שביקר בשבוע שעבר בקהיר עם עמיתיו מהאיחוד האירופי, "השאיר על השולחן כמה רעיונות בונים לפתרון המשבר".

בתל-אביב, הפגינו אתמול אחר הצהריים קבוצה של ערביי ישראל, שהתקהלה מול שגרירות מצרים ומחתה נגד "ההפיכה הצבאית" כלשון המפגינים. חבר הכנסת איברהים צרצור (רע"מ-תע"ל) אמר בהפגנה כי "באנו לכאן כדי להביע התנגדות נחרצת נגד מרחץ הדמים שביצעו כוחות הביטחון נגד חפים מפשע בכל כיכרות מצרים".

המפגינים נשאו את תמונתו של הנשיא המודח מורסי, וכרזות בגנותו של שר ההגנה והרמטכ"ל סיסי. "באנו להגיד דבר אחד", אמר צרצור. "כן לדמוקרטיה - ולא לדיקטטורה".

לקריאה נוספת
מצב חירום במצרים: עוצר לילי בקהיר, סגן הנשיא התפטר
עדות מקהיר: "האחים המוסלמים בנו ביצורים כמו במלחמה"

*בהכנת הידיעה השתתפה נטשה מוזגוביה.

ח"כ איברהים צרצור הפגנת מחאה נגד המשטר המצרי מול שגרירות מצרים בישראל. דרור עינב
ח"כ איברהים צרצור, אחר הצהריים בהפגנה מול שגרירות מצרים בתל אביב/דרור עינב

עדכון ראשון: 21:17

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully