וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "הפסקנו את שיתוף הפעולה הצבאי עם מצרים"

נשיא ארה"ב נשא דברים באתר הנופש שבו הוא שוהה וגינה את הרג המפגינים: "לעם המצרי מגיע יותר מזה". באלכסנדריה נהרגו שלושה. הממשלה: "578 נהרגו אתמול, נירה במתפרעים"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

ארצות הברית מגיבה לאלימות במצרים: נשיא ארצות הברית ברק אובמה הודיע אחר הצהריים (חמישי) על ביטולו של שיתוף הפעולה הצבאי עם מצרים. בנאום שנשא מהאי מרתה ויניארד במסצ'וסטס, שם הוא שוהה בחופשה בת שבוע עם משפחתו, אמר אובמה כי ארצו לא תסכים להמשיך לשתף פעולה עם מצרים כל עוד האלימות נמשכת. משמעות הדבר היא ביטול התמרון הצבאי "כוכב זוהר" של שתי המדינות. "לעם המצרי מגיע יותר מזה", אמר הנשיא האמריקני, ושלח תנחומים למשפחות ההרוגים. "אנו מגנים נקיטת אלימות כלפי אזרחים", הוסיף. "אנו תומכים בצעדים התואמים את זכויות האדם, ובהן הזכות למחאה שקטה". ארצות הברית מעניקה למצרים סיוע צבאי שנתי בסך 1.3 מיליארד דולרים.

אובמה קרא להפסיק את מצב החירום שהוכרז במדינה, וציין כי ארצו, או אף אחת ממדינות המערב, לא יוכלו לקבוע את עתידה של מצרים. "זה תפקידם של אזרחי מצרים", אמר אובמה. "אנו לא תומכים באף אחד מהצדדים באופן מיוחד". הוא ציין כי גם תומכי מורסי וגם מתנגדיו האשימו את ארצו בהתרחשויות שם. "זה לא יעזור למצרים להגיע לעתיד שמגיע להם. אנו רוצים שמצרים תצליח, מצרים משגשגת", אמר. נשיא ארצות הברית אף הוסיף כי שינויים דמוקרטיים אורכים לעתים דורות, ולא נשלמים בחודשים או בשנים. הוא קרא לכבד את זכויותיהם של המיעוטים ולנהוג בשקיפות בכל הנוגע לשינויים הנערכים בחוקה.

רחובות קהיר למחרת "יום הדמים", בו נהרגו מאות בני אדם, אוגוסט 2013. רויטרס
"אזרחי מצרים הם שצריכים לקבוע את עתידם". חייל מצרים ברחובות קהיר, היום/רויטרס

מוקדם יותר התייחסה לנעשה במצרים גם נציבת זכויות האדם של האו"ם, נאווי פילאי. היא כינתה את המצב במדינה "על סף אסון" וקראה לצדדים לחדול מהאלימות. היא הוסיפה כי מספרם הרב של ההרוגים בעימותים אתמול מצביע על "שימוש מוגזם וקיצוני של כוח נגד המפגינים". לדבריה, "חייבים לערוך חקירה בלתי תלויה, אובייקטיבית, יעילה ואמינה של התנהלותם של כוחות הביטחון. כל אדם שיימצא אשם בעשיית עוול צריך להיענש על כך".

בתוך כך, משרד הבריאות במצרים הודיע הערב כי 578 בני אדם נהרגו בעימותים האלימים אתמול, ולמעלה מ-3,000 אחרים נפצעו. למעלה מ-40 מההרוגים הם שוטרים. כמו כן, משרד הפנים המצרי הודיע כי כוחות הביטחון ישתמשו באש חיה על למנוע פגיעה במבנים.

אחר הצהריים נהרגו באלכסנדריה, העיר השנייה בגודלה במדינה, שלושה בני אדם ו-55 נפצעו בעימותים בין מפגינים, תומכיו של הנשיא המודח מוחמד מורסי, לבין כוחות הביטחון. כך לפי דיווח ברשת "אל-ערביה". בצעדה שהתקיימה בעיר מחו המפגינים על האלימות שננקטה נגדם במבצע לפינוי ההפגנות בקהיר אתמול. "נחזור למען הקדושים שלנו", הם קראו. רבים מהם הניפו תמונות של מורסי. במקביל, בקהיר הסתערו מאות מפגינים, תומכיו של מורסי, על בניין ממשלתי והעלו אותו באש. הטלוויזיה הממלכתית דיווחה כ-3,000 אנשי האחים המוסלמים מתבצרים במסגד אל-אימאן ברובע נאסר שבמזרח הבירה המצרית.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מסגד ראבעה אל-עדוויה ההרוס בקהיר לאחר העימותים בין תומכי מורסי לכוחות הביטחון. 15 באוגוסט 2013. AP
הרס סמוך למסגד ראבעה אל-עדוויה בקהיר, היום/AP

דובר האחים המוסלמים במצרים, גיהאד אל-חדאד אמר כי התנועה, הנהגתה ובעלות בריתה ספגו "פגיעה קשה ביותר" מכוחות הביטחון. הוא ציין כי שני מנהיגים של התנועה נורו אתמול כאשר המשטרה הסתערה על מחנות המפגינים תומכי מורסי וכי האלימות יצאה מכלל שליטה. הבוקר התעקש כי מניין ההרוגים עומד על 4,500 וכי ספירת הגופות וזיהוין עדיין נמשך בשמונה מוקדים. לדבריו, "נפעל תמיד בדרכי שלום ולא באלימות, אך נמשיך עד שנפיל את ההפיכה הצבאית".

משמר כבוד של משטרת מצרים לשוטר שנהרג בעימותים בקהיר. 15 באוגוסט 2013. רויטרס
משמר כבוד לאחד השוטרים המצרים שנהרגו אתמול, היום בקהיר/רויטרס

היום הופצו תמונות ממסגדים בצפון קהיר, בהם עדיין מאוחסנות מאות גופות שטרם הועברו לחדרי המתים. כתב העיתון ניו יורק טיימס בקהיר תיעד פעילים המצננים בקרח את הגופות, וכתב סוכנות הידיעות רויטרס מסר כי מספר הגופות שטרם פונו נאמד בכ-250. מנהלת הסניף המצרי של משמר זכויות האדם (Human Rights Watch) מסרה כי ספרה 235 גופות נוספות.

הפינוי האלים אמש של המפגינים גרר ביקורת נוקבת ברחבי העולם, מוושינגטון ועד טהרן, כשברקע טענות כי בעלות בריתה של מצרים הזהירו אותה עד לרגע האחרון שלא לנקוט אלימות כלפי המפגינים. האלימות החלה אמש אחרי שכוחות הביטחון השתמשו בדחפורים כדי להחריב את שני המחנות שבהם התבצרו תומכיו של הנשיא המודח, מורסי. פינוי המחנה הקטן יותר, בכיכר נהדה מול אוניברסיטת קהיר, חלף בקלות יחסית, ועיקר המהומות התחוללו במזרח העיר. המפגינים, שהתקהלו מול מסגד ראבעה אל-עדוויה, דיווחו כי נורו על-ידי צלפים. משרד הפנים בקהיר הכחיש את הטענות, ואף טען כי פעילי תנועת "האחים המוסלמים" הם שהשתמשו בנשק חם כלפי אנשי כוחות הביטחון.

מסגד ראבעה אל-עדוויה ההרוס בקהיר לאחר העימותים בין תומכי מורסי לכוחות הביטחון. 15 באוגוסט 2013. AP
הריסות בתוך מסגד ראבעה אל-עדוויה בקהיר, שם התקיימה שביתת השבת הגדולה ביותר עד אתמול/AP

ראש ממשלת מצרים, חאזם אל-בבלאווי, אמר כי המשטרה פעלה "באיפוק מרבי", ובנאום טלוויזיוני הבהיר כי השוטרים "נאלצו לפעול". לשכת הנשיאות הכריזה על מצב חירום למשך חודש, במסגרתו יוענקו למשטרה סמכויות נרחבות ויוטלו הגבלות על כלי התקשורת. כמו כן הוטל עוצר לילי בקהיר ובעשרה מחוזות נוספים ברחבי המדינה. בתגובה להרג התפטר אתמול מתפקידו סגן נשיא מצרים, מוחמד אל-בראדעי. לדבריו, היו "אפשרויות אחרות" להתמודד עם המפגינים.

בתוך כך, דיווחו הערב גורמי ביטחון ורפואה על שבעה חיילים מצרים שנהרגו על ידי חמושים ליד אל-עריש שבצפון חצי האי סיני. בתקרית אחרת נפצעו חמישה חיילים מאש שנפתחה לעברם כשהיו בתוך אוהל צבאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully