וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפה עוד מערכת ציתות: אנליסטים זוטרים הורשו לרגל לאזרחים

העיתון הבריטי "גרדיאן" ממשיך בסדרת ההדלפות של אדוארד סנודן. המערכת Xkeyscore, הפועלת במקביל למערכת "פריזם", מסוגלת לעקוב כמעט אחרי כל פעילות ברשת ללא צו וללא פיקוח

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

העיתון הבריטי גרדיאן ממשיך בסדרת החשיפות אודות הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA). הבלוגר גלן גרינוולד, שראיין את המדליף אדוארד סנודן במקום מחבואו, חשף אמש (רביעי) את קיומה של מערכת Xkeyscore, המוגדרת "כלי סודי ביותר, שמשמש למעקב אחר כמעט כל הפעילויות של גולש האינטרנט".

לפי הפרסום, המערכת לא רק זמינה לשימושם של עובדי הסוכנות, אלא נגישה גם לעובדי קבלן של הפנטגון - כמו אדוארד סנודן, שעבד עבור החברה בוז אלן לפני שברח להונג קונג.

יממה אחרי ההכרעה במשפטו של המדליף לוויקיליקס, ברדלי מנינג, וכחודשיים אחרי חשיפת המערכת "פריזם" של סוכנות הביון, חושף העיתון הבריטי את המערכת Xkeyscore, שעד כה כמעט לא היו ידועים פרטים על פעילותה.

בתחילת החודש דיווח השבועון דר-שפיגל כי סוכנות הביון הגרמנית זכתה לגישה לחומרים שלוקטו במערכת המידע הנזכרת לעיל, אך לא מסר פרטים על אופן פעילותה המדויק. שיתוף הפעולה המודיעיני בין גרמניה לארה"ב עורר זעם והוציא מפגינים לרחובות ברלין. מנגד, הקנצלרית מרקל אמרה כי המידע שהגיע לברלין מארה"ב תרם למנוע "פעולת טרור גדולה" בארצה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מצגת המראה את היקף הפעילות של מערכת Xkeyscore/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעוד שפריזם נועדה ככל הנראה למעקב אחרי יעדים מסוימים, לפי הפרטים שמסר סנודן Xkeyscore מעניקה לסוכנות המודיעין אפשרות ליצור מאגר רחב יותר של תעבורת רשת, האוגר מידע על מיליוני אמריקנים. למערכת יש אפשרות טכנית - גם אם לא את הסמכות החוקית - לרגל אחר אזרחים ללא צו בית משפט, כל עוד כתובת הדואר האלקטרוני, או כתובת ה-IP שלהם, ידועה.

עובדי הסוכנות האמריקנית אינם נדרשים לקבל היתר להפעלת את המערכת ולהשתמש בה לריגול. המערכת סורקת תכתובות דואר אלקטרוני ופעילות ברשתות החברתיות, כמו גם היסטוריה של גלישה בדפדפנים. אנליסטים יכולים לבצע חיפושים שונים במערכת - לפי חתכי שם, מספרי טלפון, כתובות IP או לפי השפה שבה נערכו שיחות שונות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
בסיס האזנה של הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב, בעיר באד איבלינג, ליד מינכן. גרמניה. רויטרס
בסיס האזנות אמריקני ליד מינכן. הממשלה בגרמניה זכתה לגישה למידע שנאסף במערכת/רויטרס

בראיון לגרדיאן ב-10 ביוני, ימים ספורים אחרי פרסום הכתבה הראשונה בעיתון (ופרסום כתבה מקבילה בעיתון האמריקני וושינגטון פוסט), סיפר סנודן כי כעובר זוטר, היה באפשרותו לצותת לכל אזרח בארצות הברית, "כולל לשופטים ואף לנשיא עצמו". כל שהיה דרוש, סיפר, הוא להשיג את כתובת הדואר האלקטרוני של המצותת. לאחר מכן נמלט סנודן למוסקבה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המערכת מאפשרת לסרוק את תכני המייל במלואם, גם כאשר הכתובת אינה מופיעה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בארה"ב טענו לאורך כל הדרך כי סנודן משקר. מייק רוג'רס, רפובליקן העומד בראש ועדת המודיעין של בית הנבחרים בקונגרס, אמר כי "זה בלתי אפשרי לעשות את מה שהוא מתאר".

ואולם, המערכת החדשה שנחשפה הערב, לצד מצגות משנת 2008 ו-2010 המתארות את פעילותה, מפרטת כיצד עובדים בדרג נמוך יכולים להיעזר בה כדי ללקט מידע רב-ערך. החיפוש נערך באמצעות מילוי טופס פשוט על גבי המחשב, שאינו דורש הזנה של סיבה מפורטת לחיפוש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כדי להזין שאילתה במערכת, האנליסט נזקק רק להקיש כמה מלים בשורת ה"הצדקה" לחיפוש/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי אחת המצגות, מערכת XKeyscore נועדה לרגל אחר "כמעט כל מה שמשתמש טיפוסי עושה באינטרנט", כולל תכני דואר אלקטרוני, אתרים שביקר בהם וחיפושים שביצע - גם בזמן אמת.

בסוכנות לביטחון לאומי אמרו בתגובה לפרסום כי "הטענות לפיהן קיים שימוש נרחב ולא-מפוקח של אנליסטים למאגר המידה של הסוכנות אינן נכונות. הגישה ל-XKeyscore, כמו לכל מערכות הניתוח של ה-NSA, מוגבלת רק למי שזקוק לגישה לשם משימות שקיבל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לאחר מכן מופיעות תכתובות המייל, והאנליסט בוחר אילו מהן הוא רוצה לסרוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully