וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם באירופה על ארה"ב: "ייתכן שרואים בנו אויב?"

האיחוד האירופי, ובראשו גרמניה וצרפת, דורש מארה"ב להגיב מיד לפרסום בדבר ציתותיה ביבשת: "מזכיר פעולות שנעשו במלחמה הקרה". הסכם סחר בשווי מאות מיליארדים עומד בסכנה

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

מתיחות גוברת בין ארצות הברית לאירופה בפרשת המעקבים: האיחוד האירופי דרש היום (ראשון) מארצות הברית להגיב לדיווח שפורסם אתמול בשבועון הגרמני "דר-שפיגל", ולפיו היא צותתה לרשתות התקשורת של הארגון כחלק מתכנית המעקבים "פריזם" של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), שפרטיה הודלפו על ידי אדוארד סנודן, שעבד בעבר עבור הסוכנות. המתיחות שנגרמה בעקבות הדיווח מאיימת על הסכמי סחר חופשי בשווי מאות מיליארדי דולרים, והיא הביאה היום לתגובות חריפות מצד בעלות הברית של ארה"ב באירופה.

לורן פביוס, שר החוץ של צרפת. יוני 2012. AP
"מצפה מהרשויות להתייחס לסוגיות המדאיגות שעולות מהדיווחים בהקדם האפשרי". שר החוץ של צרפת, לורן פביוס/AP

שרת המשפטים של גרמניה, סבין לותסר-שנרנברגר, דרשה בתוקף כי ארה"ב תגיב לתוכן הדיווחים. "אם הדיווחים נכונים", אמרה השרה, "זה מזכיר פעולות שנעשו נגד אויבים במלחמה הקרה". בעיתון "בילד" נכתב כי היא ציינה שזה "דמיוני שידידינו בארה"ב רואים באירופאים אויב". גם דובר לשכתה של אנגלה מרקל, סטפן זייברט, מסר הודעה דומה.

לפי הדיווח אתמול, גרמניה הייתה היעד המרכזי של תכניות המעקב מבין מדינות אירופה, והיקף המעקבים נגדה לכאורה דומה לכאורה לזה שמתנהל נגד סין, עיראק וערב הסעודית. כמה ימים אחרי שהחלו הפרסומים על תכנית ההדלפות "פריזם" הודתה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כי ארצה תלויה במערכות הריגול האמריקניות, וכי ארה"ב סייעה בסיכול פיגוע בשטח גרמניה.

גם צרפת לא איחרה להגיב לפרסום. "הפעולות האלה, אם אכן נעשו, הן בלתי מקובלות לחלוטין", אמרשר החוץ לורן פביוס. גם פביוס ציין כי ארצו "מצפה מהרשויות להתייחס לסוגיות המדאיגות שעולות מהדיווחים בהקדם האפשרי". ראש ממשלת בלגיה לשעבר, גאי ורהושטדט, המשמש חבר בפרלמנט האירופי, הוסיף: "זה לגמרי בלתי מקובל ויש להפסיק את זה באופן מיידי". הוא הגדיר את איסוף המידע מצד ארה"ב "מאניה", והתריע: "האמון שלנו נמצא בסכנה". שר החוץ של לוקסמבורג אמר ל"דר-שפיגל" כי אם הדיווחים נכונים, "זה מגעיל".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי במסע"ת בנתב"ג, יוני 2013. רויטרס
דרשו שיעצור באירופה כדי לספק הסברים. שר החוץ האמריקני קרי בנמל התעופה בן גוריון, היום/רויטרס

יו"ר הפרלמנט של האיחוד האירופי מרטין שולץ מיהר גם הוא להתייחס לעניין, באומרו כי הוא "מודאג עמוקות ונדהם מהטענות שלפיהן ארה"ב ריגלה במשרדי האיחוד האירופי. אם ההאשמות יוכחו כנכונות, זה דבר חמור ביותר שתהיה לו השלכה חמורה על יחסי האיחוד וארה"ב". שולץ, בשם הפרלמנט האירופי, דרש "הבהרה מלאה" מארה"ב והעברת מידע נוסף בנושא לאלתר".

חברי הפרלמנט האירופי קראו לנשיא המועצה הרמן ואן-רומפוי ולנשיא הוועדה האירופית ז'וזה מנואל ברוזו להסביר מיידית אילו צעדים בכוונתם לנקוט בתגובה לראיות המצטברות על מעקב וציתות מצד בעלת הברית החשובה. משרדו של ואן-רומפוי נמצא בבניין שבו הותקנו לכאורה מכשירי ציתות. גורמים שונים באיחוד אף קראו לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי להגיע לאירופה בדרכו חזרה מהביקור שערך במזרח התיכון, על מנת לספק הסברים.

בשבוע הבא תוכננו להתחיל שיחות על הסכם סחר חופשי בין ארה"ב לאירופה, אחרי שנים של הכנות קדחתניות. בעקבות הפרסום הביעו גורמים אירופאים דאגה שמא הדיווח הטרי יעיב על השיחות. "ללא ספק, נצטרך לבחון את ההשפעה על שיחות הסחר", אמר גורם רשמי בבריסל, שם ממוקם מטה האיחוד האירופי, לפי "הגרדיאן" הבריטי. "יצרנו באופן מיידי קשר עם הרשויות האמריקניות בוושינגטון ובבריסל והצגנו בפניהם את הדיווחים בתקשורת", אמר דובר מטעם הוועדה האירופית – הגוף הביצועי של האיחוד. לדבריו, "הם השיבו לנו כי הם בודקים את אמיתות המידע שפורסם אתמול ויחזרו אלינו עם הסברים".

הדיווח אתמול חשף מסמך משנת 2010 שסווג לכאורה כ"סודי ביותר", ובו כונה האיחוד האירופי "מטרה". מהמסמך עלה כי ארה"ב צותתה לרשת המחשבים הפנימית של האיחוד האירופי בוושינגטון ובמטה האו"ם בניו יורק. לפי ה"דר-שפיגל", בנוסף להאזנה לשיחות ולטלפונים, ארה"ב השיגה גישה למסמכים ולתכתובות דואר אלקטרוני. כמו כן, דווח כי הסוכנות לביטחון לאומי שמה לה למטרה בניין בבריסל, שם נמצא מטה האיחוד, ובו חדריהם של שרים מכל המדינות החברות באיחוד האירופי, ובהם טלפוניה אינטרנט. בנוסף, נטען בפרסום כי אנשי אבטחה בארגון הבחינו בשיחות בלתי מזוהות שבאמצעותן בוצע לכאורה בציתות, ומקורן היה במשרדי הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב הממוקמים במטה נאט"ו בבריסל.

כזכור, אחרי פרסום דבר המעקבים טענה ארה"ב כי בפעולותיה התמקדה בגורמים טרוריסטיים וקיצונים והפשע מאורגן, ומנעה בצעדיה פיגועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully