וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל-קאעדה על הגדרות

25.7.2013 / 16:00

בסוריה, בסיני, בלבנון, בירדן ובעזה - מכל עבר הולכים ומתקבצים אנשי ג'יהאד עולמי, ובצה"ל עוקבים בדאגה. בינתיים הם עסוקים בסכסוכים פנימיים, אך בסוף הם יפנו נשקם נגדנו

בצה"ל החליטו השבוע להבליט באופן חריג דברים שאמר ראש אגף המודיעין, האלוף אביב כוכבי, בתום טקס סיום קורס קציני מודיעין. האלוף כוכבי הזהיר מפני כוחות הג'יאהד העולמי הניצבים סביב ישראל. סוריה, כלשונו, מושכת אליה אלפי פעילי ג'יהאד עולמי וקיצוניים מוסלמים מהאזור ומהעולם כולו, הלהוטים לממש את חזון מדינת ההלכה האיסלאמית. האיום, כפי שרואה אותו האלוף כוכבי, מתפתח בגבול לבנון כמו גם בירדן, ברצועת עזה ובסיני, ועשוי להקרין על האזור כולו.

אי אפשר לנתק את דבריו של כוכבי מביקור העבודה הקצר שערך לפני כשבוע בארצות הברית, במהלכו הציג מידע מודיעיני על המתרחש בגבולות המדינה ורחוק ממנה. ימים אחדים לאחר מכן התפרסם מסמך שעליו חתום יו"ר המטות המשולבים של צהא ארה"ב, הגנרל מרטין דמפסי, בו נטען כי התערבות צבאית בסוריה תעלה כסף רב למשלם המסים האמריקני. במערכת הביטחון בטוחים שדמפסי מדובר מגרונו של הנשיא ברק אובמה, שרוצה לצאת מעיראק ומאפגניסטן ולאוורר את תקציב ההגנה שלו, בלי לייצר עבור עצמו בעיות במקומות אחרים בעולם.

האם החשש מפני הדרת רגליים אמריקאיות מהנעשה בסוריה היא זו שהביאה את האלוף כוכבי להתבטא בנושא? לא ברור. מה שכן ברור הוא שכוכבי מתח קו ישר בין המהומות והשינויים באזורנו לבין ההתפתחות של אל-קאעדה, שלובש בכל מדינה ובכל גזרה כסות של ארגון ג'יהאד עולמי אחר, אך משרת בפועל את אותו רעיון של קידום מדינת הלכה וגירוש המערב - וישראל כראש החץ שלו - מהמזרח התיכון.

בינתיים לא מתגרים בישראל

מניתוח עומק של פעילות אל-קאעדה וגרורותיו סביב מדינת ישראל, בהחלט אפשר לומר כי אנשי הארגון ניצבים על הגדר הישראלית. מרביתם מתלבשים באופן שונה ממה שהכרנו בגזרה. חלקם אימץ את הלבוש האופייני למוג'אהדין בעיראק ובאפגניסטן, וחלק אחר מפתח לבוש ייחודי לגזרה, על טהרת הצבע השחור.

הנוסחה לפעילות הארגון היא פשוטה. בכל מקום שבו המצב מעורער ונוצר ואקום, פעילי אל-קאעדה נכנסים. זו הסיבה שבגללה נחת השבוע שר הביטחון משה בוגי יעלון בגבול מצרים: לבחון את ההיערכות של צה"ל מול פעילי הג'יהאד העולמי בסיני, שהחליטו להרים את ראשם על רקע ההפיכה הצבאית בקהיר.

לפחות בשלב זה, פעילי הארגון אינם מתגרים בישראל. לפי התפישה של איימן א-זוואהירי, יורשו של אוסמה בן לאדן, יש לבנות את הכוח ולהיערך ל"יום הדין", בו יהיה ניתן לבנות ח'ליפות איסלאמית עולמית. זו אידאולוגיה מתחרה לרעיון של תנועת האחים המוסלמים העולמית, שמתחרה בתורה באידאולוגיה של משטר האייתולות השיעי באיראן. המכנה המשותף לכולם - משטר הלכה. אך בינתיים, הם נאבקים זה בזה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שר הביטחון יעלון בוחן את ההיערכות בגבול מצרים, השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך
לוחמי ארגון ג'בהת אל-נוסרה המסונף לאל-קאעדה, במתרס בעיר אידליב, סוריה, במסגרת הלחימה נגד כוחות אסד, ינואר 2013. AP
לוחמים של חזית אל-נוסרה, ארגון המסונף לאל-קאעדה, בתחילת השנה בעיר אידליב בצפון סוריה, שם הם מעורבים בלחימה נגד אסד/AP

איך חושבים באל-קאעדה לעשות זאת? א-זוואהירי אומר לפעיליו: "קודם כל צריך לטהר המזרח התיכון; לסלק מפה נוכחות לא מוסלמית. סילקנו את כוחות הקואליציה מעיראק; עוד מעט נסלק אותם מאפגניסטן; וביחד, נעבוד על סילוקו מסוריה של בשאר אסד הכופר". פעילי אל-קאעדה מתבוננים בשלב זה על עבדאללה מלך ירדן ומגדירים אותו ואת מדינתו כיעד הבא אחרי סוריה, ולכן הם מרכזים כחלק מהאסטרטגיה את חלק מכוחותיהם בסוריה, אנשי חזית "אל-נוסרה", בדרום רמת הגולן על גבול ירדן. לפי התכנית, הבא אחריו עשוי להיות עבדאללה מלך ערב הסעודית. הסיבה לכך? הם פרו-מערביים.

חשוב לציין, כי בתוך אל-קעדה יש ירדנים רבים, שהבכיר שבהם היה אבו מוסעב א-זרקאווי, שפעל בעיראק אך נולד בזרקא, מצפון מזרח לעמאן. הוא חוסל ביוני 2006 בהתקפה של חיל האוויר האמריקני. על ראשו של האיש הזה, שבין היתר תכנן התקפה על דיפלומט אמריקאי בירדן, הניחו האמריקאים פרס בסך 25 מיליוני דולרים - סכום זהה לזה שהועמד על ראשו של בן לאדן. גם אחרי מותו, עדיין פועל הלב של החוליה הירדנית בשרשרת הטרור של הארגון.

לוחמים של אל-קאעדה בצפון עירק. AP
לוחמי אל-קאעדה בעיראק, אפרי השנה/AP

במערכת הביטחון מתבוננים על התהליך מזווית שונה, ומעריכים שיגיע הרגע בו כוחות אל-קאעדה שמכתרים את ישראל יהפכו לאפקטיביים בארצות היעד שמהן הם פועלים, ויוציאו לפועל התקפות נגד בישראל. זה לא אמור להתרחש בטווח הנראה לעין, אולם מנהיגי הארגון מודים בגלוי כי אסור להתחיל את המערכה מוקדם מדי ויש לבנות אותה שלב אחר שלב.

טוב בטווח הקצר, בעייתי בטווח הארוך

השאלה המתבקשת היא, מדוע לא מרימים פעילי אל-קאעדה את ראשם ברמת הגולן, תוקפים מטרות ישראליות וגוררים את ישראל לתוך הקלחת הסורית? במערכת הביטחון יש תשובה חדה וברורה: הם מכירים בכוחו של צה"ל ויודעים כי אם ינסו בשלב כל כך מוקדם של התבססותם לצאת מול צה"ל, הם יקבלו מכה קשה מאוד בגלל האפקטיביות המבצעית של הצבא הישראלי.

על פי פרסומים זרים, לא פחות מ-10,000 פעילים חמושים של אל-קאעדה משוטטים בימים אלו ברחבי סוריה, נעים בין הגבולות, יוצאים ונכנסים מהמדינות השונות, ובעיקר לבנון ועיראק. לא כולם נמצאים ברמת הגולן. חלק מסימני ההיכר להתבססות היא פעילות הצדקה האידאולוגית והחברתית בשכבות מצוקה, המכונה דעווה. בשנים האחרונות גובר תהליך ההתבססות שלהם בלבנון, בזמן שחיזבאללה עסוק בצרות פוליטיות פנימיות ובמלחמת האזרחים בסוריה.

בשל הכרסום במעמדו של חיזבאללה והשותפות בין מנהיגו חסן נסראללה לאסד, החליטו פעילי אל-קאעדה וארגוני הג'יאהד העולמי להתעמת עם הארגון השיעי באמצעות התקפות רצחניות. הם רואים בו גורם מפריע שחובר לאסד הכופר. בטווח הקצר, המגמה הזו משרתת את האינטרס הישראלי. שני הצדדים עסוקים זה בזה. אך בטווח הארוך זה יכול להיות בעייתי, ולכן האזהרה של האלוף כוכבי במקומה - כי בתהליך ארוך טווח, אם האזור לא יידע לטפל בהם, הם יכולים להפוך להיות בעיה אזורית ואף עולמית.

אלפים הפגינו בסיני נגד הצבא: "הכרזת מלחמה". צילום מסך
דגלי אל-קאעדה מונפים בהפגנה נגד ההפיכה במצרים בסיני, בתחילת החודש/צילום מסך

פעילי אל-קאעדה כבר ניסו לחדור מסוריה לירדן, אבל בינתיים מנגנוני הביטחון הירדנים מצליחים לסכל את הכוונות בצורה מאוד יעילה. לכן, הם בוחרים באזורים שבהם מנגנוני הביטחון והמודיעין חלשים: סוריה ולבנון. מן העבר השני, לחצי האי סיני הם נכנסו קודם לכן, בתהליך שונה, תוך כדי היטמעות בין השבטים הבדואים. השוני הוא בכך שבעקבות ההפיכה הצבאית במצרים, החלו פעילי הארגון להרים את הראש ולצאת להתקפות רחבות נגד תשתיות ומשטרה ואף נגד צבא מצרים. מנגנוני הביטחון המצרים טוענים, על פי פרסומים זרים, כי כיום נמצאים כ-3,000 אנשי אל-קאעדה ברחבי סיני.

בסוריה פועלים כיום שני ארגונים בולטים תחת הכותרת "ג'יהאד עולמי" - ג'בהת אל-נוסרה (חזית אל-נוסרה) ואל-פורקאן. בסיני יש מספר ארגונים שפועלים תחת הכותרת של ג'יאהד עולמי או אל-קאעדה, והמלחמה שלהם מול הצבא המצרי הפכה ליומיומית. באחד הקרבות בתחילת השבוע, בג'בל הילאל, היו לאל-קאעדה 37 הרוגים. שר ההגנה המצרי, עבד אל-פתאח א-סיסי, הכריז עליהם מלחמת חורמה.

עשירית מהמורדים בסוריה

אם נבחן שוב את דבריו של ראש אמ"ן השבוע, הרי שהוא מבליט כאן סוגיה שמחייבת טיפול בין-מדינתי ואזורי, ולא רק נקודתי. זו אכן תופעה מדאיגה, אומר בכיר במערכת הביטחון, "אבל לא בלתי ניתנת להתמודדות". בשלב זה מוכיחה המציאות כי אנשי הארגון עסוקים עדיין בהתבססות ובמלחמות פנימיות. כך לדוגמה, אפשר לפענח את ההתנקשויות של פעילי אל-קאעדה בסוריה בקצינים בכירים בכוח המורדים המרכזי, "הצבא הסורי החופשי", הנתמך בידי המערב. הם אמנם כולם משתיכים לאופוזיציה לאסד, אך חילוקי הדעות בינם קיצוניים.

עמדה של לוחמים איסלאמיים, כנראה מארגון ג'בהת אל-נוסרה המסונף לאל קאעדה, בעיר חלב, סוריה, אוקטובר 2012. AP
דגלים איסלאמיים בחלב, סוריה, אוקטובר 2012/AP

במבט חודר לאופוזיציה המתנגדת לאסד בסוריה, מגלים כי 20% הם אחים מוסלמים שנתמכים על ידי טורקיה וקטאר , 70% הם סלפים וגורמים מתונים שמשתפים פעולה תחת "הצבא הסורי החופשי", הנתמכים על ידי ערב הסעודית ומדינות המפרץ והמערב, ואילו 10% הם פעילי אל-קאעדה. מאיפה הכסף? גם מעניין. מקור המימון העיקרי לארגון אחרי מותו של בן לאדן, שכידוע היה גאון פיננסי ודאג לקבל כספים ממשפחתו העשירה, מגיע היום מהמפרץ. מעין "פרוטקשן", מכנים זאת במערכת הביטחון - "קחו כסף, אל תתעסקו איתנו". מקור נוסף של כסף הם גורמים פרטיים, אנשי עסקים שנסחטים ומשלמים בשל הפחד.

מה קורה בעזה?

ההתפתחות החלה באופן דומה ברצועת עזה. כניסה של פעילים קיצוניים מסיני דרך המנהרות, הקמה של מסגדים, פעילות דעווה והתבססות. בשנים אחרונות, מאז עליית חמאס לשלטון, התנגשו הצדדים לא מעט, כולל חיסולים נרחבים שערך החמאס בזרוע הצבאית של "צבא האיסלאם" בדרום הרצועה. פעילי ג'יאהד עולמי מעבירים לא רק ידע, פעילים, ואמצעי לחימה - אלא גם רקטות שמיוצרות בעזה ועוברות לידי חוליות ירי בסיני. חלקן מכוון לעבר מטרות באילת.

במצרים זיהו את האיום, ויצאו נגדו. במערכת הביטחון בישראל מעריכים כי א-סיסי נערך מבעוד מועד להפיכה הצבאית, והחל לסגור מנהרות לאורך ציר פילדלפי. החשש המיידי היה סיוע אפשרי של חמאס לאחים המוסלמים בידע ובמחבלים, אך החשש העיקרי הוא מגורמים קיצוניים בקרב גיאהד עולמי בדרום הרצועה שעד היום חושד במצרים כי הם אחראים לבטח השוטרים המצרים במוצב ברפיח בשנה שעברה.

בכל טוב יש גם רע. טוב שהמצרים חוסמים את המנהרות. זה מוכיח כי הכול היה עניין של רצון, ותמיד היו להם יכולות לסגור את המנהרות לבקשת ישראל. הנשיא המודח חוסני מובארק פשוט גרר רגליים. סגירת המנהרות לעזה תיצור לחץ כלכלי על החמאס והרחוב הפלסטיני. ישראל מחויבת לסייע בהעברת סחורות, חשמל, דלק, מים וציוד רפואי אך השאלה היא האם החמאס יפנה לערוץ הזה משום שהמסים על כניסת הסחורות דרך מעבר כרם שלום עוברים לידי הרשות הפלסטינית. הבעיה השנייה של חמאס היא הניתוק מהאחים המוסלמים והחשיבה מחודשת בתוך הארגון - לאיזה ערוץ לפנות כדי לאתר מקורות מימון. האם לאיראן? האם לטורקיה? האם לקטאר?

גם ערביי ישראל?

במערכת הביטחון מעריכים כי ברגע שבאל-קאעדה יחושו בהתערערות בגבולות המדינה או בתוך הגדה המערבית, יחלו להפעיל מאמצים כבירים כדי לחדור פנימה, להכות שורשים ולהוציא לפועל פיגועים, ועל כן יש להביט באיום הזה כמתפתח ומסוכן מאוד. גם בקרב ערביי ישראל היו כאלה שנטו אחרי הארגון לאחר שנחשפו לחומרי תעמולה. הם קוראים חומרים באינטרנט, מאמינים באידיאולוגיה ומתחילים לפעול - אך בשב"כ הצליחו עד כה לעצור אותם בזמן. לכן, בבחינת האיום עליו מדבר ראש אמ"ן, יש לראות בכך מהלך שעשוי להתממש בעתיד הקרוב. מפקדי השטח בגבול המצרי ובגבול הסורי מסכימים על דבר אחד: כשאתה בוחן את סוג והיקף הפיגועים שמבצעים פעילי אל-קאעדה, יש מכנה אחד משותף: פיגועים קטלניים בעלי היקף נזק ועוצמה רחבים מאוד.

  • עוד באותו נושא:
  • אל-קאעדה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully