וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההברחות פסקו: נסגרו המנהרות בין עזה לסיני

10.7.2013 / 18:15

גורמים ברצועה, במצרים ובישראל אישרו כי הצבא המצרי הציף ופוצץ מאות מנהרות, ששימשו מקור הכנסה מרכזי לחמאס, בסמוך להפיכה במצרים. מחסור חמור בסחורות ובדלק מורגש בעזה

לאחר שנים של פעילות הברחות אינטנסיבית, פסקה בעשרת הימים האחרונים כמעט לחלוטין העברה של סחורות או אמצעי לחימה דרך המנהרות שבין חצי האי סיני לרצועת עזה. כך אישרו גורמים ישראלים, מצרים ופלסטינים לוואלה! חדשות. המנהרות שימשו בשנים האחרונות עורק מסחר מרכזי בין הרצועה לסיני, ובחודשים האחרונים פעלו 250-300 מנהרות בין רפיח הפלסטינית לרפיח המצרית.

שיפוץ מנהרות ההברחה בין רצועת עזה למצרים אחרי מבצע "עמוד ענן", נובמבר 2012. רויטרס
מקור הכנסה משמעותי עבור ממשלת חמאס בעזה/רויטרס

המנהרות אף שימשו כמקור הכנסה מהמשמעותיים ביותר עבור ממשלת החמאס, שהטילה מיסים על כל סחורה שנכנסה לעזה. ידיעות על כך פורסמו בשבוע האחרון בתקשורת הפלסטינית, בעיקר לנוכח מצוקת הדלק הגדולה שנוצרה ברצועה. תורים ארוכים השתרכו ליד תחנות הדלק של נהגים שביקשו למלא את מיכלי הדלק במכוניותיהם ולא יכלו לעשות זאת. ביומיים האחרונים, בהוראת הצבא המצרי חודשה אספקת הדלק והועברו כ-250 אלף ליטרים של דלק דרך המנהרות.

חאתם עוויסה, תת שר הכלכלה של ממשלת חמאס, אמר בעקבות חידוש העברת הדלק כי קיים כעת מלאי דלקים בעזה שהגיע מישראל וממצרים. אולם בכל שאר המוצרים ניכר מחסור בעזה. הכנסת חומרי הבניין דרך המנהרות נעצרו וכך גם סחורות רבות אחרות. רק אתמול פעל הצבא המצרי והביא לסגירתה של אחת המנהרות הגדולות ששימשה להכנסת מכוניות לעזה. גורמים מצרים בכירים הדגישו כי הפעולה נעשתה מתוך "אינטרס לאומי בטחוני של מצרים" ובפעם הראשונה מתנהל מבצע אמיתי, רחב היקף של הצבא המצרי נגד המנהרות. בשבוע שעבר דווח על הצפתן של כ-50 מנהרות אולם לדבריי הגורמים המצריים המספרים גדולים בהרבה. לטענתם, חלק גדול מהמנהרות נהרסו כתוצאה מפיצוצים מבוקרים בעומק האדמה שעשה חיל ההנדסה המצרי ואחרות הוצפו במים.

גברים מחכים בתור למלא דלק בחאן יונס, פברואר 2012. רויטרס
ביומיים האחרונים, בהוראת הצבא המצרי חודשה אספקת הדלק והועברו כ-250 אלף ליטרים של דלק דרך המנהרות. תור בתחנת דלק בחאן יונס/רויטרס

גורמים ישראלים בכירים אישרו את הדיווחים בדבר הפעילות המצרית האינטנסיבית שהביאה לכמעט הפסקת ההברחות דרך המנהרות. לדברי הגורמים, כוחות הנדסה מצריים הציפו לקראת אירועי 30 ביוני במצרים את המנהרות במים ומרבית ההברחות נעצרו. כמו כן, הדגישו כי אין כעת הכנסה של אמצעי לחימה, בני אדם או סחורות לרצועה דרך המנהרות. המצרים חששו כי חמאס יזרים פעילים לתוך מצרים, כדי לסייע לאחים המוסלמים במקרה של הידרדרות.

מקורות בעזה מסרו לוואלה! חדשות כי רק מנהרות לא מוכרות ממשיכות לפעול ובמידה מועטה. אלה הן מנהרות שאינן בשליטת חמאס (ממשלת חמאס פיקחה על רובן המוחלט של המנהרות ומהן נגבו מיסים), שגם בצד המצרי אין מודעים להן. בעשרת הימים האחרונים נסגר גם מעבר רפיח לתנועת בני אדם. אולם היום הוא נפתח שוב, בהוראת הצבא המצרי.

אדם מניף חולצה מוכתמת בדם לאחר הפגנה של תומכי מורסי, בה נהרגו יותר מ-50 מפגינים, יולי 2013. GettyImages
המצרים חששו כי חמאס יזרים פעילים לתוך מצרים, כדי לסייע לאחים המוסלמים במקרה של הידרדרות. הפגנות בקהיר/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully