וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל-קאעדה אישר: מספר 2 בחצי האי ערב חוסל

למרות הדיווחים הכוזבים בעבר על מותו של סעיד עלי אל-שהרי, ממייסדי הפלג הקיצוני של ארגון הטרור בחצי האי ערב, אל-קאעדה הודיע כי הוא חוסל במתקפה אווירית של צבא ארה"ב

סעיד עלי אל-שהרי, מספר 2 בשלוחת ארגון הטרור אל-קאעדה הפועלת בחצי האי-ערב, חוסל במתקפה אווירית של צבא ארצות הברית – כך אישרו אתמול (רביעי) אנשי ארגון הטרור. בעבר נטען כי אל-שהרי, מייסד פלג הארגון הפועל מתימן מאז 2009, חוסל על ידי כוחות צבא אמריקנים, אך זו הפעם הראשונה שארגון הטרור מאשר את הדיווח על מותו של רב-המחבלים. ככל הנראה הוא נהרג מטיל שנורה על ידי כלי טיס לא מאויש.

סעיד עלי אל-שהרי, בכיר אל קאעדה בחצי האי ערב, חוסל במתקפה אווירית אמריקנית. AP, AP
חוסל בעת ששוחח בטלפון נייד. אל-שהרי/AP, AP

אל-שהרי, יליד ערב הסעודית שנהרג בגיל 40, שהה בעבר במתקני מעצר של ארצות הברית וסעודיה. ההודעה על מותו התפרסמה באתר אינטרנט שמפעיליו הם אנשי אל-קאעדה. "שייח סעיד עלי אל-שהרי, הידוע בכינויו אבו סופיאן אל-אזדי, נהרג במתקפה אווירית של צבא ארצות הברית", הודיע המופתי של הפלג, איברהים אל-רובייש, בסרטון וידאו שפורסם באתר. המופתי, שחלק עם אל-שהרי תא משותף במתקן המעצר האמריקני במפרץ גואנטנמו, לא ציין מתי הוא חוסל. עם זאת הוא חשף כי מספר 2 בפלג הנחשב לקיצוני במיוחד נהרג מפגיעת טיל בעת ששוחח בטלפון נייד במחוז סעדה, צפונית לצנעא בירת תימן. לדברי איש הדת המוסלמי, אל-שהרי לא נקט אמצעי זהירות בעת ששוחח בטלפון, ולכן "האויב זיהה אותו והרגו".

גופי מודיעין בעולם נוטים להאמין לדיווחים של אנשי ארגון אל-קאעדה על מותם של פעילי טרור, ולהתייחס בספקנות לדיווחים דומים של הרשויות בתימן ובפקיסטן, שהתגלו עם השנים כלא מהימנים. הרשויות בתימן טענו כבר ב-2009 - ואף שנתיים אחרי כן, כי אל-שהרי חוסל, אך אנשי אל-קאעדה הכחישו זאת. אל-שהרי עצמו הופיע בסרטונים שהופצו בפורומים של תומכי ג'יהאד עולמי אחרי שהודיעו על מותו. בחודש ינואר טענו השלטונות בצנעא בשלישית כי אל-שהרי חוסל, אך בניגוד לפעמים הקודמות, באל-קאעדה סירבו להתייחס לטענות – עד אתמול.

מל"ט פרדטור של חיל האוויר האמריקני. POOL PHOTO, AP
מל"ט אמריקני מדגם "פרדטור"/AP, POOL PHOTO

הידיעה על מותו של אל-שהרי מתפרסמת על רקע הודעת האו"ם כי בכוונתו לבחון את חוקיות השימוש שעושה ארצות הברית במטוסים לא מאוישים לחיסול פעילי טרור בפקיסטן ובתימן. חיסולו של מספר 2 בארגון אל-קאעדה בחצי האי ערב הוא הישג חשוב לוושינגטון במלחמתה נגד הארגון האחראי על ביצוע מתקפת הטרור ב-9\11 בארצות הברית. בספטמבר 2011 הצליח צבא ארצות הברית לחסל במתקפה אווירית את מנהיג אל-קאעדה בחצי האי ערב, אנואר אל-אוולקי, שהסתתר בתימן מאז 2007, ונחשב לבכיר מאוד בארגון הטרור. אל-אוולקי היה מעורב במספר רב של ניסיונות חבלה, לרבות ניסיון כושל לפוצץ מטוס אמריקאי לפני כארבע שנים, וכן ניסיון לפוצץ מכונית תופת בכיכר טיימס בניו יורק. הוא נחשב לאזרח האמריקני הראשון שחוסל על ידי הרשויות, בשל פעילות טרור.
באחד מסרטוני הווידיאו האחרונים שפרסם לאנשיו, קרא אל-שהרי לפגוע במוסדות השלטון בתימן, לאור האישור שהעניקה הממשלה התימנית לארצות הברית לבצע בשטחה תקיפות אוויריות. סגנו של אל-אוולקי אף תקף את מולדתו – ערב הסעודית, כיוון שהשלטונות אפשרו לצבא האמריקני להקים בסיסים על "אדמה קדושה".

אנוואר אל-אוולקי. AP
חוסל ב-2011. מנהיג אל קאעדה בחצי האי ערב, אנוואר אל-אוולקי/AP

אל-שהרי התאמן במחנה של אל-קאעדה באפגניסטן בזמן מתקפת הטרור שביצעו אנשי הארגון ב-2001 בארצות הברית. כשלושה חודשים לאחר מכן הוא נלכד בעת שניסה לחצות את הגבול לפקיסטן השכנה. הוא הועבר למתקן המעצר האמריקני במפרץ גואנטנמו, משם הועבר לרשות השלטונות בסעודיה ב-2008. בזמן המעצר בארצו הוא השתתף בתכנית לשיקום פעילי טרור, אך מיד לאחר שסיים זאת, הוא הצליח לחמוק לתימן ולייסד ב-2009 שלוחה של אל-קאעדה בחצי האי ערב. זמן קצר לאחר שהחל אל-שהרי לפעול בתימן, אביו התראיין לכלי תקשורת בסעודיה והאשים את חבריו של בנו במתקן המעצר בכך שדרדרו אותו שוב למעגל הטרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully