וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלמונים ניסו לרצוח גנרל בכיר בצבא מצרים

11.7.2013 / 9:43

למרות התקווה שפתיחת חודש רמדאן תביא לרגיעה במצרים, האלימות והמחאה נגד השלטון נמשכים. מאבטחיו של מפקד הארמיה השנייה השיבו אש לעבר התוקפים והרגו ילדה בת חמש

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בתום שבוע של אלימות קשה והפגנות ברחבי המדינה, אזרחי מצרים קיוו שחודש רמדאן יביא מעט שקט לאומה המפולגת. הצום, הנמשך מזריחת השמש עד שקיעתה, מצמצם את פעולות המחאה, אך הממשלה הזמנית עדיין חוששת מהתחדשות המהומות מדי יום אחרי השקיעה. כמה אלפים מתומכיו של הנשיא המודח, מוחמד מורסי, הפגינו בשעות הלילה מול ארמון הנשיאות בקהיר. הצבא נכח בכוחות מתוגברים מחשש להתלקחות, ועל רקע הזיכרון המר של מרחץ הדמים שהיה בתחילת השבוע במזרח קהיר, שם נהרגו 51 בני אדם בחילופי אש עם אנשי המשמר הרפובליקני.

למרות השקט היחסי בקהיר, האירועים האלימים נמשכו ביממה האחרונה בחלקים אחרים של מצרים. לפנות בוקר (חמישי) ניצל מפקד בכיר בצבא מניסיון התנקשות.

חמושים ירו לעבר השיירה של מפקד הארמיה השנייה, הגנרל אחמד ווספי, סמוך לעיירה שייח' זוויד ממערב לרפיח. הצבא מסר כי מאבטחי הגנרל השיבו אש לעבר המכונית שבה נסעו המתנקשים. אחד מהם נמלט והשני נעצר. בתוך המכונית התגלתה ילדה בת 5 שנפצעה מהירי. היא הועברה לבית החולים ושם מתה.

הפגנות בעד נשיא מצרים המוחד מוחמד מורסי. 10 ביולי 2013. רויטרס
תומכי הנשיא המודח, מוחמד מורסי, בשעת תפילת הרמדאן בקהיר, אמש בקהיר/רויטרס

במקביל למגעים למינוי שרי הממשלה הזמנית, הודיע משרד החוץ המצרי כי הנשיא המודח, מוחמד מורסי, עצור "במקום בטוח". דובר המשרד, באדר עבדול עאטי אמר כי אפילו הוא אינו יודע היכן מוחזק מורסי, אך הכחיש כי מורסי שוהה במטה המשמר הרפובליקני, שעליו הסתערו המפגינים ביום שני. הדובר הבטיח כי הנשיא המודח זוכה ל"תנאים מכובדים", ולדבריו עדיף שמורסי יהיה במעצר מאשר שיהיו "תוצאות קשות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

זעם באחים המוסלמים על צו המעצר למנהיג התנועה

אמש הוציא התובע הכללי של מצרים צו מעצר נגד מנהיג האחים המוסלמים, מוחמד בדיע, ונגד תשעה בכירים נוספים בתנועה. בדיע חמק ממעצר בשבוע שעבר כאשר הצבא הדיח את מורסי. מאז הוא הופיע בהפגנות רבות ונשבע שלא להפסיק במחאה עד שהשלטון הקודם יוחזר על כנו.

התביעה מאשימה את בדיע בהסתה לאלימות בקהיר ביום שני, בהפגנה שגבתה את חייהם של עשרות אזרחים. התקרית נחשבת לחמורה ביותר מאז ההפגנות שגרמו להפלת שלטון מובארק בתחילת 2011. רבים מאנשי האחים המוסלמים כבר נתונים במעצר, והצבא מנסה לאתר עוד כ-200 פעילים שהוצא נגדם צו מעצר.

בדיע, המכונה "המדריך הכללי" של האחים המוסלמים, הוא הסמכות העליונה בתנועה, וכל חבר חדש נשבע אמונים בפניו. מעצרו צפוי לעורר זעם בקרב תומכיו, הלנים מחוץ למסגד ראבעה אל-עדוויה במזרח קהיר. הם שובתים במקום ומפגינים בדרישה לשחרר את מורסי.

הפגנות בעד נשיא מצרים המוחד מוחמד מורסי. 10 ביולי 2013. רויטרס
מפגינים למען שחרורו ממעצר של מוחמד מורסי, אמש בקהיר/רויטרס

בתוך כך, מקורות בפנגטון אישרו כי ארה"ב תעביר למצרים מטוסי קרב מדגם F-16, למרות הדחתו של הנשיא מורסי והשתלטות הצבא על מנגנוני השלטון. מקור בוושינגטון אמר אמש כי "אין שינוי בתכנית לשלוח את המטוסים לצבא מצרים". מקור צבאי נוסף בוושינגטון אמר כי ארבעה מטוסים אמורים לנחות במדינה כבר בחודש הבא. עוד שמונה מטוסים יגיעו בחודש דצמבר, כדי לתגבר את מאות מטוסי הF-16 שכבר משרתים בצבא המצרי.

עד כה, וושינגטון נמנעה מלהגדיר את האירועים במצרים "הפיכה צבאית". זו הגדרה שתאלץ את ממשל אובמה להפסיק את הסיוע הכספי למצרים, במסגרתו מסופקים לה המטוסים. מתחילת השנה העבירה ארה"ב למצרים 650 מיליון דולרים, ואמורה להעביר סכום דומה עד חודש ספטמבר. לפי ההערכות, הסיוע הכספי של ארה"ב למצרים ב-2012 הוא השני בהיקפו אחרי זה שניתן לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully