וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכנים המצרים מקבלים בשורות טובות

9.7.2013 / 22:02

בעוד שמדינות המערב ובראשן ארה"ב מהססות אם להכיר בשלטון לאחר הדחת מורסי, התגייסו איחוד האמירויות וסעודיה לשלוח 8 מיליארד דולרים לקהיר

הבשורה המשמחת הראשונה עבור מצרים בעידן פוסט האחים המוסלמים, הגיעה היום (שלישי) באורח לא מפתיע מכיוון איחוד האמירויות וסעודיה. בעוד רוב מדינות ערב והמערב בראשות ארה"ב מהססים עדיין כיצד להתייחס לשלטון החדש בקהיר (היטיב לנסח את התלבטותו היה הממשל האמריקני שהודה כי טרם החליט אם לכנות את מה שארע בשבוע שעבר הפיכה צבאית או לאו) הפכו איחוד האמירויות וסעודיה לראשונות להתייצב לצדו של המשטר החדש בקהיר והצבא לאחר הדחת מוחמד מורסי.

גורם מצרי בכיר מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי איחוד האמירויות החליטה להעניק מיליארד דולרים למצרים ועוד שני מיליארד דולרים כהלוואה. לפי הגורם, סכומי הכסף האדירים הללו באים כחלק מתוכנית תמיכה כלכלית גדולה יותר. אך האיחוד לא הסתפק בכך. לנוכח מצוקת הדלק הגדולה במצרים, נשלחו למצרים גם 30 אלף טונות של סולר שיגיעו לנמל סואץ וייקלו במשהו את העומס על תחנות הדלק. בחלוף כמה שעות התקבלה ההודעה כי סעודיה תעניק חמישה מיליארד דולרים גם היא למצרים.

ראש הממשלה הזמני במצרים, חאזם אל-בבלאווי, בפגישה עם הנשיא הזמני עדלי מנסור, 9 ביולי 2013. רויטרס
מה צופן העתיד? ראש הממשלה החדש, אל-בבלאווי, משמאל/רויטרס

המפרץ - עוין לאחים המוסלמים

הצעדים הללו כמו גם הגעתו של שר החוץ של האמירויות השייח' עבדאללה בן זאיד היום לקהיר בראשות משלחת בכירים, אינם מפתיעים לנוכח העוינות הגלויה בין האמירויות וסעודיה לבין האחים המוסלמים. במשך חודשים תקף מפכ"ל משטרת האמירויות דאחי חלפאן המוכר מפרשת ההתנקשות בבכיר חמאס מחמוד אל-מבחוח, את התנהלות האחים המוסלמים, וכינה אותם בשלל שמות גנאי. המתיחות הזו באה בין היתר על רקע התמיכה הגלויה של קטאר, יריבת האמירויות, באחים המוסלמים במצרים ובסוריה. סעודיה, גורם מרכזי נוסף במשחק הפוליטי העדין שמתנהל בין מדינות המפרץ, נחשבת אף היא עוינת לאחים המוסלמים ולקטאר. הפיצול בין מדינות המפרץ השונות, מתבטא בין היתר גם בסיקור ההפיכה/מהפכה במצרים. בעוד סיקור האירועים במצרים בשבוע שעבר ברשת אל-ג'זירה הקטארית היה ביקורתי מאוד, ברשת המתחרה אל-ערביה שבבעלות סעודית ומקום מושבה בדובאי, ניכרה התמיכה באופוזיציה לאחים המוסלמים.

ועדיין, מוקדם לומר כיצד ישפיע הסיוע הכספי הזה על המצב הכלכלי במצרים ובאופן מידי יותר, אם תהיה לו השפעה על דעת הקהל הסוערת בעקבות הריגתם של 51 תומכי האחים המוסלמים. הצבא לאחר הריגת עשרות מאנשי האחים לא יזכה לאותה תמיכה נלהבת שלה זכה בעבר. ההוכחה לכך הגיעה כבר היום, כאשר אנשי א-תמרוד, שהובילו את ההפגנות ב-30 ביוני הודיעו ש"הצו החוקתי" שפרסם הנשיא עדלי מנסור אתמול בדבר לוח הזמנים לקראת בחירות, "אינו חוקי". צעד אחר שעדיין לא ברור אם יוכל להרגיע את הציבור ולייצב את המציאות הפוליטית ערב צום הרמדאן שיתחיל מחר, הוא מינויו של חאזם אל-בבלאווי לתפקיד ראש הממשלה. אל-בבלאווי כיהן בעבר כשר האוצר וסגן ראש הממשלה בעידן המועצה הצבאית העליונה והתפטר באוקטובר 2011 בעקבות אחת ההתנגשויות האלימות בין נוצרים-קופטים לבין הצבא. מכאן שמצד אחד הוא נהנה מתמיכת מערכת הביטחון ומנגד אינו מצטייר כעושה דברה.

ההודעה לא עשתה רושם יוצא דופן על תומכי "האחים המוסלמים" שגם הערב אלפים מהם התכנסו ברחבת "ראבעה אל-עדוויה" כדיי למחות נגד "ההפיכה". ביום שלפני תחילת צום הרמדאן נראה שלחודש הקדוש תהיה את ההשפעה הדרמטית ביותר על האירועים במצרים: הצום והחום הכבד יגרום להרגעת המהומות וההפגנות במהלך שעות היום. אולם בשעות הערב, לאחר סעודות האיפטאר (שבירת הצום) אווירת החג עלולה דווקא להתסיס את הרוחות בקרב האיסלאמיסטים.

  • עוד באותו נושא:
  • מצרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully